Små tråde og små hvide dyr i diskusakvarie
Fra : Nikolaj Gerstrøm

Dato : 09-09-01 08:39

Hej,

Jeg har et 325 L akvarie med 6 diskos, 1 pragtsmerling samt to maller
i. Der er masser af planter og god filtrering. Jeg har to lysstofrør
hængende i en højde af ca. 15 til 20 cm over akvarariet. Jeg fodrer
udelukkende med en oksehjerteblanding, rød myg samt artemia. Temp er
28 grader.

Mit problem er at der forleden dag pludselig var en hel masse små
tråde på ca. 3 mm hængende på ruden. Her til morgen er der en masse
små hvide dyr med to små tråde der stikker bagud, som de bruger til at
"svømme" med.

Det skal lige siges at jeg har været plaget af brunalger. Jeg fik at
vide af en akvarieforretning at jeg skulle lade lyset være tændt i
12-14 timer for at blive dem kvit. Det gjorde jeg så. Jeg hævede
faktisk lystiden til ca. 15 timer da mine rør hænger lidt over
akvariet.

Jeg har lige taget hul på en ny pakke med Oksehjerte. Og har lige
foretaget vandskift i torsdags.

Kan nogen fortælle mig hvad det er for nogle tingester der er i
akvarier samt hvordan man bliver dem kvit?

På forhånd mange tak.

Mvh
Nikolaj

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-09-01 11:34

"Nikolaj Gerstrøm" <nikolaj@jalokin.dk> wrote in message news:b0222389.0109082339.4c3ca60a@posting.google.com...

> Mit problem er at der forleden dag pludselig var en hel masse små
> tråde på ca. 3 mm hængende på ruden.

Hydra!

Mere info vel nok i enhver akvariebog for begyndere og frem efter.

mvh
Jan

Fra : Nikolaj7

Dato : 09-09-01 13:06

Hej Jan,

Hvad er Hydra, hvordan opstår det og hvor kan jeg finde information på det?

Er Hydra også disse små dyr der er i akvariet eller er det en eller anden
slags parasit der er kommet med det frosne foder?

Mvh

Nikolaj

Fra : Nikolaj Gerstrøm

Dato : 09-09-01 13:48

Hej Jan,

Jeg fandt noget information på denne site:
http://www.trakkerinc.com/tropfish/articles/tf07/tf0701.htm

Udfra den beskrivelse lyder det ikke til at være Hydra. Mit akvarie er fyldt
med sådan nogle små hvide "fnug" som bevæger sig. En krop med ca to tråde
bagud til at "skubbe" sig frem i vandet med.

Nogen ideer?

Fra : Henrik Schwarz

Dato : 09-09-01 20:40

Fandt lige det her på en hjemmside håber det er til hjælp:
"Med hensyn til Hydra har jeg lige for nylig udryddet en forekomst ved hjælp
af et stykke kobbertråd på ca 20 cm, som jeg hængte ned i akvariet i 3-4
dage. Man ser tydeligt, hvordan de krøller sammen efterhånden som kobberet
fordeles i vandet. Det er så små mængder, at det ikke skader hverken fisk
eller planter, bare man holder øje med udviklingen og udskifter en god del
vand når Hydraerne er væk.

Hydraen er en ferskvandspolyp, der ligner en centimeterstor tynd søanemone
med fangarme, der bruges til at fange byttet, enten små foderdyr eller
fiskeyngel, som bliver lammet af nældecellerne, der sidder på fangarmene. De
formerer sig ved knopskydning og deling og kan, hvis de beskadiges, danne
nye polypper af stumperne.

Heldigvis er de meget overfølsomme for kobber og er ikke det store problem
at udrydde."
Værs'go

Fra : Henrik Schwarz

Dato : 09-09-01 20:40

Dette her er selve siden den handler dog om myggelarver:
http://www.akva-net.subnet.dk/myggelarver2.htm

Fra : Silverflame

Dato : 10-09-01 19:42

Det kunne vel også være planarier? Jeg har haft dem to gange; første gang
var mens jeg fodrede gurami yngel op på infusorier. Der stod på tuben at der
kunne komme planarier frem ved brug, men at de ikke kom fra produktet men
derimod interiøret i akvariet. De dukkede op som en følge af foderresterne.
Anden gang var her for nylig, hvor mit filter (drevet af luftpumpe) i et
yngleakvarie havde været gået ud en dags tid. Da jeg startede det igen, blev
der skyllet en hel masse planarier ud i vandet, sandsynligvis fra
filtersvampen pga. den store fodermængde og det stillestående vand...
Et glimragende yngel foder, iøvrigt! De små bæster tæsker rundt i hele
akvariet i jagten på dem. Og de skulle være fuldstændigt uskadelige.
MVH SF

Fra : Nikolaj Gerstrøm

Dato : 16-09-01 22:35

Hej SF

Det lyder sandsynligt at det er dem. Det er helt sikkert kommet af det
oksehjerte jeg fodrer med. Jeg har nelig holdt op med at fodre med
oksehjerte og kun holdt dem på myggelarver samt artemia og så forsvandt det.

Tak for dit svar.

Mvh
Nikolaj