god pumpe
Fra : Ole Madsen

Dato : 04-12-00 00:05

jeg leder efter en god pumpe til mit 128 liter er der en der har nogle
forslag

Fra : Martin Heller

Dato : 04-12-00 01:37

Ole Madsen <ddw@ddw.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:90ejjn$jmj$1@news.inet.tele.dk...
> jeg leder efter en god pumpe til mit 128 liter er der en der har nogle
> forslag

Det kommer an på, hvad det er, du ønsker af pumpen.
En udvendig pumpe fylder en del uden for akvariet. Til
gængæld er det kun indsuget og udløbet der skal være i akvariet,
og det er derfor næmt at skjule med dekorationen. Desuden har du
i et udvendigt filter mulighed for at vælge et filtermateriale, der
passer til de behov du har, om du overvejende ønsker mekanisk
eller biologisk filtrering. Et udvendigt filter skal desuden ikke renses
lige
så ofte som et indvendigt.
Et indvendigt filter tager ingen plas op uden for akvariet, men
kan til gængæld være svært at skjule ordentligt i akvariet. Desuden
giver et indvendigt filter næsten kun mekanisk filtrering.
Et indvendigt filter er meget billigere end et spandfilter.
Pumpens kapacitet kommer an på, hvilke fisk du har i akvariet,
så det er svært at sige noget generelt om.
Under alle omstændigheder vil jeg anbefale at du bruger
de ekstra penge det koster at købe en pumpe af et kvalitetsmærke
(ex EHEIM), da du ellers hurtigt kan komme ud for larmende
pumper eller pumper, som går i stykker efter kort tids brug.

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 04-12-00 09:01

On Mon, 4 Dec 2000 01:37:09 +0100, "Martin Heller"
<heller@teliamail.dk> wrote:

> [...]
>(ex EHEIM), da du ellers hurtigt kan komme ud for larmende
>pumper eller pumper, som går i stykker efter kort tids brug.

Her kan jeg så tilføje at jeg til mit 128L's har en Eheim 2012. Den
fylder noget i højden (ca. 30 cm...), og er dermed ikke så nem at
skjule, men jeg arbejder da på det :) Pumpen er dimensioneret til
akvarier på 100-200L, og har mulighed for iltindtag (der medfølger en
sød lille slange med en ventil på...).

MVH

Thomas A. Frederiksen

Fjern no fra mail, så virker den.

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-12-00 09:40

"Martin Heller" <heller@teliamail.dk> wrote in message

> passer til de behov du har, om du overvejende ønsker mekanisk
> eller biologisk filtrering.
[klip]
> kan til gængæld være svært at skjule ordentligt i akvariet. Desuden
> giver et indvendigt filter næsten kun mekanisk filtrering.

Bare for en ordens skyld: Det er enormt svært at etablere et kun
(overvejende) mekanisk filter - det skal formentlig renset hver eller hver
anden dag. Så ovenstående passer ikke - også de indvendige filtre med en
lille svamp er stort set alene biologiske i deres virkemåde. Tag det usleste
lille indvendige filter med en svamp, der er brugt og sammenhold virkningen
med et helt nyt filter af samme slags. Så vil du konstatere at det snavsede
faktisk har en ganske stor nitritfjernende effekt - hvilket det nye ikke
har. Svampen er i øvrigt slet ikke tæt nok til at tilbageholde svæv, så
værdien af denne svamp som et mekanisk filter er temmelig tvivlsom.
Det har været nævnt før, men det eneste mekaniske filter der er anvendeligt
til akvariebrug er et diatomfilter, der med sin store tæthed er i stand til
virkeligt at si stort set alle fremmedelementer ud af vandet.

mvh
Jan