Dixa har probs.
Fra : Dennis Enøe

Dato : 07-09-01 19:09

Fra : Steen

Dato : 08-09-01 11:53

He - det er vist historien med at slå et for stort brød op...

Fra : --==JKADK==--

Dato : 08-09-01 12:33

"Steen" <steinerworld@hotmail.dk> wrote in message

> He - det er vist historien med at slå et for stort brød
op...

Jantelov .. tro du er / kan noget og vær sikker på at folk
fryder sig hvis det går galt ..
Den er ikke specielt rettet med dig Steen .. bare en
observering specielt omkring Dixa ..

Og en tilføjelse .. som ansat i en ung IT virksomhed ( har
været med lige fra starten ) ved jeg hvor svært det er at
finde kapital .. og ikke mindst hvor svært det er at blive
enige med sine investore selvom hensigtserklæringer og
lignende er underskrevet .. Dixa er ikke afgået ved døden
endsige begravet .. de har en ærlig / reel chance for at
klare sig .. Venture kapital er en uforudsigelig størrelse.

Generelt skulle folk måske tænke at det er bedre at prøve og
så give op hvis det alligevel ikke kan lade sig gøre end
passivt at sidde og vente på udviklingen .. det er ikke på
sidst nævnte måde man skaber virksomheder (
arbejdspladser ).

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 08-09-01 13:14

In article <9ncvku$cn3$1@news.cybercity.dk>, --==JKADK==-- wrote:

> [...]
> passivt at sidde og vente på udviklingen .. det er ikke på
> sidst nævnte måde man skaber virksomheder (

Generelt skulle folk have realistiske holdninger til priser og lignende
- det er pga af "visionære" ideer som Dixa's at ting i vores branche er
dyre (der er for få der reelt betaler for dem), og at investorer mangler
tillid til nye virksomheder.

--
Andreas Plesner Jacobsen | I'm not proud.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-09-01 15:02

On Sat, 8 Sep 2001 13:32:32 +0200, "--==JKADK==--" <jkadk@hotmail.com>
wrote:

>Jantelov .. tro du er / kan noget og vær sikker på at folk
>fryder sig hvis det går galt ..

Hør her, de eneste, der holder janteloven i live, er dem, der brokker
sig over den.

Desværre bruges janteloven også til at forsvare manglende realisme.
That's all.

--
- Peter Brodersen

Fra : Steen

Dato : 09-09-01 00:28

Hej JKADK

Njar .. i betragtning af at man går ud og bruger en hulens masse penge på et
koncept, der alene på byte priserne ikke holder vand i forhold til hvad det
nu en gang koster at transportere data, skaber man ikke meget andet end
balade, derfor He'et, da jeg ikke mener at det er på denne usaglige måde man
skal skabe fremtidige arbejdspladser.

Konceptet har på intet tidspunkt haft skyggen af noget fornuft over sig i
mine øjne... Men det med det..

Steen

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 09-09-01 14:19

On Sun, 9 Sep 2001 01:28:14 +0200, "Steen" <steinerworld@hotmail.dk>
wrote:

>Njar .. i betragtning af at man går ud og bruger en hulens masse penge på et
>koncept, der alene på byte priserne ikke holder vand i forhold til hvad det
>nu en gang koster at transportere data

Og hvad er den "rigtige" pris så - det går jeg ud fra, at du ved, når
du udtaler dig så skråsikkert? Kender du Dixas omkostninger, eller
lader du bare som om ?

Hver gang jeg hører argumentet om, at det ikke kan lade sig gøre at
lave en forretning på en vare, der er billigere end det eksisterende
markedsniveau, får jeg altid en mistanke om, at det kommer fra
konkurrenter. Når der så går et stykke tid og konkurrencen tager til,
så kan alle pludselig levere den samme vare til den lave pris. Det er
om noget set i IT-branchen.
For to år siden kunne man ikke få lavet en professionel hjemmeside for
under en kvart million eller mere, alle andre var nogle billige
hjemmefuskere - og hvordan ser det ud i dag?
Det samme gælder flatrate på internet - for tre år siden sagde
selskaber som TDC, at det ville aldrig komme på tale, fordi det vil
blive alt for dyrt. Og nu siger mange af branchefolk, at man ikke kan
sælge flatrate telefoni og internet til den pris Dixa forlanger.....
Vi får se!

vh
Lars

Fra : Tim Christensen

Dato : 09-09-01 15:31

<lcj@wanadoo.dk> wrote in message

> Og hvad er den "rigtige" pris så - det går jeg ud fra, at du ved, når
> du udtaler dig så skråsikkert? Kender du Dixas omkostninger, eller
> lader du bare som om ?

Vi ved at dixa får 318,40 kr pr. kunde.
Vi ved at det koster 60 kr pr. måned at leje kobber.
Vi ved at Dixa har lønomkostninger på ca. 15.000.000 kr.
Vi ved at det koster i størelsesordnen 10.000,- at i udstyr og oprettelse
for hver nye kunde.

Prøv selv at regne på om det kan give overskud.

Mvh

Tim

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 09-09-01 19:00

On Sun, 9 Sep 2001 16:30:32 +0200, "Tim Christensen" <icecone@eson.dk>
wrote:

>Vi ved at dixa får 318,40 kr pr. kunde.
>Vi ved at det koster 60 kr pr. måned at leje kobber.

Det er et plus på 3.100 kr. pr. kunde pr. år

>Vi ved at Dixa har lønomkostninger på ca. 15.000.000 kr.

Hvor har du det tal fra?

>Vi ved at det koster i størelsesordnen 10.000,- at i udstyr og oprettelse
>for hver nye kunde.

Hvor har du det tal fra?

>Prøv selv at regne på om det kan give overskud.

Det kan det.

Hvis jeres tal holder (hvem er vi?), så kan 25.000 kunder give et
årligt overskud på 65,5 mio. kr. fra det femte år.

25.000 kunder a 3.100 kr. i 5 år = 387,5 mio. kr.

Oprettelse (kun det første år) = 250 mio. kr.

Lønudgifter = 75 mio. kr.

Overskud = 62,5 mio. kr

Så er der naturligvis ikke taget højde for renter, løn- og
prisudvikling, faldende omkostninger (boksen) osv. Men mon ikke det
nok skulle kunne løbe rundt med tiden (hvis Dixa lige sørger for at få
ordnet den kassekredit).

Fra : Peter

Dato : 09-09-01 19:22

<lcj@wanadoo.dk> skrev

> Hvor har du det tal fra?

Måske gætter han på, hvad de 40-50 medarbejdere koster pr. år?

[SNIP et regnestykke]

Glemmer du ikke lige omkostningerne til Dixas internet-linier "ud af huset"?
Og mon ikke også Dixa skal betale de andre teleselskaber for at terminere
telefonopkald i deres net?
Jeg aner ikke, hvad sådan noget koster, men helt billigt er det nok ikke.

Hvis det i øvrigt var sådan en fabelagtig god forretning, som du antyder,
ville det nok også være lettere for Basse at fastholde investorerne...

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 09-09-01 20:24

In article <3b9bb42e$0$367$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Peter wrote:

> [...]
> telefonopkald i deres net?
> Jeg aner ikke, hvad sådan noget koster, men helt billigt er det nok ikke.

Du kan finde aftalen om "koblet samtrafik" på www.tst.dk - det er nok et
udemærket referencepunkt.

--
Andreas Plesner Jacobsen | It is better to be bow-legged than no-legged.

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 10-09-01 02:11

On Sun, 9 Sep 2001 20:22:26 +0200, "Peter" <peter_usenet@hotmail.com>
wrote:

><lcj@wanadoo.dk> skrev
>

>Glemmer du ikke lige omkostningerne til Dixas internet-linier "ud af huset"?

De indgår under diverse Jeg ved ikke hvad de koster, men måske ved
Tim det?

>Og mon ikke også Dixa skal betale de andre teleselskaber for at terminere
>telefonopkald i deres net?

Det gælder vel kun opkald til udlandet og mobilnet, som kunderne
alligevel skal betale ekstra for? Dixa har kun indgået aftaler om
samhusning (på centralerne) og adgang til det rå kobber - de har ikke
indgået nogen samtrafikaftaler.

>Hvis det i øvrigt var sådan en fabelagtig god forretning, som du antyder,
>ville det nok også være lettere for Basse at fastholde investorerne...

Hvis nu du satte dig ind i sagen, ville du vide, at det er én
investor, som er sprunget. Og at investoren gjorde det (ifølge de
oplysninger, som hidtil er kommet frem) pga. intern usikker økonomi -
ikke fordi der er noget galt med den langsigtede investering, som Dixa
naturligvis er.

Jeg skal måske for en god ordens skyld tilføje, at jeg hverken er
kunde (endnu), investor eller ansat hos Dixa.

Og jeg skulle måske også tilføje, at TDC går med planer om at tilbyde
en "intelligent" bredbåndsboks a la Dixanets Intelligence fra medio
2002 (læs Børsen 3. sept. 2001). Så helt hen i vejret er Dixa-ideen
nok ikke.

TDC er til gengæld langt fremme med en anden plan (samme avis), som
kunne ryste Dixa-drengene - 200 M/bit forbindelse til alle danske
husstande via lyslederkabler. Men den er der nok heller ingen, som
tror på.....

vh
Lars

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-09-01 05:20

On Mon, 10 Sep 2001 03:10:40 +0200, lcj@wanadoo.dk wrote:

>De indgår under diverse Jeg ved ikke hvad de koster, men måske ved
>Tim det?

Det er jo bare at spørge et par backbone-leverandører om det. De
fleste forhandler dog individuelle priser, men nogle af de almindelige
udbydere har vist listepriser, fx:

http://erhverv.cybercity.dk/produkter/fastnet/internetforbindelse/

Altså 230.000 kr. om året ekskl. moms for en 8mbit-forbindelse udadtil
- dvs. knap 20.000 om måneden. Det er endda ret billigt.

Der skal nok købes meget mere end det udadtil. DERUDOVER skal der jo,
hvis der er udstyr på flere centraler, også købes kapacitet mellem
centralerne og "hovedkvarteret".

> [...]
>alligevel skal betale ekstra for? Dixa har kun indgået aftaler om
>samhusning (på centralerne) og adgang til det rå kobber - de har ikke

Dixa har dog nævnt, at der er gratis telefoni i landet. I et
debatforum nævnte Basse, at der selvfølgelig var tale om IP-telefoni,
men andet materiale fra Dixa har nævnt andet.

> [...]
>kunne ryste Dixa-drengene - 200 M/bit forbindelse til alle danske
>husstande via lyslederkabler. Men den er der nok heller ingen, som

200mbit lyder som "100mbit, fuld duplex" (kaldet 200mbit blandt
marketingsfolk). Folk går ofte meget op i at de vil have en "10mbit"
eller "100mbit"-forbindelse. Du kan roligt regne med, at når de
hastigheder endelig bliver nævnt, så er der tale om
Ethernet-forbindelser. Den type forbindelser rækker i sagens natur kun
få hundrede meter, hvilket betyder at der selvfølgelig er en anden
form for forbindelse videre ud. Alternativt kan jeg nævne, at jeg
kører 100mbit udad... (lige indtil min computer når min ADSL-router)

--
- Peter Brodersen

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 10-09-01 16:30

On Mon, 10 Sep 2001 06:19:49 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

> [...]
>form for forbindelse videre ud. Alternativt kan jeg nævne, at jeg
>kører 100mbit udad... (lige indtil min computer når min ADSL-router)

Det lyder meget meget klogt, men hvorfor ikke bare læse artiklen i
Børsen i stedet for at gætte løs om sagens natur osv.?

TDC vil føre lyslederkabler ud til hver enkelt husstand. Naturligvis
bliver der ikke tale om, at resten af internettet kan følge med lige
med det vuns, men det giver mulighed for langt flere og bedre af den
slags tjenester som fx. Dixa regner med at tjene penge på.

Lars

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-09-01 22:36

On Mon, 10 Sep 2001 17:29:34 +0200, lcj@wanadoo.dk wrote:

> [...]
>med det vuns, men det giver mulighed for langt flere og bedre af den
>slags tjenester som fx. Dixa regner med at tjene penge på.

Det lyder interessant, og jeg har da også håbet på den form for
services (igen, ud fra kollegie-modellen, hvor man typisk har et fint
lokalnet med et par spilservere, webservere, chatserver, etc.)

Hvad angår lysledere, så er jeg da spændt på projektet. For det første
er lysleder temmeligt dyrt, og for det andet er udstyr hertil
tilsvarende temmeligt dyrt. Jeg kan ikke forestille mig andet end at
det ville være noget billigere at etablere mindre øer, og så køre
lysleder-net derfra.

--
- Peter Brodersen

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 11-09-01 04:00

On Mon, 10 Sep 2001 23:35:47 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

> [...]
>tilsvarende temmeligt dyrt. Jeg kan ikke forestille mig andet end at
>det ville være noget billigere at etablere mindre øer, og så køre

TDC kalkulerer ifølge artiklen med en investering på over en milliard
kroner, så det er ganske rigtig ikke småpenge, der er tale om. Der
skal sælges mange abonnementer for at få dem hjem igen, men hvis de
f.eks. kombinerer det med kabel-TV er der hul på forhånd hul igennem
til 800.000 eksisterende kunder.

Lars

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 11-09-01 05:36

In article <t7vqptoeitinehg40ph6jipai3q4bpb4d6@4ax.com>, lcj@wanadoo.dk wrote:

> TDC kalkulerer ifølge artiklen med en investering på over en milliard

Fiber to the home kan i dag ikke lade sig gøre for blot en milliard
kroner, der skal mange milliarder på bordet alene for at dække fiberen,
og derudover skal der altså lige noget udstyr på.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Neil Armstrong tripped.

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 11-09-01 05:58

On Tue, 11 Sep 2001 04:35:53 +0000 (UTC), apj@daarligstil.dk (Andreas
Plesner Jacobsen) wrote:

>Fiber to the home kan i dag ikke lade sig gøre for blot en milliard
>kroner, der skal mange milliarder på bordet alene for at dække fiberen,
>og derudover skal der altså lige noget udstyr på.

Jeg citerer blot hvad der står i artiklen, som TDC Tele Danmarks
direktør Peder Ø. Andreasen er kilde til. Men måske ved du mere end
ham?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-09-01 06:10

On Tue, 11 Sep 2001 06:57:31 +0200, lcj@wanadoo.dk wrote:

>Jeg citerer blot hvad der står i artiklen, som TDC Tele Danmarks
>direktør Peder Ø. Andreasen er kilde til. Men måske ved du mere end
>ham?

.... eller også udtaler han sig blot uspecifikt. Mon ikke, der i
nogenlunde diffus omfang menes, at der skal opbygges et større
fibernetværk, som det skal være let at koble sig på? Det kræver ikke
nødvendigvis fiber ind i hver eneste lejlighed.

Der er også en grund til at hver enkelt person ikke har sin egen
3-sporede motorvej hjem. Udover prisen, så ville det ikke hænge sammen
strukturelt set i en klassisk opfattelse med hovedveje, sideveje,
indkørsler, etc. (eller backbone, mindre forbindelser og
end-forbindelser).

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-09-01 07:45

<lcj@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> f.eks. kombinerer det med kabel-TV er der hul på forhånd hul igennem
> til 800.000 eksisterende kunder.

Kabel-tv er ikke lysleder, og kan kun bruges til en del af det lysledere kan
bruges til

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 11-09-01 16:23

On Tue, 11 Sep 2001 08:45:27 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@sletdetteiname.com> wrote:

><lcj@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
>
>Kabel-tv er ikke lysleder, og kan kun bruges til en del af det lysledere kan
>bruges til

Jeg ved godt kabel-Tv ikke er på lyslederkabler - endnu. Men har du
ikke selv bare en lille bitte mistanke om, at dine chefer håber på, at
de 800.000 kunder vil købe nogle ekstra services, hvis det kan lade
sig gøre - TDC har jo allerede erfaringer med mersalg på kabel-Tv fra
Selector og Webspeed.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-09-01 17:24

> [...]
> ikke selv bare en lille bitte mistanke om, at dine chefer håber på, at
> de 800.000 kunder vil købe nogle ekstra services, hvis det kan lade

Jeg forstår bare ikke hvordan eksisterende kabel-tv kan kombineres med
lysleder-planerne (som jeg iøvrigt aldrig har hørt om)

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 11-09-01 17:37

On Tue, 11 Sep 2001 18:23:47 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@sletdetteiname.com> wrote:

>Jeg forstår bare ikke hvordan eksisterende kabel-tv kan kombineres med
>lysleder-planerne (som jeg iøvrigt aldrig har hørt om)

Som nævnt tidligere i tråden - læs artiklen i Børsen 3. sept. hvor TDC
Tele Danmarks adm. dir. Peder Ø. Andreasen bliver interviewet om
planerne.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-09-01 17:44

> Som nævnt tidligere i tråden - læs artiklen i Børsen 3. sept. hvor TDC
> Tele Danmarks adm. dir. Peder Ø. Andreasen bliver interviewet om
> planerne.

Ja, det har jeg set, men du har ikke forsynet os med et link. Jeg har ingen
intentioner om at skulle ud og finde en papir-udgave.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-09-01 18:35

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> skrev i en
meddelelse news:3b9e3f4b$0$259$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

KLIP

> Ja, det har jeg set, men du har ikke forsynet os med et link. Jeg har
ingen
> intentioner om at skulle ud og finde en papir-udgave.

Holder i ikke Børsen på "gangen". Den indeholder ellers mange gode
oplysninger.

Så vidt jeg husker, var historien på forsiden mandag 3. september 2001.

Da du så arrogant *ikke gider søge en papir-udgave*, kan du jo spørge efter
et Bruger-ID samt Password til Børsens Nyhedsarkiv på samme "gang".

mvh
Bjørn

Fra : Peter

Dato : 11-09-01 20:43

"Martin Højriis Kristensen" skrev

> Ja, det har jeg set, men du har ikke forsynet os med et link.

Her et link til den åbne del af Børsens website:
http://www.borsen.dk/dagens-nyheder/index?ids[]=32857
Der fremgår heraf, at det handler om TDC Tele Danmark
og ikke søsterselskabet TDC Kabel-TV.
Der står heller ikke direkte noget om lysledere helt ud til
slutbrugerne men "tættere" på slutbrugerne.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-09-01 21:13

"Peter" <peter_usenet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Der står heller ikke direkte noget om lysledere helt ud til
> slutbrugerne men "tættere" på slutbrugerne.

Ahh, det er VDSL-planerne der pludselig er blevet til "lysleder helt ud til
forbrugeren"

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Peter

Dato : 11-09-01 21:21

Ja, mon ikke "lcj@wanadoo.dk" har overfortolket eller drømt lidt rigeligt.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-09-01 22:12

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> skrev i en
meddelelse news:3b9e703a$0$264$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Peter" <peter_usenet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Ahh, det er VDSL-planerne der pludselig er blevet til "lysleder helt ud
til
> forbrugeren"

Det vidste I jo godt - så hvorfor fa.. meddeler i det så ikke i stedet for
at trække det i "langdrag"?

mvh
Bjørn

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-09-01 22:26

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det vidste I jo godt - så hvorfor fa.. meddeler i det så ikke i stedet for
> at trække det i "langdrag"?

Hvem er I i denne sammenhæng?
Jeg vidste ikke hvad det var der blev omtalt før Peter kom med et link.
Derudover har jeg svært ved at se hvordan jeg er forpligtet til at meddele
noget som helst

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-09-01 00:03

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> skrev i en
meddelelse news:3b9e8168$0$252$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvem er I i denne sammenhæng?

Man fristes næsten til at sige (i al fredsommelighed): "dig og din
bændelorm"...

> Jeg vidste ikke hvad det var der blev omtalt før Peter kom med et link.

Så tror jeg på den og storken....

> Derudover har jeg svært ved at se hvordan jeg er forpligtet til at meddele
> noget som helst

Næh - bevares...

mvh
Bjørn

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-09-01 06:24

On Tue, 11 Sep 2001 23:11:54 +0200, "Bjørn Jørvad"
<ursusmajor@post3.tele.dk> wrote:

>Det vidste I jo godt - så hvorfor fa.. meddeler i det så ikke i stedet for
>at trække det i "langdrag"?

Dvs. når nogle nævner, at der skal fiber helt hjem til folk, så skal
man automatisk tænke "Ja, så snakker de om VDSL"?

--
- Peter Brodersen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-09-01 13:09

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> Dvs. når nogle nævner, at der skal fiber helt hjem til folk, så skal
> man automatisk tænke "Ja, så snakker de om VDSL"?

hmmm.... I denne specielle forbindelse - læs baglæns i tråden - nævnes
specifikt en direktør i TDC samt dagspressen.

Kald mig Mads om ikke TDC xxxxxx internt har et intranet, hvor sådanne
nyheder publiceres på.

mvh
Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-09-01 13:10

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 12-09-01 13:53

In article <3b9f50ae$0$21499$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Bjørn Jørvad wrote:

> Kald mig Mads om ikke TDC xxxxxx internt har et intranet, hvor sådanne
> nyheder publiceres på.

Og vi arbejder alle for TDC eller hvad? Du har altså tabt mig.

--
Andreas Plesner Jacobsen | A man's house is his hassle.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-09-01 16:49

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Og vi arbejder alle for TDC eller hvad? Du har altså tabt mig.

Det kan jeg af naturlige årsager ikke svare på.

Jeg må hellere som en aldrenede herre give efter og stoppe dette (barnlige)
ordkløveri om at få ret. Så du/I vinder....

mvh
Bjørn

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-09-01 17:02

On Wed, 12 Sep 2001 17:49:21 +0200, "Bjørn Jørvad"
<ursusmajor@post3.tele.dk> wrote:

>Jeg må hellere som en aldrenede herre give efter og stoppe dette (barnlige)
>ordkløveri om at få ret. Så du/I vinder....

Jeg tror, problemet er, at vi ikke ved, hvad vi får ret i eller
vinder.

Såvidt, jeg kan se, kan hverken Andreas, Martin eller undertegnede
(med fare for at udtale mig på andre debattørers vegne) lure, hvad du
mener. Det er det, vi spørger til.

--
- Peter Brodersen

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 11-09-01 22:23

On Tue, 11 Sep 2001 21:42:50 +0200, "Peter" <peter_usenet@hotmail.com>
wrote:

>Her et link til den åbne del af Børsens website:
>http://www.borsen.dk/dagens-nyheder/index?ids[]=32857
>Der fremgår heraf, at det handler om TDC Tele Danmark
>og ikke søsterselskabet TDC Kabel-TV.

Og hvem, har påstået noget andet?

>Der står heller ikke direkte noget om lysledere helt ud til
>slutbrugerne men "tættere" på slutbrugerne.

citat fra Børsen:
"Selv om den endelige beslutning endnu ikke er taget, er TDC langt
fremme med planer om at investere over en mia. kr. i en omfattende
udbygning af lysleder-teknologien. Hensigten er at trække
lyslederkablerne endnu tættere på slutbrugerne. Det vil give
TDCmulighed for at tilbyde internetforbindelser, der er 100 gange
hurtigere end de ADSL-løsninger, som selskabet i øjeblikket sælger
10.000-20.000 af om måneden."

Du har ret. Der står ikke præcist, at lyslederne skal ind i hver
enkelt hjem, men hvordan vil de ellers børe sig ad med at 100-doble
hastigheden - vel ikke på det lille stykke kobber, der skal ind i
hvert hjem?

vh
lars

..

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-09-01 22:30

> [...]
> enkelt hjem, men hvordan vil de ellers børe sig ad med at 100-doble
> hastigheden - vel ikke på det lille stykke kobber, der skal ind i

En 100-dobling er nok en overdrivelse, men VDSL kører på kobberet på last
stretch

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-09-01 22:44

lcj@wanadoo.dk wrote:

> [...]
> enkelt hjem, men hvordan vil de ellers børe sig ad med at 100-doble
> hastigheden - vel ikke på det lille stykke kobber, der skal ind i

Man lægger lysleder i vejen og bruger så VDSL det sidste stykke ind.
VDSL har en teoretisk tophastighed på - så vidt jeg husker - godt 50
Mbit, hvilket passer sådan nogenlunde med en 100-dobling i forhold til
ADSL.

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 12-09-01 22:35

Hej

lcj@wanadoo.dk wrote:

> [...]
>enkelt hjem, men hvordan vil de ellers børe sig ad med at 100-doble
>hastigheden - vel ikke på det lille stykke kobber, der skal ind i

Jeg læste også artiklen, eet eller andet sted stod der at man ville
lægge lysleder ud mellem centralen og det sidste samleskab før kunden,
det vil i praksis sige at slutbrugeren i de fleste tilfælde blot får
nogle få hundrede meter til lyslederforbindelsen.

--
M.v.h. Ole®

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 11-09-01 22:15

On Tue, 11 Sep 2001 18:43:59 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@sletdetteiname.com> wrote:

><lcj@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

>Ja, det har jeg set, men du har ikke forsynet os med et link. Jeg har ingen
>intentioner om at skulle ud og finde en papir-udgave.

Det er dit problem. Du kan gpodt få et link (www.borsen.dk), men det
kræver abonnementsoplysninger for at læse artiklen. Mon ikke der er en
på dit arbejde, som kan låne dig det.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-09-01 22:31

> Det er dit problem.

Er det mit problem at bekræfte dine oplysninger? Hvis du vil have nogen til
at tro på dine indlæg må du kunne dokumentere dem.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Peter

Dato : 10-09-01 09:39

<lcj@wanadoo.dk> skrev

> [...]
> indgået aftaler om samhusning (på centralerne) og adgang
> til det rå kobber - de har ikke indgået nogen samtrafikaftaler.

Dixa tilbydere fri telefoni til almindelige fastnetnumre. De har
ikke forudsat, at modtagerne af opkaldene har en computer,
og dermed kan det ikke være IP-telefoni hele vejen igennem.
Altså er de nødt til at terminere opkaldene i det modtagende
teleselskabs almindelige telefonnet, og den slags er nok ikke
gratis. Selv hvis der havde været tale om IP-telefoni hele vejen
igennem, skulle Dixa betale nogen for at transportere pakkerne
gennem Danmark - med mindre de altså "lige pludselig" har
skabt en infrastruktur, der svarer til TDCs.

> [...]
> de oplysninger, som hidtil er kommet frem) pga. intern usikker
> økonomi - ikke fordi der er noget galt med den langsigtede

[ironi]
Uha nej, det er naturligvis ikke Basses drøm, der er noget
i vejen med. Det er kun den dumme investor, der ikke har
lyst til at tjene penge.
[/ironi]

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 10-09-01 16:30

On Mon, 10 Sep 2001 10:38:45 +0200, "Peter" <peter_usenet@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>gennem Danmark - med mindre de altså "lige pludselig" har
>skabt en infrastruktur, der svarer til TDCs.

Dixa sælger ADSL - ikke telefoni i egentlig forstand. Så vidt jeg er
orienteret skal man kun betale for terminering, hvis der er
kommunikation mellem to centraler og ikke mellem husstand og central.
Dixa bruger kun linjen mellem husstand og central, som de lejer for
720 kr. om året af TDC - præcis som alle andre danske ADSL-udbydere.

Forbindelsen mellem TDCs centraler skabes ved at leje sig ind på et
backbone, så jo - man kan godt sige, at de "lige pludselig" har skabt
en infrastruktur, der svarer til TDCs. Infrastrukturen er bare
fleksibel og reguleres op - og ned - i forhold til, hvor mange kunder,
der er i Dixa-butikken.

Teleselskaber, som har fastnettelefoni, har også trafik mellem
centralerne indbyrdes, og skal derfor betale mellem 3-4 øre i minuttet
for terminering (lokal samtrafik).

Lars

Fra : Simon Skals

Dato : 10-09-01 16:35

It seems lcj@wanadoo.dk wrote:
>Dixa sælger ADSL - ikke telefoni i egentlig forstand. Så vidt jeg er
>orienteret skal man kun betale for terminering, hvis der er
>kommunikation mellem to centraler og ikke mellem husstand og central.

Men hvem skal betale, når en Dixa-kunde ringer til en almindelig
fastnet-abonnent hos TDC?

Det skal Dixa selvfølgelig, da kunden jo har købt et produkt med
flatrate-telefoni.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 10-09-01 18:18

On Mon, 10 Sep 2001 15:35:01 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>Men hvem skal betale, når en Dixa-kunde ringer til en almindelig
>fastnet-abonnent hos TDC?
>
>Det skal Dixa selvfølgelig, da kunden jo har købt et produkt med
>flatrate-telefoni.

Nej. Ikke hvis der kun skal betales for terminering mellem
centralerne.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-09-01 18:37

In article <6etppt8kb4tc96tememk4nqhm8s8opkikp@4ax.com>, lcj@wanadoo.dk wrote:

> Nej. Ikke hvis der kun skal betales for terminering mellem
> centralerne.

Vi prøver en sidste gang for din skyld: Hvis en Dixa-kunde ringer til en
TDC-kunde skal Dixa betale for det opkald.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Caution: breathing may be hazardous to your health.

Fra : Simon Skals

Dato : 10-09-01 20:07

>Nej. Ikke hvis der kun skal betales for terminering mellem
>centralerne.

Du forestiller dig, at Dixa vil være i stand til at aflevere kald
på samtlige Tele Danmarks samtrafikpunkter?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-09-01 22:55

> Nej. Ikke hvis der kun skal betales for terminering mellem
> centralerne.

Hold op med at snakke om centraler og forbindelser mellem disse.
Dixa's kunder har fri indlandstelefoni. Når de gerne vil ringe til en
TDC-kunde så skal der betales afgift for terminering af kaldet i deres net.
Det kan du læse i samtrafikaftalerne

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Peter

Dato : 10-09-01 17:48

<lcj@wanadoo.dk> skrev

> Dixa sælger ADSL - ikke telefoni i egentlig forstand.

Jeg gentager: Dixa tilbydere fri telefoni til almindelige fastnetnumre.
Det fremgår af www.dixa.dk

> [...]
> central. Dixa bruger kun linjen mellem husstand og central, som
> de lejer for 720 kr. om året af TDC - præcis som alle andre

Du glemmer lige den anden ende i kæden. Såfremt en Dixa-kunde
ringer til en TDC Tele Danmark-fastnetkunde, skal Dixa betale
TDC Tele Danmark for at slippe af med opkaldet.

> [...]
> har skabt en infrastruktur, der svarer til TDCs. Infrastrukturen
> er bare fleksibel og reguleres op - og ned - i forhold til, hvor

Og dermed mangler et næppe uvæsentligt beløb i det regnestykke,
du tidligere opstillede (eller fortsatte på).

Fra : TBC

Dato : 10-09-01 23:25

> <lcj@wanadoo.dk> skrev

> Og dermed mangler et næppe uvæsentligt beløb i det regnestykke,
> du tidligere opstillede (eller fortsatte på).

Hvad jeg uanset matematik og tekniske refferencer og end ikke med sund
fornuft kan overskue er følgende:

Hvis der er så mange der mener at det er helt godnat med Dixa's forretning.
Hvorfor F***** skulle man så vælge at starte et selskab, og hvordan skulle
man overhovedet kunne lokke investorer til som i begge tilfælde er netop
hvad der er sket ?

Det kan jeg bare ikke se sammenhængen i.

TBC
(Jeg kan dog godt genkende lidt jante)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-09-01 23:30

On Tue, 11 Sep 2001 00:25:10 +0200, "TBC" <zuriel@worldonline.dk>
wrote:

> [...]
>man overhovedet kunne lokke investorer til som i begge tilfælde er netop

Er det ikke et argument for at ingen dotcom-firmaer skulle være gået
konkurs?

--
- Peter Brodersen

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 11-09-01 04:04

On Tue, 11 Sep 2001 00:30:27 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>On Tue, 11 Sep 2001 00:25:10 +0200, "TBC" <zuriel@worldonline.dk>
>wrote:

>Er det ikke et argument for at ingen dotcom-firmaer skulle være gået
>konkurs?

Situationen er bare en anden med Dixa, fordi investeringerne er kommet
på et senere tidspunkt, efter at boblen bristede.
Investorerne, selv de mest optimistiske og uerfarne, kunne da de satte
penge i Dixa ikke have undgået at se, hvor grueligt galt det var gået
andre IT-selskaber - inklusive diverse internetudbydere. Og i det lys
har de åbenbart alligevel øjnet en god forretning.

Lars

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-09-01 06:12

On Tue, 11 Sep 2001 05:04:09 +0200, lcj@wanadoo.dk wrote:

> [...]
>andre IT-selskaber - inklusive diverse internetudbydere. Og i det lys
>har de åbenbart alligevel øjnet en god forretning.

Der må trods alt stadigvæk være en grund til at medarbejdere ikke får
løn. Dette er et af de sidste skridt før konkurs - et eller andet er
altså galt.

Har man fået nogle hundrede millioner, burde en vis portion også i
første omgang være afsat til lønninger. Det er vi vel enige om?
--
- Peter Brodersen

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 11-09-01 16:23

On Tue, 11 Sep 2001 07:11:57 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

> [...]

>Har man fået nogle hundrede millioner, burde en vis portion også i
>første omgang være afsat til lønninger. Det er vi vel enige om?

Jo, naturligvis. Jeg kan forestille mig - uden at vide det - at der
har ligget en plan for kapitaltilførsel fra enkelte investorer i flere
omgange, hvilket er meget normalt. Det har man lagt budgetterne efter,
men den åbenbart endeløse IT-krise har så fået en af de store
investorer til at springe fra undervejs, hvorefter der er opstået en
likvid krise.
Det undrer også mig, at der ikke har været en kassekredit i et selskab
med en arbejdskapital på 120 mio. kr., som har kunnet betale de p.t.
eneste virkelige aktiver, personalet, deres løn.
Men hvor man i et etableret selskab måske kan ride krisen af, er det
svært i et nystartet, som hverken har aktiver, goodwill eller andet at
falde tilbage på, og det kan måske have fået en bank til at lukke for
pengestrømmen tidligere end normalt.

Lars

PS: Jeg fik dog en mail fra Dixa i dag, så nogen må være på arbejde.
Dixa bekræftede deri, at der er 100 pct. flatrate på både telefoni og
internet, selv om det ikke fremgår helt klart af deres betingelser -
men dem vil de nu præcisere, så der ikke opstår misforståelser.
Begrænsningerne, der var nævnt pkt. 8.02, skulle forhindre, at folk
lavede webhotel

Fra : Simon Skals

Dato : 10-09-01 23:31

It seems TBC wrote:
>Hvis der er så mange der mener at det er helt godnat med Dixa's forretning.

Ja, gad vide hvorfor.

> [...]
>hvad der er sket ?
>
>Det kan jeg bare ikke se sammenhængen i.

Dixa har ikke penge til at lønne deres medarbejdere i september
måned. Det sker, inden den første kunde overhovedet er kommet
online.

Hvad fortæller det dig mht. Dixas evne til at hejse tilstrækkeligt
med penge til deres projekt?

Hvis nu ideen er så god, og deres business plan klart og tydeligt
viser, at der er masser af penge at tjene på et produkt med
flatrate på både telefoni og internet for 400 kroner om måneden,
hvorfor risikerer firmaet så at blive begæret konkurs om et par
uger?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : René Hansen

Dato : 09-09-01 23:00

On Sun, 09 Sep 2001 19:59:45 +0200, lcj@wanadoo.dk wrote:

> [...]
>årligt overskud på 65,5 mio. kr. fra det femte år.
>
>25.000 kunder a 3.100 kr. i 5 år = 387,5 mio. kr.
>
>Oprettelse (kun det første år) = 250 mio. kr.

Hvis du tager et kig helt nede i bunden af:
http://www.ing.dk:80/arkiv/010609/dixa.html
Kan du se at investorerne har skudt over 120 mio. i firmaet. Dem vil
de vel gerne have tilbage?

>Så er der naturligvis ikke taget højde for renter, løn- og
>prisudvikling, faldende omkostninger (boksen) osv.

.... og udgifter til kontorer, Internettrafik, telefonsamtaler... find
selv på flere.

> Men mon ikke det
>nok skulle kunne løbe rundt med tiden (hvis Dixa lige sørger for at få
>ordnet den kassekredit).

De eneste, der kommer til at tjene penge de første 15-20 år er vist de
lønnede medarbejdere.

-R

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 10-09-01 01:47

On Sun, 09 Sep 2001 21:59:57 GMT, rbh-usenet@worldonline.dk (René
Hansen) wrote:

>Hvis du tager et kig helt nede i bunden af:
>http://www.ing.dk:80/arkiv/010609/dixa.html
>Kan du se at investorerne har skudt over 120 mio. i firmaet. Dem vil
>de vel gerne have tilbage?

Naturligvis, men de regner nok ikke med at få dem lige med det samme -
så havde de nok investeret i noget andet....
Regnestykket var nu også baseret på Tims oplysninger, som altså endnu
ikke er dokumenteret.

>De eneste, der kommer til at tjene penge de første 15-20 år er vist de
>lønnede medarbejdere.

Det lader det jo til, at det kniber med at få løn 1. oktober

Mon ikke flere af de40 investorer, som har skudt penge i det, har
tjekket forretningsmodellen først - hvis den var så udsigtsløs som du
gætter på (under de forudsætninger, der gjaldt da de skød penge ind),
så havde de nok ikke gjort det. Eller du mener måske, at de bare har
foræret Dixa pengene sådan den videre?
Jeg er sikker på, at de ved mere end os kloge hoveder her i tråden -
og lur mig om ikke de også havde undersøgt Basse Bergqvist baggrund
inden de smed 120 mio. kr. i hans idé.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-09-01 09:43

lcj@wanadoo.dk wrote:

> [...]
> tjekket forretningsmodellen først - hvis den var så udsigtsløs som du
> gætter på (under de forudsætninger, der gjaldt da de skød penge ind),

Investorer er heldigvis et yderst fornuftigt folkefærd, der udelukkende
ser på fakta og realiteter. Højtflyvende drømme og forretningsmodeller,
der ikke har bund i den virkelige verden har ikke en chance her. Og Gud
ske lov for det! Ellers kunne vi jo risikere en kunstig oppustning af
aktiekurserne med efterfølgende risiko for at luften gik ud af ballonen.
Og det kunne jo skabe tilbagegang og pessimisme blandt virksomheder i
hele verden.

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : John Hinge

Dato : 10-09-01 11:49

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> aktiekurserne med efterfølgende risiko for at luften gik ud af ballonen.
> Og det kunne jo skabe tilbagegang og pessimisme blandt virksomheder i

gnække fnise klukke !

Jeg kan lige se en slipsefyr for mig siddende gravalvorlig og
sige den slags. Måske han endda tor på det.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Peter

Dato : 09-09-01 16:53

<lcj@wanadoo.dk> skrev

> Og nu siger mange af branchefolk, at man ikke kan
> sælge flatrate telefoni og internet til den pris Dixa forlanger.....
> Vi får se!

En væsentlig årsag til debattens længde og intensitet er vel, at
Dixa (og andre) begynder at markedsføre deres produkt flere
måneder eller år før de rent faktisk kan levere.

Det ville da være glimrende, hvis det en dag lykkes Dixa at
levere det lovede produkt, og tilmed tjene penge på det.
Men ind til videre er det jo bare en drøm i Basses hoved.

Fra : TBC

Dato : 10-09-01 13:07

> [...]

> lave en forretning på en vare, der er billigere end det eksisterende
> markedsniveau, får jeg altid en mistanke om, at det kommer fra

- Hvilket ikke er helt ved siden af. Jævnfør evt. flere indlæg i
http://www.worldonline.dk/drift/newsgroups.html

Når der så går et stykke tid og konkurrencen tager til,
> så kan alle pludselig levere den samme vare til den lave pris. Det er
> om noget set i IT-branchen.

- Er der ikke også noget om et par internationale undersøgelser der
konkluderer at prisen på internet er for høj i Danmark og de skandinaviske
lande iøvrigt ?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-09-01 22:39

On Mon, 10 Sep 2001 14:07:06 +0200, "TBC" <zuriel@worldonline.dk>
wrote:

>- Er der ikke også noget om et par internationale undersøgelser der
>konkluderer at prisen på internet er for høj i Danmark og de skandinaviske
>lande iøvrigt ?

For høj i forhold til de aktuelle udgifter, for høj i forhold til
nogle andre lande, eller for høj i forhold til at kunne have sin egen
34mbit-forbindelse?
--
- Peter Brodersen

Fra : TBC

Dato : 10-09-01 23:10

> For høj i forhold til de aktuelle udgifter, for høj i forhold til
> nogle andre lande, eller for høj i forhold til at kunne have sin egen
> 34mbit-forbindelse?

For høj i forhold til den båndbredde man fik for pengene og for høj i
forhold til andre lande der var sammenlignet med, som undersøgelsen blev
fremlagt i det radio-prg jeg hørte det i. (Og ja det var sikkert farvet
gennem en journalists agenda, men han løj formentlig ikke om selve
undersøgelsens konklutioner)

Men din retorik peger iøvrigt i retning af et andet interresant spørgsmål
for en uinviet: Er der (udover udgifter til løn) større udgifter forbundet
med at tilbyde internet i Danmark end i så mange andre lignende lande ?

TBC

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-09-01 23:25

On Tue, 11 Sep 2001 00:10:11 +0200, "TBC" <zuriel@worldonline.dk>
wrote:

>For høj i forhold til den båndbredde man fik for pengene

Øh, det udsagn falder altså igen tilbage i sig selv. Jeg mener at
prisen på pizza er for høj i forhold til hvad, man får for pengene.
Det burde i sig selv ikke være et relevant faktum - til gengæld kunne
det være relevant, hvis der var monopol, hvis man sandsynliggjorde at
indtægter og udgifter ikke stod til mål med hinanden, etc.

> [...]
>med at tilbyde internet i Danmark end i så mange andre lignende lande ?

Så stor indsigt har jeg ikke i etablering af netværk (jeg har endnu
ikke tjent penge på at lege netsmølf), men jeg kunne næsten forestille
mig en "stort land/lille land"-situation. Da europæere fx henter mere
fra USA end fra den anden vej, vil det også være europæere, der står
for at betale det meste af den forbindelse. Jeg kunne forestille mig,
at det er svært at "tilbyde" noget, der kunne få firmaer til selv at
investere i forbindelser hertil.

Derudover er det jo et begrænset land med et begrænset antal spillere.
Det har da i hvert fald været rart at være i udlandet nu og da, så
man kan få rykket lidt på sin verdensopfattelse, fx hvad angår
antallet af spillere i andre lande.

Men set i lyset af at de danske udbydere ikke ligefrem giver overskud,
så er det vel et argument for at prisen ikke i den forbindelse er "for
høj".

--
- Peter Brodersen

Fra : Anders

Dato : 11-09-01 08:15

TBC skrev:

> [...]
> fremlagt i det radio-prg jeg hørte det i. (Og ja det var sikkert farvet
> gennem en journalists agenda, men han løj formentlig ikke om selve

Som jeg forstod det, var det erhvervsforbindelser, som man havde
sammenlignet og skylden blev hovedsageligt lagt på firmaerne selv, fordi de
ikke undersøgte markedet ordentligt. Jeg mener at vi som private er ret
privilegeret mht. til internetforbindelser her i DK. Der tjenes (indtil
videre) vist ikke meget på ADSL.

Fra : TBC

Dato : 11-09-01 09:54

"Anders" <ajkmine@boxershortsmac.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke undersøgte markedet ordentligt. Jeg mener at vi som private er ret
> privilegeret mht. til internetforbindelser her i DK. Der tjenes (indtil

Anders, det lyder faktisk rigtigt, nu du lige fik sparket til mine
morgendovne små grås hukommelse det rette sted. Undersøgelsens største fokus
var vist rigtigt nok på erhvervslivets kvaler, men jeg husker også at
privatbrugere i Danmark og skandinavien blev nævnt.

Ulempen ved at det er hørt i et radioprogram er da nok lige i den grad at
man ikke har en tekst man konkret kan henholde sig til.

TBC

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 11-09-01 14:08

It seems TBC wrote:
> [...]
> med at tilbyde internet i Danmark end i så mange andre lignende lande ?

Der er nogle - en af dem er tråden under atlanten, som ISP's i US slipper
afsted med i en noget mindre skala. Dette ændre sig stille og roligt
efterhånden som internet bliver mindre og mindre US dominineret mht.
indhold, er er idag en faktor.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Peter Tirsek