Penselalger (Skægalger)?
Fra : Steffen Kristensen

Dato : 05-12-00 10:29

Hej NG

Jeg (eller rettere sagt mit akvarium) er blevet angrebet af penselalger
(Skægalger).
Jeg har et sundt og velfungerende akvarium med gode vandværdier, voldsom
plantevækst og har ikke anden algevækst
Jeg skifter regelmæssigt vand og overfodrer ikke.

Jeg har 20 "Siamesiske algeæder", de gør det godt men tager ikke mine
penselalger?
Er der nogen der ved hvorfor penselalger opstår og hvordan man effektivt
fjerner dem uden at fjerne planterne :)?
Er der nogen der ved hvilken minaraler der fremme væksten af penselalger?

Data om mit akvarium.

325 Liter
30-40% Vandskift hver 14 dage
4*40W lysstofrør (Tændt 10 timer)
KH: 8-8.5
PH: 6.68 (v.h.a CO2)
Temp: 26.5 - 27.0
CO2: ca. 50-51 ppm
FE: ca 0.3 mg/L (ppm) (Jeg tilsætter JBL Ferropol hver 14 dag)
Jeg tilsætter også 10-15 ml Tropica Master Grow akvarieplantegødning hver 14
dag

Med venlig hilsen
Steffen Kristensen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 05-12-00 11:57

> [...]
> fjerner dem uden at fjerne planterne :)?
> Er der nogen der ved hvilken minaraler der fremme væksten af penselalger?

Når de først er kommet så du kan se dem er der vist ikke meget andet end den
fysiske metode.

Men Caridina Japonica (amano rejen) kan fjerne dem før du opdager dem, og
den er MEGET effektiv.
Desværre skal du nok have en 50-60 af dem i dit akvarie, hvis du har mange
planter.
Og de er ikke billige, men jeg så dem i ZooZity i lørdags for 10 stk for
100,- kr hvis jeg husker rigtigt.

Og til dem der er efter skjulte annoncer, nej jeg arbejder der ikke !

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : N/A

Dato : 05-12-00 20:36

Fra : Ole Mogensen

Dato : 05-12-00 20:36

Jan Boegh wrote:

> "Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Synes du at her er blevet for kedeligt?

Hæ Hæ

Ole

--
ole.mogensen@fysik.dtu.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 06-12-00 09:20

> Er det alene en søgning på Tropicas hjemmeside du har brygget sammen eller
> er der andre sider, som jeg blot ikke har været i stand til at finde (jeg
> har ikke forsøgt mere end et par slægter). For så er det vel sådan knap og
> nap man kan kalde det en søgemaskine. Men ellers ser den ud til at fungere
> fint.

Ja den søger i data leveret fra Tropica, og jo det er en søgemaskine da det
er et program (maskine) der søger i data.

Der er ganske enkelt ikke andre firmaer der har data der er komplet nok til
at være noget værd.

Se f.eks. www.dennerle.de de har også en plante søgemaskine der søger i
deres egen data, og deres data er meget tynd.

Fra : Martin Heller

Dato : 05-12-00 12:48

Der er en artikel om violinsmerlingen,
der æder penselalger på www.kak.dk under artikler.
Jeg har aldrig selv holdt dem, så jeg har ingen personlige
erfaringer med fisken, men de var måske et forsøg værd.

MVH
Martin Heller

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 05-12-00 13:15

"Martin Heller" <s001396@student.dtu.dk> wrote in message
> Der er en artikel om violinsmerlingen,
> der æder penselalger på www.kak.dk under artikler.
> Jeg har aldrig selv holdt dem, så jeg har ingen personlige
> erfaringer med fisken, men de var måske et forsøg værd.

Ja et billeder i den artikel ville være rart.

Fra : Søren Steffensen

Dato : 05-12-00 22:11

hej !
ved du hvor man kan købe dem ?

--
SOS - www.overclocking.dk/uk
icq: 62320337

Fra : Jesper Lauritsen

Dato : 05-12-00 16:26

"Steffen Kristensen" <Steffen@L-and-B.dk> wrote in message
> Jeg (eller rettere sagt mit akvarium) er blevet angrebet af penselalger
> (Skægalger).

Hvis det er det samme som dem, der på engelsk normalt kaldes black beard
algae (BBA), så mener nogle eksperter, at de ofte skyldes (forholdsmæssigt)
for meget phosfat (eller evt. for meget jern). Dette kan igen skyldes at
noget andet mangler for at planterne kan gro nok til at optage al phosfat og
jern - fx nitrat! Dette passer dog ikke så godt på, at du skriver du har god
plantevækst.

Her er et indlæg jeg for nylig skrev på aquatic-plants listen:

> From: Chuck Gadd cgadd@cfxc.com
> Well, beard algae might not disappear as quickly, but it won't spread
> unless conditions in the tank encourage it. If you have a plant
> that has lots of beard algae on the leaves, then manual removal of
> the algae, or simply clipping the heavily covered leaves is often
> a good solution.

I have only had aquarium in 10 months, and I have had a large black
beard algae (BBA) outbreak two times. The first time I tried some of the
remedies I was told at the LFS, read in some books, etc: light on
in fewer hours, stopped fertilizing, light off in several days, and
finally added an algae-killer. The last thing killed most of the
remaining plants and the fish took several weeks to fully recover.

I ended op redoing the whole thing. Four weeks ago I had a new BBA
outbreak. This thing don't grow very fast, but it has a scary
determinism, and it is impossibly to remove it from leaves etc.
I almost gave up, but I did feel I was a little wiser now. I changed
the tubes to new full-spectrum ones (looks a lot nicer too), kept
the light on 11 hours a day, added a lot of fast growing plants (more
of the ones that was already growing fast in my aquarium), and
increased the amount of fertilizing (Tropica Mastergrow). After 1-2
weeks the BBA stopped spreading. 10 days ago I finally found some SAE's,
and now only a little algae is left. I feels almost magical! Even
leaves that was nearly covered in BBA are now almost free of algae.

A few days ago I finally got the phosphate and ion test-kit that
I mail ordered. Phosphate is still a little high, so I will keep the
extra plants a little longer, although the aquarium now looks most
like an impenetrable jungle. When phosphate is lower I will slowly
start trimming and removing. Ion was zero, so I have added fertilizer
that is high in ion. Nitrate was 5-15 through the whole thing.

Read some more and be wiser. A good start is Chuck's page
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_algae.htm.

--Jesper

Fra : Steffen Kristensen

Dato : 05-12-00 22:48

Tak for indlæget,

For meget jern?,
Jeg har haft en mistanke med mit JBL Ferropol fordi mine penselalger begynde
efter at jeg begyndte at tilsætte JBL Ferropol.
Jeg tilsætter JBL Ferropol fordi jeg har problemer med at holde de rødlige
planter og min FE værdi var 0, nu er den ca 0.3 mg/L (ppm) men jeg har
stadigvæk problemer med de rødlige planter.
Jeg tror at jeg vil stoppe med FE tilsætning i et stykke tid og se hvad der
sker

Hilsen
Steffen Kristensen

Fra : N/A

Dato : 06-12-00 01:21

Fra : Tom Manczak

Dato : 06-12-00 01:21

Check følgende URL:

http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_algae.htm

som nævner for mange fosfater som synderen. Prøv at sænke dit
fosfatniveau. det nævner URL'en i hvertfald. Den nævner også at
trådalger er konsekvens af for meget jern, ikke penselalger. vær
sikker på at dit plantegødning ikke indeholder fosfater. check dit
nitrat niveau. det skal måske tilsættes.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Tom Manczak

Dato : 06-12-00 01:23

Vær meget meget (!) forsigtig ved nitrat tilsætning, jvf:

http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_nitrate.htm

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : N/A

Dato : 19-01-01 08:24

Fra : Henningsen

Dato : 19-01-01 08:24

Ahm - hvad er en Flying Fox for en fisk. Hvor stor er den. Er den dyr, og
kan man købe den i ganske almindelige akvarieforretninger?

Jeg har nemlig også disse forbandede skægalger.

Pia

Fra : Morten Skatka

Dato : 20-01-01 17:11

Hej

Jeg har købt mine i Flauenskjold, men kan ikke huske hvad de kostede, men
det var ikke en held masse.

/Morten

Fra : Ann & Helge

Dato : 21-01-01 10:23

Hmm...

Vi er faktisk blevet vores penselalger kvit, efter følgende opskrift:

1. Droppet Mastergrow plantegødning
2. Skrubbe alle penselalger af rødder/sten og fjern planteblade med
påhæftede alger
3. Begyndt at tilsætte profylakse ved hvert eneste vandskift (fx. Tetra
Aquasafe)

Jeg ved ikke om det er tilfælde eller en "mirakelkur", men vi er blevet
forskånet for penselalger lige siden (2 måneder).

/Ann & Helge

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-01-01 11:42

Ann & Helge <Ann_Helge@Tengstedt.dk> skrev i en
> [...]
>
> Jeg ved ikke om det er tilfælde eller en "mirakelkur", men vi er blevet
> forskånet for penselalger lige siden (2 måneder).

Hvad skulle det hjælpe at tilsætte Aquasafe?? udover at det hjælper meget

forhandlerens indkomst!

Jeg har også et akvarie hvor der har været en "flot" bevoksning af
penselalger,
jeg ændrede intet og pludselig en dag var de bare væk, og der er hverken
tilsat det ene eller det andet.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-01-01 13:39

"Ann & Helge" <Ann_Helge@Tengstedt.dk> wrote in message

> 3. Begyndt at tilsætte profylakse ved hvert eneste vandskift (fx. Tetra
> Aquasafe)

Profylakse? Hvad i alverden er det i den sammenhæng?
Den tror jeg i hvert fald ikke på - selvom jeg gerne vil tro at en
fiskepusher kunne komme med sådan et (overflødigt men omsætningsfremmende)
råd.

mvh
Jan