Aflønning
Fra : Henrik Dvoracek

Dato : 10-09-01 21:22

Davs Gruppe - Erhverv,

Jeg har netop ansat 1 sælger. Han er på ren provision, og jeg havde egentlig
forventet at han skulle afregnes af ren b-skat, som man f.eks. gør med
"freelance journalister".

Dette er det langt nemmeste for mit vedkommende og egentlig også for hans
vedkommende, for så modtager jeg bare en seddel når måneden er gået og kan
derved betale ham (jeg ved godt at man skal have hans cpr-nummer).

MEN

Hvad med evt. feriepenge ?
Hvis der er mandens eneste indkomst (primære), kan jeg så afregne ham på
disse vilkår?

Henrik

Fra : basse

Dato : 12-09-01 20:25

Uden at være ekspert på området vil jeg mene, at der bliver tale om et
ansættelsesforhold og du derfor er nødt til at ansætte ham, som lønmodtager
og lave alt det besværlige lønningsarbejde med indeholdelse af A-skat, atp,
feriepenge mv.

Hvis han skal kunne modtage "lønnen" som B-indkomst, skal han være
registreret som selvstændig og det kræver normalt, at man har mere end en
kunde dvs. han skal arbejde for flere end dig, hvis han skal være
selvstændig.

Hvis du udbetaler lønnen som B-indkomst, behøver du ikke at bekymre dig om
feriepenge mv., for når han ikke er ansat som alm. lønmodtager hos dig, har
du ingen forpligtelser overfor ham andet end at betale på de regninger han
måtte udstede for sit arbejde.

Jeg vil give dig ret i, at det er det nemmeste for dig, at udbetale ham
lønnen som B-indkomst, men ikke for ham. Han skal registeres som selvstændig
med SE-nr. og bliver derved regnskabspligtig, skal selv sørge for at
indbetale sin B-skat og am-bidrag mv.

Med venlig hilsen

Rebekka Arp

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 14-09-01 07:55

"basse" <garp@get2net.dk> wrote in message
> [...]
lønmodtager
> og lave alt det besværlige lønningsarbejde med indeholdelse af A-skat,

Enig.

> [...]
> registreret som selvstændig og det kræver normalt, at man har mere end en
> kunde dvs. han skal arbejde for flere end dig, hvis han skal være

Enig.

> [...]
selvstændig
> med SE-nr. og bliver derved regnskabspligtig, skal selv sørge for at

Og det er ikke sikkert, at det er nok.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/