Genoprette adgang til MySQL database
Fra : Michael Jensen

Dato : 06-09-01 15:41

Hejsa

Jeg skulle forleden lige lege lidt med at oprette brugere af min MySQL
database på Linux Mandrake 8.0, men istedet for at oprette nogle brugere har
jeg på underligste vis formået at få ændret root password eller slettet
brugeren root. I hvert fald kan jeg ikke få adgang til databasen

Hvad gør jeg nu? Jeg har ikke noget i databasen som jeg ikke må miste så
hvis man bare kunne starte helt forfra ville det også være ok.

--
Med Venlig Hilsen Michael

Fra : Jesper Krogh

Dato : 06-09-01 15:47

In article <9n81o4$7on$1@sunsite.dk>, Michael Jensen wrote:
> [...]
>
> Hvad gør jeg nu? Jeg har ikke noget i databasen som jeg ikke må miste så
> hvis man bare kunne starte helt forfra ville det også være ok.

Der er 2 muligheder
1. Du slår op i MySQL manualen på nettet og kigger under det spørgsmål
med glemt root password.
2. Du geninstallere MySQL databasen.
rpm -ivh mysql* --force
Sandsynligvis.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : Michael Jensen

Dato : 06-09-01 17:38

In article <slrn9pf32o.5us.jesper@luke.kollegiet>, "Jesper Krogh"
<jesper@linuxpusher.dk> wrote:

> Der er 2 muligheder
> 1. Du slår op i MySQL manualen på nettet og kigger under det spørgsmål
> med glemt root password.

Sorry, jeg havde helt glemt at kigge i manualen. Søgte på "lost root
password" og vupti den fandt kun en artikel og den virkede 100%

--
Med Venlig HIlsen Michael

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 06-09-01 20:19

>1. Du slår op i MySQL manualen på nettet og kigger under det spørgsmål
>med glemt root password.
>2. Du geninstallere MySQL databasen.
>rpm -ivh mysql* --force

3. Starter mysql op sådan her (hvis jeg husker rigtigt):
safe_mysqld --skip-grant-tables

Så er det bare at skrive "mysql" og vupti er man inde uden brugernavn
og password...

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Troels Arvin

Dato : 07-09-01 13:18

On Thu, 06 Sep 2001 16:41:02 +0200, "Michael Jensen" <michael@ogj.dk>
wrote:

> Jeg har ikke noget i databasen som jeg ikke må miste
> så hvis man bare kunne starte helt forfra ville det også være ok.

I den situation er det nok lettest simpelthen at fjerne MySQL
fuldstændig:
rpm -qa | grep -i ^mysql- | xargs rpm -e

Tjek derefter, at /var/lib/mysql er fjernet. Hvis ikke, så fjern det
manuelt.

Installér da MySQL-pakkerne igen.

I de fleste andre tilfælde er dette en dårlig løsningsmodel, og det er
da bedre midlertidigt at indsætte følgende linje i /etc/my.cnf, i
afsnittet [mysqld]:
skip-grant-tables

Hver gang man ændrer i my.cnf, skal MySQL genstartes, for at ændringerne
får effekt.

Når "skip-grant-tables" er aktiv, kan du logge ind som root, og fra
mysql's shell give root et nyt password:
mysql -u root
mysql > update user set Password=password('') where User='root';

Herefter fjernes skip-grant-tables fra my.cnf igen, og MySQL genstartes.

Fra : Troels Arvin

Dato : 07-09-01 13:35

En rettelse...

Jeg skrev:
> mysql > update user set Password=password('') where User='root';

En dårlig idé at sætte tomt password.
Bedre, fx.:
mysql > update user set Password=password('23j4s') where User='root';