Triggers i SQL 7
Fra : Otto Meurer

Dato : 05-09-01 21:58

Hej NG

Nu er jeg endelig kommet igang med min konvertering fra Access til SQL 7.0,
men er løbet ind i nogle funktionaliteten, som jeg savner fra Access. Det
drejer sig om referentiel integritet, kaskadevise- opdatering og
sletning.... Det man vel kalder tiggers i SQL...

Alt sammen fungerede fint under Access, men jeg syntes ikke det virker under
SQL, selvom mine indstillinger er flyttet over i Tiggers i SQL.

Men nu til mit spørgsmål, hvordan implementeres de her Tiggers i mine
aktions SP (delete, insert, updates)????

Jeg gik først udfra at når de lå som Tiggers overført fra Access, så ville
de virke hver gang jeg kørte en aktions SP, men dette syntes ikke at være
tilfældet, så de skal vel på en eller anden måde implementeres i mine SP
eller hvordan løser jeg det problem????

Jeg har forsøgt mig med nogle ændringer, som burde udføre ændringer i mine
tabeller f.eks. sletning af en kunde, hvor Access automatisk slettede alle
ordrer fra denne kunde... Men det syntes ikke at fungerer således i SQL,
selvom triggeren er der, dog ikke i selve SP filen men som trigger til
tabelen......

Kan i anbefale en bog der evt. dækker emnet godt, jeg har set på denne her:
Writing Stored Procedures with Microsoft SQL Server
Kan den anbefales?

Med venlig hilsen

Otto Meurer

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 07-09-01 10:15

Otto Meurer wrote:

> [...]
> drejer sig om referentiel integritet, kaskadevise- opdatering og
> sletning.... Det man vel kalder tiggers i SQL...

Triggers er langt fra det samme som referential intregrity, men kan
bruges til at implementere den. Triggers er grundlæggende blot stored
procedures med et par finesser:
- de udføres automatisk hver gang der foretages en insert, update eller
delete (afhængig af definitionen af triggeren) på den tilknyttede tabel.
OBS: *Efter* opdateringen af tabellen!
- de har tilknyttet to virtuelle tabeller: inserted og deleted, der
giver information om, hvilke ændringer, der er foretaget i den
pågældende tabel.

Jeg har ikke selv erfaringer med at eksportere fra Access til SQLServer,
så jeg kan ikke hjælpe dig, med mindre bliver mere specifik.

Det ville fx hjælpe, hvis du kunne give et eksempel på en RI fra Access
og den tilsvarende trigger fra SQL-Server.

<snip>

> Kan i anbefale en bog der evt. dækker emnet godt, jeg har set på denne her:
> Writing Stored Procedures with Microsoft SQL Server
> Kan den anbefales?

Ingen anelse. Men On-line manualerne er faktisk ganske gode.

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry. Go to
kristian-damm.jensen@cgey.dk | http://www.thehungersite.com

Fra : Otto Meurer

Dato : 11-09-01 10:34

"Kristian Damm Jensen" <kristian-damm.jensenRE@MOVEcgey.com> skrev:

> Ingen anelse. Men On-line manualerne er faktisk ganske gode.

Tak for dine svar jeg er gået igang med online manualen og ja den er faktisk
meget god =)

Otto Meurer