CD Driver prob med Athlon 1200
Fra : Jes Conradsen

Dato : 06-09-01 19:09

Hej NG

En af mine venner har et problem med en ny færdigsamlet computer han har
købt. (Specs i bunden af siden). WIN Me er preinstalleret på HD. Man kan
godt komme ind i windows i fejlsikret tilstand. Bios på bundkort detekterer
drevene fint nok. Men når man tænder for comp. skrives der lige i starten
noget i den her retning: "booting ATAPI CDROM : .....Failure". Der efter
slukker compm. automatisk eller man for en meddelse om at systemet stoppes
på grund af en beskyttelsesfejl.

Når vi prøver at komme ind i DOS for at reinstallerer Windows eller kører en
recovery CD-Rom. kan vi ikke boote op med cd.rom support. Når man prøver at
boote op med cd.rom support, fryser maskinen når den prøver at loade den
første driver ind (den fra Oak technologies Inc.)

Vi har prøvet med flere forskellige drev og kabler. Det kan ikke være her
problemet findes. Måske er der fejl i preinstallationen af Win Me, eller?

Hvad kan man gøre for at løse problemet??

Specs:
Fujitsu/Siemens PC
1200/266 Athlon
256 Mb pc133 Ram
Fujitsu 40 Gb HD
Nvidia GeForce Mx200 32 Mb
Oem cd-rom drev fra Mitsumi
(Købt seperat) Lite-On 16/10/40 brænder
Msi bundkort med VIA KT133A chipsæt

På forhånd tak
Jes Conradsen

Fra : Mogens

Dato : 06-09-01 19:22

On Thu, 6 Sep 2001 20:08:43 +0200, "Jes Conradsen" <jes@ostervold.dk>
wrote:

> [...]
>slukker compm. automatisk eller man for en meddelse om at systemet stoppes

Det lyder som om maskinen forsøger at boote fra CD drevet
og det er vel ikke meningen. Hvis der ikke er en bootable CD
i drevet, så kommer den vel ikke længere.

Det er noget man stiller inde i BIOS, så prøv om ikke du
kan stille den til at boote fra harddisken istedet.

Mvh Mogens