Backup på scsi tape - red hat 7
Fra : Ole Andersen

Dato : 10-09-01 18:36

Hej.

Jeg har kæmpet med nogle bøger og eksempler på backup af
harddisken til en scsi tape (tanberg slr6 - tror jeg), men
det er som om drevet skal sættes op på en eller anden måde,
og det står der ikke noget om i bøgerne, eller jeg er belvet
så rundtosset at jeg ikke kan finde rundt i det mere.

Er her en der kan fortælle mig om man skal sætte scsi op på
en eller anden måde for at det virker, og eventuelt hvordan
?

Der er eksempler i bøgerne med tar og parametre, men det ser
umiddelbart ud til at serveren forstår noget af det, men
ikke nok til at den begynder at lave noget på båndet.

Jeg håber en eller anden kan tænde lyset for mig.

På forhånd tusind tak.

--
Med venlig hilsen Ole Andersen i Aalborg
<URL:http://andersen.person.dk>

Fra : Jesper Krogh

Dato : 10-09-01 18:55

In article <87upptopf9l3ll546mp5jca5eh21eehdkv@4ax.com>, Ole Andersen wrote:
> [...]
> umiddelbart ud til at serveren forstår noget af det, men
> ikke nok til at den begynder at lave noget på båndet.

Prøv at lave en mt -f /dev/SCSItapedev status
og se hvad den skriver,
[root@C3PO /root]# mt -f /dev/nst0 status
/dev/nst0: No such device

Noget lignende dette betyder at kernen ikke har fundet SCSI devicet og
du skal til at se på at få scsicrtl og lingnende op at køre.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : Ole Andersen

Dato : 11-09-01 07:11

On Mon, 10 Sep 2001 19:54:59 +0200, jesper@linuxpusher.dk (Jesper
Krogh) wrote:

>[root@C3PO /root]# mt -f /dev/nst0 status
>/dev/nst0: No such device

Så får jeg dette:

[root@viking /]# mt -f /dev/st0 status
SCSI 2 tape drive:
File number=0, block number=0, partition=0.
Tape block size 512 bytes. Density code 0x33 (unknown to this
mt).
Soft error count since last status=0
General status bits on (41010000):
BOT ONLINE IM_REP_EN
[root@viking /]#

Betyder det ikke at Linux'en har fundet drevet ? og jeg så skulle
kunne bruge de anbefalede kommandoer i bøgerne for /dev/st0 ?

--

Med venlig hilsen Ole Andersen - Aalborg
http://andersen.person.dk

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 11-09-01 07:58

Ole Andersen wrote:

> [...]
> SCSI 2 tape drive:
> File number=0, block number=0, partition=0.
> Tape block size 512 bytes. Density code 0x33 (unknown to this

Det ser fornuftigt ud.

Hvilke kommandoer er det, du har prøvet? Og hvad skriver de,
når du prøver?

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Ole Andersen

Dato : 11-09-01 13:25

On Tue, 11 Sep 2001 08:57:48 +0200, Mogens Kjaer <mk@crc.dk>
wrote:

>Hvilke kommandoer er det, du har prøvet? Og hvad skriver de,
>når du prøver?

Det var tar kommandoen jeg have rodet noget rundt i, og det viste
sig at jeg havde fået dannet et arkiv på hd'en istedet for på
tapen

Men nu kører det også til tape. Det er nok noget med syntax-error
når det kommer til stykket.

Men tak for hjælpen alligevel.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 11-09-01 14:26

Ole Andersen wrote:

> Det var tar kommandoen jeg have rodet noget rundt i, og det viste
> sig at jeg havde fået dannet et arkiv på hd'en istedet for på
> tapen

Det er nok snedigt at have følgende symbolske links:

cd /dev
ln -s st0 tape
ln -s nst0 nrtape

Fra : Ole Andersen

Dato : 11-09-01 15:57

On Tue, 11 Sep 2001 15:26:27 +0200, Mogens Kjaer <mk@crc.dk>
wrote:

>Det er nok snedigt at have følgende symbolske links:
>
>cd /dev
>ln -s st0 tape

Betyder det at man så kan bruge tape istedet for f.eks.
/dev/st0 ? Så kan jeg godt se at det er smart.

Fra : Ove Lie

Dato : 11-09-01 18:42

Ole Andersen <oba@mail1.stofanet.ram> skrev i
meldingsnyheter:gf9sptg4kgcpih0v48qnv8sv6kiui5clcv@4ax.com...

> Betyder det at man så kan bruge tape istedet for f.eks.
> /dev/st0 ? Så kan jeg godt se at det er smart.

/dev/tape ja

-Ove

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-09-01 09:09

Ole Andersen wrote:

> Betyder det ikke at Linux'en har fundet drevet ? og jeg så skulle
> kunne bruge de anbefalede kommandoer i bøgerne for /dev/st0 ?

Det ser fornuftigt ud. Bemærk at det er konventionen at devices _uden_
n i navnet spoler tilbage efter endt operation.

mt understøtter at have enhedens navn i en variabel - TAPER er det vist.

http://bigfoot.com/~thunderbear