Aflytning på LAN
Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 06-09-01 08:24

Hej

Jeg har begyndt at arbejde med FreeBSD, hvor jeg kan hvor let det
egentlig er at tage andre pop3 passwords. kreditkort numre osv.
når man er på internettet via en LAN.. (det er faktisk også lige
meget)
Nu var det jeg tænkte om der findes programmer der kan sige til
mig hvis min gataways markadresse ændrer sig, for så kan jeg jo
se at nolge "aflytter" mig.

Hvordan håndterer i dette problem?

Hilsener / Your sincerely,

Søren Gørtz Olesen
Soren_olesen@hotmail.com
Tlf. + 4522473363

Fra : Alex Holst

Dato : 06-09-01 09:28

Søren Gørtz Olesen <mail@sark.dk> wrote:
> Nu var det jeg tænkte om der findes programmer der kan sige til
> mig hvis min gataways markadresse ændrer sig, for så kan jeg jo
> se at nolge "aflytter" mig.
>
> Hvordan håndterer i dette problem?

Send kun foelsom information via krypterede forbindelser. Brug en switch og
slaa mac locking til.

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 06-09-01 10:44

Søren Gørtz Olesen wrote:

[...]

> Nu var det jeg tænkte om der findes programmer der kan sige til
> mig hvis min gataways markadresse ændrer sig, for så kan jeg jo
> se at nolge "aflytter" mig.

mark = mac?

Du kan køre eksempelvis arpwatch (søg på google, installer via /usr/ports/)
der vedligeholder en database med sammenhængende macadresser og ipadresser.
Den advarer dig, hvis en ip-adresse pludselig flytter over på en anden
mac-adresse.

Men derudover - så kan du jo altså også blive aflyttet, hvis nogen får
held til at køre en sniffer direkte på din gateway. Et godt intrusion
detection system vil advare dig, hvis sådan noget skulle ske...

VH,

--
Ole Michaelsen
Copenhagen, Denmark

Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 06-09-01 14:32

Det program jeg søger skal køre på win 2000, og skal faktisk bare
sige til hvis mark adressen rykker på gatewayen

Fra : Niels Callesøe

Dato : 06-09-01 15:02

"Søren Gørtz Olesen" <mail@sark.dk> wrote in

[SNIP]

Kan du ikke lige suse et smut hen forbi
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html ?

Det ville gøre det noget lettere for andre at gennemskue hvad det er du
svarer på - og dermed vil du få bedre mulighed for at få kvalificerede
svar.

FUT: dk.admin.netikette (followups til dette indlæg havner i admin-
gruppen)

--
Niels Callesøe - nørd light
Disclaimer:

Fra : Søren Vrist

Dato : 06-09-01 23:02

> [...]
>Den advarer dig, hvis en ip-adresse pludselig flytter over på en anden
Jeg skulle hilse at sige at jeg synes den er ret træls...Hvis man
kører på dhcp netværk med mange boots etc vil det give rigtig mange
mails om arp halløj ! Det er ihvertfald min erfaring !

>Men derudover - så kan du jo altså også blive aflyttet, hvis nogen får
>held til at køre en sniffer direkte på din gateway. Et godt intrusion
>detection system vil advare dig, hvis sådan noget skulle ske...
Som siger til hvis gatewayen bliver cracket ?

__
mvh / Regards
Søren Vrist
vrist@mailme.dk

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 06-09-01 23:18

Søren Vrist wrote:
> Jeg skulle hilse at sige at jeg synes den er ret træls...Hvis man
> kører på dhcp netværk med mange boots etc vil det give rigtig mange
> mails om arp halløj ! Det er ihvertfald min erfaring !

Også min

Men filtersoftware (fx procmail) kan sørge for at du kun ser
de interessante tilfælde.

> Som siger til hvis gatewayen bliver cracket ?

Det ville være rart, ja. Jeg antager at din gateway er en computer, og
ikke en cisco-ting.

Vh,

--
Ole Michaelsen