Webmail under Linux
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 05-09-01 20:54

Jeg er ved at sætte en webmail op på mit system, og har prøvet bashmail,
nocc, webmail og rymo. Jeg ved der er mange flere endnu, men ting tager tid

rymo var let at få til at virke - men det er MEGET simpelt - principielt
godt nok, men det kunne være rart med lidt mere.
Bashmail, nocc og webmail fik jeg ikke til at virke. For nocc og webmail
gælder det, at min php skal supportere imap - dvs. den skal re-compileres.

Spørgsmål 1 - er der en venlig sjæl som gider maile mig en php med imap
support ?
Sprøgsmål 2 - Hvad bruger I af webmail på jeres systemer ?

Jørn

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 05-09-01 23:49

Jørn Hundebøll wrote:

> Jeg er ved at sætte en webmail op på mit system, og har prøvet
> bashmail, nocc, webmail og rymo. Jeg ved der er mange flere endnu, men
> ting tager tid

Samme her. Men jeg nåede kun 2 før jeg fandt den rigtige til mig
(Squirrelmail)

> [...]
> Bashmail, nocc og webmail fik jeg ikke til at virke. For nocc og
> webmail gælder det, at min php skal supportere imap - dvs. den skal

Jeg kender ingen af de ovenstående. Squirrelmail kræver ikke php med
IMAP.

> Spørgsmål 1 - er der en venlig sjæl som gider maile mig en php med
> imap support ?

Så skal du først fortælle hvilken distribution for at få et passende
pakkeformat og være sikker på binær kompatibilitet.

> Sprøgsmål 2 - Hvad bruger I af webmail på jeres systemer ?

Som sagt Squirrelmail (http://www.squirrelmail.org/). Det er rimeligt
let at konfigurere, det har de fleste funktioner, man normalt har brug
for, der er et hav af plugins og det kræver ikke en PHP med IMAP.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
When you have multiple CPUs with one interrupt controller, you don't

Fra : Thomas

Dato : 06-09-01 08:22

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Som sagt Squirrelmail (http://www.squirrelmail.org/). Det er rimeligt
> let at konfigurere, det har de fleste funktioner, man normalt har brug
> for, der er et hav af plugins og det kræver ikke en PHP med IMAP.

Sjovt det er ikke det jeg får ud af at læse:

http://www.squirrelmail.org/wiki/wiki.php?SquirrelMailRequirements

Det _skal_ være PHP4 og IMAP.

P.S. benytter selv squirrelmail med stor tilfredshed.

--
Don't waste space

Fra : Morten Primdahl

Dato : 06-09-01 15:18

Thomas wrote:

> Sjovt det er ikke det jeg får ud af at læse:
>
> http://www.squirrelmail.org/wiki/wiki.php?SquirrelMailRequirements

Men pudsigt nok er det det jeg får ud af det:

SquirrelMail does NOT require IMAP compiled into PHP, IMAP as a module
in your web server, nor does it require your mail server to be the same
as your web server. We use our own custom IMAP library to make things go
smoother for the install process.

Det betyder at de bare selv har implementeret IMAP protokollen. Det
er normalt ikke noget man behøver 'kompilere ind' nogen steder. En
mail klient vil typisk selv have den.

Mvh Morten

Fra : Thomas

Dato : 06-09-01 16:21

Morten Primdahl wrote:
> [...]

Ahrg vi snakker forbi hinanden.

Hvis du ikke havde klippet:

Ville det være klart (at jeg læste dit indlæg for hurtigt).

> Men pudsigt nok er det det jeg får ud af det:
>
> SquirrelMail does NOT require IMAP compiled into PHP, IMAP as a module

Vi har bege ret

--
Don't waste space

Fra : Erwin Lansing

Dato : 06-09-01 07:52

"Jørn Hundebøll" <xven@netbruger.dk> writes:

> Spørgsmål 1 - er der en venlig sjæl som gider maile mig en php med imap
> support ?

../configure --with-imap; make; make install

> Sprøgsmål 2 - Hvad bruger I af webmail på jeres systemer ?

IMP (http://horde.org/imp/) som også bruges af nogle ISPer og har en
del smarte features.

--
Erwin Lansing       --       http://netikette.dk
abe (a) fnidder.dk -- http://drift.droso.net

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 06-09-01 21:56

Erwin Lansing <harvester@fnidder.dk> skrev i en

> ./configure --with-imap; make; make install

Har hverken make eller compiler installeret

> IMP (http://horde.org/imp/) som også bruges af nogle ISPer og har en
> del smarte features.

Den ser MEGET flot ud !

Er der en som har en hurtig forklaring på forskellen imellem POP3 og IMAP.
Mit indtryk er, at POP3 er til når man henter alt ind i sit mail program
imens IMAP er til når man har direktorier og mails liggende på serveren - er
jeg HELT ved siden af ?

Jørn

Fra : Kent Friis

Dato : 06-09-01 22:13

Den Thu, 6 Sep 2001 22:55:31 +0200 skrev Jørn Hundebøll:

> [...]
>imens IMAP er til når man har direktorier og mails liggende på serveren - er

Det lyder umiddelbart fuldstændig korrekt.

Mvh
Kent
--
The revolution has just begun.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 06-09-01 11:01

Jørn Hundebøll skrev:

> Jeg er ved at sætte en webmail op på mit system, og har prøvet
> bashmail, nocc, webmail og rymo. Jeg ved der er mange flere endnu, men
> ting tager tid

SquirrelMail (http://squirrelmail.org) ser godt ud.

IMP (http://horde.org/imp) anbefales også, men det er mildest talt
røvirriterende at installere - især fordi, det kræver PHPLIB. De ting,
som PHPLIB kan (f.eks. sessionshåndtering og databaseabstraktion) er nu
indbygget i PHP4 (sessionsfunktionerne + databaseabstraktionen i PEAR).
Derfor virker det for mig lidt dumt at begynde at installere PHPLIB.

Så er der sådan noget som Postaci. Det ser ret godt ud:.
http://trlinux.com.

Og endelig vil jeg være så ubeskeden at anbefale mit eget program;
Instant Web Mail:
http://understroem.dk/Net/Programmer/Instant%20Web%20Mail

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Erwin Lansing

Dato : 06-09-01 11:44

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> writes:

> [...]
> indbygget i PHP4 (sessionsfunktionerne + databaseabstraktionen i PEAR).
> Derfor virker det for mig lidt dumt at begynde at installere PHPLIB.

Det ser ud til at deres 2.3 version er ved at blive stabil og den
kræver heldigvis ikke længere phplib. Jeg har dog ikke haft tid til
at prøve den endnu. 2.2 er ret lækkert, hvis man får den op og køre i
hvert fald...

Fra : Ole Hansen

Dato : 06-09-01 13:15

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> writes:

<snip diverse udemærkede forslag>

Neomail ser også ganske nydelig ud. Den er enddog beskrevet i
Gnuskole-bogen. <http://neomail.sourceforge.net> og
<http://www.gnuskole.dk>

--
Ole Hansen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 06-09-01 21:53

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> skrev i en

> Og endelig vil jeg være så ubeskeden at anbefale mit eget program;
> Instant Web Mail:
> http://understroem.dk/Net/Programmer/Instant%20Web%20Mail

Har du eventuelt et sted med en demo kørende - gerne hvor man kan vælge
post-server selv ?

Mit problem med rymo er, at den godt kan checke mail på min egen maskine og
på min konto hos Image, men den kan ikke checke på mit hotel.

Jørn

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 07-09-01 07:27

Jørn Hundebøll wrote:

> Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> skrev i en

> Har du eventuelt et sted med en demo kørende

Nej, men ved du hvad, det tager mindre end fem minutter at installere
programmet selv, så det er let nok at afprøve det.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 08-09-01 10:45

> Nej, men ved du hvad, det tager mindre end fem minutter at installere
> programmet selv, så det er let nok at afprøve det.

4 minutter og 23 sekunder - zip understøttes ikke direkte af gzip ??, så
den skulle lige over windows først (uhaaa). Og jeg må sige, at dit program
kan præcis det jeg har ønske om, og den ser samtidig rimelig godt ud. Jeg
tror jeg prøve at bruge den nogen tid.

Jørn

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 08-09-01 11:32

Jørn Hundebøll wrote:

> 4 minutter og 23 sekunder - zip understøttes ikke direkte af gzip
> ?? , så den skulle lige over windows først (uhaaa).

Hvorfor dog det? Jeg har jo netop lagt en bzip2-version ud til
Linux/Unix-brugerne. bzip2 er mit yndlingspakkeformat, fordi det pakker
bedre end alle andre formater, jeg har prøvet (bedre end gzip og IMP,
og *langt* bedre end .ZIP). Derfor lagde jeg pakken ud som i bzip2-
format. Egentlig ville jeg helst kun udgive den som bzip2, men jeg har
ofte oplevet, at Windows-brugere klager over, at de ikke kan finde ud
af pakke bzip2- og gzip-filer ud - så derfor har jeg lagde jeg også en .
ZIP-udgave ud.

Det skal lige siges, at jeg godt er klar over, at der rent faktisk
findes Windows-programmer, der kan håndtere bzip2 og gzip. Problemet er
bare, at filerne som regel skal pakkes ud i to omgange (først
bzip2/gzip, dernæst tar), og det forvirrer brugerne. De ser f.eks. en .
tar.gz-fil, som de beder WinZIP pakke ud. De får så en .tar-fil ud af
det, og så ved de ikke, hvad de så skal gøre. Derfor har jeg - klog af
skade - valgt at udgive programmet i to udgaver: Én pakket med bzip2 og
én med .ZIP.

- Jonas (som lige nu sidder ved en Windows-maskine, fordi han har lavet
rod i sin Linux... : ))

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 08-09-01 13:38

Jørn Hundebøll wrote:

> 4 minutter og 23 sekunder - zip understøttes ikke direkte af gzip
> ?? , så den skulle lige over windows først (uhaaa).

Lige en tilføjelse: Hvis du insisterede på at hente .ZIP-versionen i
stedet for bzip2-versionen, hvorfor brugte du så ikke bare programmet
unzip til at udpakke filen? Programmerne zip og unzip findes på de
fleste Linux-maskiner.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 08-09-01 13:50

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 08-09-01 17:04

Jørn Hundebøll wrote:

> Næste projekt er en news-server med tilhørende reader. Jeg tror jeg
> satser på nntpcache som server, og client - det ved jeg ikke endnu.
> Du skulle ikke tilfældigvis have en web-reader liggende ?

Jo, jeg lavede tilfældigvis en open source-én for min tidligere
arbejdsgiver, Eisenstein (http://eisenstein.dk). De bruger den ikke
rigtigt til noget og har heller ikke udgivet den. Hvis du spørger dem,
så er tror jeg faktisk, de er villige til at udgive den. Skriv til
olrik@eisenstein.dk.

Der er også kommet et helt nyt program (ret meget alfa lige nu), der
hedder MyNewsGroups : ) (ja, smileyen er rent faktisk en del af
programnavnet). Find det på freshmeat.

- Jonas

http://understroem.dk

Fra : Rander

Dato : 06-09-01 22:44

Thu, 06 Sep 2001 12:00:34 +0200 brugte Jonas Koch Bentzen 23 linier på at
fortælle dette til dk.edb.system.unix:

>Og endelig vil jeg være så ubeskeden at anbefale mit eget program;
>Instant Web Mail:
>http://understroem.dk/Net/Programmer/Instant%20Web%20Mail

Kanon! Endelig noget der vil køre sammen med min qmail og virtuelle
pop-boxe - og UDEN imap!

Det er ihvertfald hvad jeg vil anbefale andre der spørger!

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Følg ikke blot stien, hvor den fører hen. Gå i stedet, hvor der ingen sti er,
og efterlad et spor. (Ralph Waldo Emerson)

Fra : Claus Alboege

Dato : 07-09-01 03:07

Rander> Thu, 06 Sep 2001 12:00:34 +0200 brugte Jonas Koch Bentzen 23 linier på
Rander> at fortælle dette til dk.edb.system.unix:

Rander> Kanon! Endelig noget der vil køre sammen med min qmail og virtuelle
Rander> pop-boxe - og UDEN imap!

Rander> Det er ihvertfald hvad jeg vil anbefale andre der spørger!

sqwebmail er et andet alternativ. Den har native Maildir qmail
support. Vpopmail er fuldt understøttet. Der er support for maildrop
(mailfilter), hvis det har interresse.

--
Mvh Claus Albøge

"Don't summarize. Don't abbreviate. Don't interpret."
      -- D. J. Bernstein

Fra : Ole Hansen

Dato : 07-09-01 13:57

> Kanon! Endelig noget der vil køre sammen med min qmail og virtuelle
> pop-boxe - og UDEN imap!

Ja, jeg har installeret den på en af vores maskiner på arbejdet, så
jeg nemt og smertefrit kan checke mine externe pop3-konti uden at
skulle fifle med Outlook eller andet grimt! ;) En tommelfinger der
peger op herfra til Jonas! :)