root.wheel
Fra : Mickey

Dato : 05-09-01 13:47

Nogle af mine filer får på mystisk vis ejergruppen "wheel" - hva sker der ?
(de er ellers ejet af root)
Andre gange når jeg kopierer eller udpakker filer får de en tilsyneladene
tilfældig brugers id som ejer...

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/coderedworm.html

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-09-01 14:44

Mickey skrev:

> Andre gange når jeg kopierer eller udpakker filer får de en
> tilsyneladene tilfældig brugers id som ejer...

Arkiverne er pakket ind som ikke-root og pakket ud som root.

// Klaus

Fra : Mickey

Dato : 05-09-01 18:18

"Klaus Alexander Seistrup" <nospam2001sep@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:slrn9pcb1i.nl4.nospam2001sep@zigzag.magnetic-ink.dk...

> Arkiverne er pakket ind som ikke-root og pakket ud som root.

burde de så ikke bare blive root-ejet alligevel ?
- og hvorfra kommer den der "wheel" gruppe ?

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 05-09-01 19:18

"Mickey" <news002@susie.dk> wrote in message
> [...]
>
> burde de så ikke bare blive root-ejet alligevel ?
> - og hvorfra kommer den der "wheel" gruppe ?

Uhm på FreeBSD er der en wheel gruppe, det er svjh en superuser gruppe..

/Dennis

Fra : Kent Friis

Dato : 05-09-01 19:36

Den Wed, 5 Sep 2001 19:18:03 +0200 skrev Mickey:
> [...]
>
>burde de så ikke bare blive root-ejet alligevel ?
> - og hvorfra kommer den der "wheel" gruppe ?

tar er et backup-program, og gemmer ejer+gruppe+permissions sammen med
filerne, så systemet er klar til brug efter en restore.

Mvh
Kent
--
If you think about it, Windows 2000 is actually the OS that
startet as "Microsoft OS/2 NT 3.0"

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 05-09-01 23:16

Mickey wrote:

> - og hvorfra kommer den der "wheel" gruppe ?

Wheel gruppen bruges på større installationer. Der vil man typisk
have flere systemadministratorer og for at undgå, at de alle skal
logge ind som root sætter man en gruppe op (wheel), som består af
alle systemadministratorerne.

På en lille en-mands linux boks, bruger man den sjældent. Dog har
jeg nogle af mine logfiler i wheel. Så kan jeg kigge i dem uden
at skulle skifte til root.

-Claus

Fra : Mickey

Dato : 05-09-01 23:37

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> have flere systemadministratorer og for at undgå, at de alle skal
> logge ind som root sætter man en gruppe op (wheel), som består af

egentlig meget smart - her har jeg så bare lavet min "superuser" i .root
gruppen...

> På en lille en-mands linux boks, bruger man den sjældent. Dog har
> jeg nogle af mine logfiler i wheel. Så kan jeg kigge i dem uden
> at skulle skifte til root.

forståeligt - med sudo er det nu ikke noget problem alligevel.
- og jeg har løst det som jeg skrev ovenfor ;)

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 06-09-01 00:58

Mickey wrote:

> "Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> skrev i en meddelelse

> egentlig meget smart - her har jeg så bare lavet min "superuser" i .root
> gruppen...

Æhh, din egen konto er i root gruppen ? Det er nok ikke så smart. Der
er en god forklaring her:

http://www.redhat.com/support/manuals/RHL-7.1-Manual/ref-guide/s1-users-groups-private-groups.html

-Claus

Fra : Mickey

Dato : 06-09-01 13:09

> Æhh, din egen konto er i root gruppen ? Det er nok ikke så smart. Der
> [...]

øhh, du har nok ret det ikke er så smart, men hvor står det i teksten ?

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 06-09-01 13:39

Mickey wrote:

> øhh, du har nok ret det ikke er så smart, men hvor står det i teksten ?

Det står: Hver bruger har sin egen default gruppe. Du har ret i, at der
ikke står noget specielt om roots gruppe - men jeg ville alligevel ikke
gøre det: Man kan nuke hele systemet som almindelig bruger med en forkert
kommando.

-Claus

Fra : Mickey

Dato : 06-09-01 13:49

> [...]
> ikke står noget specielt om roots gruppe - men jeg ville alligevel ikke
> gøre det: Man kan nuke hele systemet som almindelig bruger med en forkert

nej vel ? - ikke ved bare at være i root-gruppen...

- desuden er det min egen server, så om jeg skal bruge sudo, su eller bare
være i root gruppen kan vel næsten komme ud på et...

Fra : Kent Friis

Dato : 06-09-01 16:06

Den Thu, 6 Sep 2001 14:48:54 +0200 skrev Mickey:
>"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> skrev i en meddelelse

>nej vel ? - ikke ved bare at være i root-gruppen...

Jo:

kfr:kfr$ ls -ld /bin /usr/bin /etc
drwxr-xr-x 2 root root 4096 mar 12 19:46 /bin
drwxr-xr-x 28 root root 4096 sep 6 16:47 /etc
drwxr-xr-x 2 root root 20480 sep 3 18:21 /usr/bin

> - desuden er det min egen server, så om jeg skal bruge sudo, su eller bare
>være i root gruppen kan vel næsten komme ud på et...

Det er der mange andre der har sagt før dig. Når de kommer til at taste

rm -rf / tmp/somedirectory

så finder de som regel ud af at det er dumt.

Mvh
Kent
--
Object orientation: the idea, that humans find it easier to understand
"you.car.engine.start" than "start your car engine".

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 06-09-01 16:52

Kent Friis wrote:

> Jo:
>
> kfr:kfr$ ls -ld /bin /usr/bin /etc
> drwxr-xr-x 2 root root 4096 mar 12 19:46 /bin
> drwxr-xr-x 28 root root 4096 sep 6 16:47 /etc
> drwxr-xr-x 2 root root 20480 sep 3 18:21 /usr/bin

Nej. Jeg tror faktisk at Mickey har ret: roots filer er (næsten) aldrig
med skriverettigheder til gruppen, som du også kan se af din listning.

Så rm -rf / vil ikke gøre nogen skade, hvis man er med i root's gruppe.

Men det er alligevel noget gris'...

Mickey: Væn dig til at gøre det rigtigt ! Den dag du så har behov for
at gøre det rigtigt, gør du så bare, som du plejer. Det er en god vane,
at have en god vane

-Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 06-09-01 16:55

Den Thu, 06 Sep 2001 17:52:10 +0200 skrev Claus Rasmussen:

>Nej. Jeg tror faktisk at Mickey har ret: roots filer er (næsten) aldrig
>med skriverettigheder til gruppen, som du også kan se af din listning.

Ups...

Mvh
Kent

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 06-09-01 17:34

Kent Friis wrote:

> Ups...

Hedder det ikke "Oops"

-Claus

Fra : Mickey

Dato : 06-09-01 18:31

> Mickey: Væn dig til at gøre det rigtigt ! Den dag du så har behov for
> at gøre det rigtigt, gør du så bare, som du plejer. Det er en god vane,
> at have en god vane

tjaa, jeg tror bare jeg opretter en gruppe til mig selv så... - måske wheel
? ;)
- vil ikke smide mig i users gruppen, så bliver jeg nemlig chrootet af
proftpd når jeg ftp'er til maskinen, og det gider jeg ikke ;)