Bundlag
Fra : Ole Mogensen

Dato : 29-11-00 15:32

Hej Alle

Hvordan er det nu det er ? , nederst , spagnum , et par cm.
, øverst, grus 3-4 cm ?.

Jeg leder også efter en plante , kort , der kan leve på trærødder,
måske en eller anden form for mos.

Mit co2 projekt er forøvrigt snart færdig , mangler bare at finde ud af
hvor stort et keramik filter jeg skal bruge som "luftsten".

Ole

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-11-00 15:49

Ole Mogensen <ole.mogensen@fysik.dtu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3A251348.47348481@fysik.dtu.dk...
> [...]
>
> Mit co2 projekt er forøvrigt snart færdig , mangler bare at finde ud af
> hvor stort et keramik filter jeg skal bruge som "luftsten".

Prøv at se om du kan få fat i noget Riccia, det er normalt en flydeplante,
men hvis du
tager en smule og gør det fast til en rod eller et stykke lava.Lader det
stå på lavt vand, så
lavt at det rager op over overfladen. Så vokser det fast og bliver ved med
at gro under vandet..

Jeg har også set noget "mos" agtigt der voksede i kugler, hvis det ikke
blev sat fast.
Hvad det hed ved jeg ikke. Men det var vist nok fra Tropica.

Det var iøvrigt meget pudsigt da jeg var i Hong Kong, der var stort set
kun akvarie planter importeret fra
Tropica.

Carsten

Fra : N/A

Dato : 29-11-00 19:24

Fra : Jorgensen

Dato : 29-11-00 19:24

Jeg har de omtalte kugler fra Tropica. Det er nogle tropiske alger der
vokser på en måde som gør at de danner en stor kugle.

Gedeboller er samme skuffe.

De er mere sjældne end kønne, men så har jeg da prøvet det

Christian

Tom Manczak skrev i meddelelsen ...

>Det er måske Gedeboller. De findes hyppigt i danske søer som en kugle der
ruller rundt omkring. Den virker lidt svampeagtig, bygget
>og af en masse små fiber lignende ting. Men om det er en plante eller bare
skidt der har samlet sig, ved jeg ikke...

Fra : N/A

Dato : 30-11-00 17:33

Fra : Jan Boegh

Dato : 30-11-00 17:33

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Put CO2 ind i dit filter, virker fint her hos mig :)

Forhåbentligt i afgangen af filtret - ellers vil du IMHO nedsætte filtrets
effektivitet.

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 01-12-00 09:39

"Jan Boegh" <jan@_X_boegh.net> wrote in message
> "Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Forhåbentligt i afgangen af filtret - ellers vil du IMHO nedsætte filtrets
> effektivitet.

Nej selvfølgelig ikke i udgangen fra filteret.

Det er i indgangen, netop for at CO2 er opløst i vandet når det igen kommer
ud.

Og jeg har ikke kunne måle den mindste foringelse af vandets kvalitet pga
dette (Nitrit,Nitrat og co.)

Og husk at du putter CO2 i vandet formindsker ikke vandets indhold af O2, så
det skulle ikke have nogen betydning

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Ole Mogensen

Dato : 30-11-00 20:45

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> De kunne man godt, jeg ville dog personligt blande noget bundgødning sammen
> med 1/3 af gruset til bunden.
> Og så rent grus ovenpå.

Bundgødning = spagnum ??
Jeg har også læst at det er en god ide med lerkugler, konen køber altid
for meger deko. ler her op til jul, måske en god måde at bruge det på ?.

> Javamos, Riccia Fluitans (hold nede) Der findes også en form for kugle alger
> (har dog ikke set dem i Danmark)

Riccia Fluitans ser interesant ud ,har overvejer at holde den fast med et
finmasket net (hårnet evt.)

ALGER , jeg har sgu' rigeligt med alger i mit akvarie nu
den længste "streng" er ca 30 cm lang, men flot ser det ud.

> Put CO2 ind i dit filter, virker fint her hos mig :)

Jeg bruger et indvendigt filter, et gammel Eheim , med luftindtag, havde
overvejet at tilsætte CO2-en der , meeeeeen det der også var sjovt
for mig var at tilføre det på en økonomisk måde.
Det jeg er kommet frem til er følgende:
En sodastream CO2 flaske, en højtryks reduktions ventil der kan tåle
3000 psi, ca 215 bar, -> lavtryksventil max 8 bar ind , 0-4 bar ud.
En magnetventil sørger for at der kun bliver tilsat CO2 om dagen.
Det der så er "spændende" ,er at tilføre det, det jeg foreløbigt er
kommet frem til er at bruge et keramisk filter.
Boblerne er så små ,at ca. 50-75% er optaget i vandet før de når
overfladen.
Det eneste problem har været, at de to reguleringer kan gå i
"selvsving", så trykket ikke er stabilt, men det mener jeg at ordnet.
Udgangstrykket på den først ventil skal ca være 3 -3.5 bar, jeg
har kørt med 3 manometere for at tjekke hvad der sker.
Er der forøvrigt nogle der ved hvor tæt nylonslange er i forhold
til sillikoneslange, med henblik på CO2.

> [...]
>
> Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying
>
> Please visit my Freshwater Aquaria Webpage

Trist man ikke kan søge på navn

Ole Mogensen

--
ole.mogensen@fysik.dtu.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 01-12-00 09:42

"Ole Mogensen" <ole.mogensen@fysik.dtu.dk> wrote in message

> Bundgødning = spagnum ??

Kunne måske godt være.

jeg bruger selv Duplarit fra www.dupla.com

> Jeg har også læst at det er en god ide med lerkugler, konen køber altid
> for meger deko. ler her op til jul, måske en god måde at bruge det på ?.

Ja hvis det er ler der indeholder meget jern,

> [...]

> 3000 psi, ca 215 bar, -> lavtryksventil max 8 bar ind , 0-4 bar ud.
> En magnetventil sørger for at der kun bliver tilsat CO2 om dagen.

Det er ikke ubetinget en god ide at stoppe for tilførslen om natten.
Har set flere i de engelske newsgroups beskrive at der sker en kraftig
stigning i pH pga, at der stoppes for CO2 om natten.
Effekten af at stoppe eller ej, er selvfølgelig afhængig af buffer evnen i
vandet (KH)

> [...]
> Er der forøvrigt nogle der ved hvor tæt nylonslange er i forhold
> til sillikoneslange, med henblik på CO2.

Hvor har du købt de forskellige ventiler ??

jeg har ikke kunne finde et sted der kan skaffe brugbare ventiler til
sodastream flasker.

Fra : Ole Mogensen

Dato : 05-12-00 10:32

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Hvor har du købt de forskellige ventiler ??
>
> jeg har ikke kunne finde et sted der kan skaffe brugbare ventiler til
> sodastream flasker.

Jeg har nu også selv lavet dimsen hvor flasken blive skruet
i , derpå har jeg så loddet rør med gevind der passer til
reduktions ventilen.
Selve ventilen har jeg arvet fra en gammel CO2 svejser , der
dog ikke kunne give så lavt et tryk som jeg vil have , så jeg
var nødt til at sætte yderlig en reduktions ventil på.

Fra : N/A

Dato : 05-12-00 09:23

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 05-12-00 09:23

> altid
> ?.
> >
> [snip]
> Dekorationsler er blå-ler. Blå-ler indeholder en hel del kalk.
> Det er bedre at bruge rød-ler, som indeholder jern.

Er der nogen der har prøvet det med at lave ler kugler og bruge dem som
gødningskugler ??

Jeg tænker her på personlig erfaring ?

Desværre kunne jeg ikke have mere i min kuffert da jeg kom hjem fra
Thailand, for deres jord dernede var godt nok fyldt med jern :)

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 05-12-00 09:48

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

[snip]

> [...]
>
> --
> With many Thanks
>
> Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email

[snip]
Hejsa

Ja da!
Jeg bruger hjemmelavet bundlagsgødning i mine akvarier.
Opskriften:
500 ml Tropica akvariegødning (eller anden flydende)
Nok fint spaghnum til at opsuge gødningen
5-600g rødler

Hele massen blandes godt og grundigt, og lægges ud på en stor plade i et
lag på 5 mm
Massen skæres ud i små firkanter (5x5mm) på pladen, og det hele stilles
til tørre.
Den må ikke udtørre, men skal bare være tør nok til at man kan knække
"pillerne".
De opbevares i lufttætte beholdere.

Opskriften er inspireret af Jan Lyngdorf (Roskilde Akvarieforening,
Holbæk akvarieforening mf.)

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 05-12-00 10:01

> [...]
> "pillerne".
> De opbevares i lufttætte beholdere.
>
> Opskriften er inspireret af Jan Lyngdorf (Roskilde Akvarieforening,

Spændende ide.

Lægger du så denne plade i budnen af dit akvarie når du opbygger ?

Eller bruger du det kun som extra gødning ? Som du stikker ned til planterne
?

Forresten hvad for en slags spaghnum bruger du ?

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 05-12-00 10:09

> [...]
>
> Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email
replying

> Please visit my Freshwater Aquaria Webpage

Som skrevet (men vist ikke så godt forklaret...), så ridser jeg i
massen, så jeg, når den er tør, kan knække den ud i små stykker på ca.
5x5x5 mm.
I et nyt akvarie ligger jeg så en "passende" mængde, og supplere hen ad
vejen..

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Ole Mogensen

Dato : 07-12-00 09:15

"Thomas D. Kryger" wrote:

> [...]
> "pillerne".
> De opbevares i lufttætte beholdere.
>
> Opskriften er inspireret af Jan Lyngdorf (Roskilde Akvarieforening,

Det skal sgu' prøves , har du flere gode ideer ??.

Ole

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 07-12-00 09:16

"Ole Mogensen" <ole.mogensen@fysik.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> "Thomas D. Kryger" wrote:

[snip]

> Det skal sgu' prøves , har du flere gode ideer ??.
>

> Ole

Ikke nogen som jeg har fået afprøvet...... endnu......
Men jeg har et par stykker på beding...

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Ole Mogensen

Dato : 07-12-00 09:19

"Thomas D. Kryger" wrote:

> [...]
> >

> [snip]

> Ikke nogen som jeg har fået afprøvet...... endnu......

Del ud , så er vi flere der kan prøve

Ole

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 07-12-00 14:23

> Del ud , så er vi flere der kan prøve
>
> Ole

Tja det næste bliver vist at prøve at blande jernpulver i noget
dekorationsler, og så bruge det istedet for rødler

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Ole Mogensen

Dato : 07-12-00 17:47

"Thomas D. Kryger" wrote:

> Tja det næste bliver vist at prøve at blande jernpulver i noget
> dekorationsler, og så bruge det istedet for rødler

> [...]

Er du sikker på at "alm" jern optages korrekt , at det ikke
bare bliver et rødt akvarium , hmm, finder lige en kemiker
på mit arbejde, hun / han må sgu vide det .

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-12-00 18:17

"Thomas D. Kryger" <thomas@akvariet.dk> wrote in message

> Tja det næste bliver vist at prøve at blande jernpulver i noget
> dekorationsler, og så bruge det istedet for rødler

Må jeg anbefale jerncitrat i stedet - det kan optages af planterne, hvorimod
jernpulveret er temmeligt utilgængeligt.

mvh
Jan

Fra : Ole Mogensen

Dato : 08-12-00 07:12

Jan Boegh wrote:

> [...]
>
> Må jeg anbefale jerncitrat i stedet - det kan optages af planterne, hvorimod
> jernpulveret er temmeligt utilgængeligt.

det var også min tanke

Ole

Fra : Ole Mogensen

Dato : 07-12-00 09:18

"Thomas D. Kryger" wrote:

> Dekorationsler er blå-ler. Blå-ler indeholder en hel del kalk.
> Det er bedre at bruge rød-ler, som indeholder jern.

> [...]

ØVV , nu troede jeg lige jeg kunne bruge de 3 kg som konen _altid_
får til over's , rødler, det er vel p.gr.a jernet det er rødt ??.

Ole

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 07-12-00 09:33

> ØVV , nu troede jeg lige jeg kunne bruge de 3 kg som konen _altid_
> får til over's , rødler, det er vel p.gr.a jernet det er rødt ??.
>
> Ole

Du kan godt bruge dekorationsler, men rødler indeholder, som du selv
skriver, jern, som det ganske rigtigt også får farve af.

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-12-00 10:45

Thomas D. Kryger <thomas@akvariet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:%WHX5.2601$72.39990@twister.sunsite.auc.dk...
> "Ole Mogensen" <ole.mogensen@fysik.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan godt bruge dekorationsler, men rødler indeholder, som du selv
> skriver, jern, som det ganske rigtigt også får farve af.

Jeg så ved et tilfælde for et par år siden i fjernsynet lidt af en
udsendelse
om et teglværk.
Der fortalte de at der ikke er mere rødler i Danmark, så når de laver
røde mursten
har de farvet leret. Hvad de farver det med fortalte de selvfølgelig
ikke.
Det er måske ikke det smarteste at risikere at hælde et ukendt farvestof
i akvariet.

Skulle en lille smule kalk fra ler betyde noget, når vi tænker på
hvormeget kalk der er i
postevandet?

Carsten

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 07-12-00 11:14

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
farvestof
> i akvariet.
>
> Skulle en lille smule kalk fra ler betyde noget, når vi tænker på

Hrm, hvis det er rigtigt, burde man jo nok prøve at få fat i noget
udenlandsk rødler....
Det jeg skrev, var at rødler (hvis der indeholder jern) er bedre en
blåler/dekorationsler pga. jern-indholder.
Hvis man kan få fat i noget jern-pulver kan man vel egentligt selv
tilsætte det til sit blåler.....

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-12-00 13:16

Thomas D. Kryger <thomas@akvariet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:wpJX5.2639$72.42052@twister.sunsite.auc.dk...
> [...]

> blåler/dekorationsler pga. jern-indholder.
> Hvis man kan få fat i noget jern-pulver kan man vel egentligt selv

Det var nu mest tænkt som en advarsel om ikke bare at bruge løs
af "rødler"

Carsten

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 07-12-00 14:22

> [...]
> nyhedsmeddelelse:wpJX5.2639$72.42052@twister.sunsite.auc.dk...

> Det var nu mest tænkt som en advarsel om ikke bare at bruge løs

OK, men løsningen med jernpulver og dekorationsler skal jeg vist
aligevel lige ha' prøvet efter

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-12-00 18:29

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Der fortalte de at der ikke er mere rødler i Danmark, så når de laver
> røde mursten

Hvad er det så bønderne dyrker sukkerroer i på Lolland og Falster?
I øvrigt mener råstofstyrelsen at der er rødler nok til de næste 75 års
forbrug.
Så frem med gummirøjserne og spaden, og så en tur udendørs - der er masser
af rødler, man skal bare finde det.
For indendørsskvattene er der en mulighed her:
http://www.danmarksbilledkunstlaerere.dk/menupapi.htm

mvh
Jan

Fra : Ole Mogensen

Dato : 08-12-00 07:13

Jan Boegh wrote:

> For indendørsskvattene er der en mulighed her:
> http://www.danmarksbilledkunstlaerere.dk/menupapi.htm
>
> mvh
> Jan

indendørsskvattene , lol