Erhvervsandel af privat bolig.
Fra : pas

Dato : 05-09-01 15:32

Hej.

Jeg overvejer at flytte kontoret hjem, evt. ombygge garagen.

Hvordan kan jeg udregne erhvervslejemålets husleje, er det så nemt at det
bare er pr. m2 x m2 prisen...
Hvordan med el udgiften, seperat måler er selvfølgelig næmmest men koster
ca. 1.500,- + mont.

//PAS

Fra : Palle B

Dato : 09-09-01 15:38

"pas" <pas@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg overvejer at flytte kontoret hjem, evt. ombygge garagen.
>
> Hvordan kan jeg udregne erhvervslejemålets husleje, er det så nemt at det
> bare er pr. m2 x m2 prisen...

Hej
Mit lille firma har kontor i et stort værelse på første sal. Rummet er på 16
m2 ud af arealets 112. Jeg beregner udgiften som 16/112 (hvilket er nøjagtig
en syvendedel) af den samlede boligudgift (lys, vand, varme, forsikring,
ejendomsskat, termin etc.). Det fungerer fint. Skattevæsenet har ovenikøbet
godkendt det. Det har ikke været brug for måler.

Palle

Fra : pas

Dato : 10-09-01 14:32

Hej Palle.

Det lyder jo mere overskueligt end forventet...

Tak for dit svar...

Per

Fra : Palle B

Dato : 12-09-01 10:20

> Hej Palle.
>
> Det lyder jo mere overskueligt end forventet...

Det skal lige siges, at det kan være mere end sk***svært at få godkendt
fradrag for arbejdsværelse. Et af kravene er, at rummet ikke på nogen måde
må kunne anvendes til private formål. Altså ikke noget med en sofa, en seng,
tv eller alt for magelige stole. Praksis for, hvor let fradrag anerkendes
kan være meget forskellig fra kommune til kommune.

Palle

Fra : pas

Dato : 12-09-01 12:55

Takker...

Jeg kunne godt forestille mig "bivirkningerne" ved at flytte firmaet hjem...

Per Ahm

Fra : The BMA man

Dato : 13-09-01 10:03

On Wed, 12 Sep 2001 11:20:29 +0200, "Palle B" <bruselius@email.dk>
wrote:

>tv eller alt for magelige stole. Praksis for, hvor let fradrag anerkendes
>kan være meget forskellig fra kommune til kommune.

Hvilken kommune er det, du har erfaring med?

Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 13-09-01 18:49

Palle B wrote:

> [...]
> ejendomsskat, termin etc.). Det fungerer fint. Skattevæsenet har ovenikøbet
> godkendt det. Det har ikke været brug for måler.

Tillykke, du har fået en meget positiv særbehandling
Og lad nu være med at ødelægge det for dig selv med at oplyse din kommune

Praksis har ellers været, at en andel svarende til de erhvervsmæssige
kvm af -lejeværdi- kunne modregnes, forudsat at det var rent
erhvervsmæssigt, som også nævnt.
Praksis efter den nye ejendomsværdiskat er ikke kendt, men vi omregner
den p.t. til "før skat" værdi, og det er der ikke støtte for.

Andel af varme, el m.v. (forbrugsvarer) har med nogen variation også
kunnet fratrækkes, men her er der normalt en forhandling, da andre
elementer også kan indgå.

Andel af renter og ejendomsskat har jeg aldrig oplevet fratrukket.

Og så er der specielle regler, hvis erhvervsareal udgør over 30%
eller 300 kvm, så er det forholdsmæssigt, - men det indebærer
normalt også en opdelt offentlig vurdering.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy