TV tuner kort - hvilket kan anbefales ?
Fra : Kim Jensen

Dato : 03-09-01 10:06

Jeg er på udkig efter et TV tuner kort.

Hvilke kan anbefales ?

Jeg har haft lejlighed til at afprøve et AT TV Wonder kort,
men er ikke begejstret for billed-kvaliteten ( kabel-TV ).

Er billed-kvaliteten generelt dårligere end på et alm. TV ?

mvh,

Kim

Fra : Kim Jensen

Dato : 03-09-01 10:09

On Mon, 03 Sep 2001 11:06:11 +0200, Kim Jensen <kj@hd.dk> wrote:

>Jeg har haft lejlighed til at afprøve et AT TV Wonder kort,

Skrivefejl : ATI TV Wonder

mvh,

Kim

Fra : Karsten Olesen

Dato : 04-09-01 16:58

"Kim Jensen" <kj@hd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men er ikke begejstret for billed-kvaliteten ( kabel-TV ).
>
> Er billed-kvaliteten generelt dårligere end på et alm. TV ?

************************

Jeg har et Terratec TValue og er godt tilfreds.
Billedkvaliteten var bedre under ME end W2K. Et driverspørgsmål.

Kvaliteten er dårligere end på alm. TV, ja, men
kun hvis du kører fuld-screen.
I 1/4 skærmstørrelse er det dog TV kvalitet.

Fedt, iøvrigt, at grabbe fra video eller tunere,
og så gemme på CD-rom..

MVH

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-09-01 17:00

In article <4oh6pt020svm500sg97ko9tgivlhv4ikhf@4ax.com>, Kim Jensen wrote:

> Jeg er på udkig efter et TV tuner kort.
>
> Hvilke kan anbefales ?

Du skal have noget med et BTTV 878 chipset. Jeg har selv et
Hauppauge WinTV + Radio.

> Jeg har haft lejlighed til at afprøve et AT TV Wonder kort,
> men er ikke begejstret for billed-kvaliteten ( kabel-TV ).
>
> Er billed-kvaliteten generelt dårligere end på et alm. TV ?

Generelt tror jeg, at det er lettere at se støjen, ligesom
jeg har synlige støjmønstre jeg forventer kommer fra computeren.

Derudover er der klart problemer med støj fra interlacing når
ting bevæger sig vandret. Jeg kan forestille mig, at det kan
fjernes / forbedres ved at køre 50Hz. Men jeg ved ikke om det
er en understøttet video-mode på mit halvgamle TNT2-M64

Jeg får lidt bedre billede ved at bruge min video som tuner,
og så køre det ind igennem kortet. Specielt via SVHS.

Fra : Martin Liversage

Dato : 04-09-01 23:13

"Kim Jensen" <kj@hd.dk> wrote in message
> Jeg har haft lejlighed til at afprøve et AT TV Wonder kort,
> men er ikke begejstret for billed-kvaliteten ( kabel-TV ).
>
> Er billed-kvaliteten generelt dårligere end på et alm. TV ?

Jeg tror at tuneren i de kort jeg har prøvet ikke er så god som tunere i et
rigtigt fjernsyn. Mit gamle ATI All-In-One Wonder var så ringe at jeg
faktisk tror at der må have været en fejl på kortet. Nu har jeg et Hauppage
som er bedre, men der var flere kanaler på kabel-tv jeg næsten ikke kunne
modtage før jeg satte en lille antenneforstærker på. Nu er jeg godt tilfreds
og kan modtage aller kanaler i ordentlig kvalitet.

Hauppage kortet overfører billedet fra tv-kortet til grafikkortet via
PCI-bussen. Den kan anvende en eller anden form for overlay på visse kort,
men det virker ikke på mit ATI Radeon kort. Om det gør nogen forskel ved jeg
ikke, men i hvert fald er jeg nødt til at køre med en farvedybde på 16 bits
i stedet for fx 24 hvis ikke der skal være generende udfald i tv-billedet
(eller billedet skal være meget lille). Jeg antager at det er PCI-bussen som
begrænser hvor meget billededata der kan overføres.

De applikationer der følger med Hauppage kortet er ikke noget at råbe hurra
for. Radioen er direkte elendig mens tv'et går an. Man skal betale penge for
deres SDK så man skal ikke regne med at der sidder nogle hackere derhjemme
over laver deres egne overlegne applikationer. Det er måske bare mig som har
en mærkelig smag, men jeg foretrækker brugervenlige applikationer som
anvender de muligheder man nu engang har på en computer i stedet for
applikationer som forgæves søger at ligne noget hardware som kan sidde i en
bil (eller et rumskib) med de store begrænsninger i brugergrænsefladen det
nu giver.

En anden ting der er værd at tjekke er hvordan man forbinder tv-kortets lyd
til lydkortet. Hauppage-kortet er en linjeudgang og et kort kabel som nemt
sættes i lydkortets linjeindgang. Mit gamle ATI-kort havde jeg patchet op
med nogle krokodillenæb og det var jo noget mere klodset (men virkede).

--
Martin Liversage

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-09-01 00:25

In article <Ljcl7.1464$9V5.111117@news000.worldonline.dk>,
Martin Liversage wrote:

> [...]
> bil (eller et rumskib) med de store begrænsninger i brugergrænsefladen det

Jeg anvender da kortet under Linux uden problemer. Så man kan bare
snuppe kode derfra hvis man wil lave en Windåse applikation xawtv kører
OK.

> [...]
> sættes i lydkortets linjeindgang. Mit gamle ATI-kort havde jeg patchet op
> med nogle krokodillenæb og det var jo noget mere klodset (men virkede).

Jeg ville hellere haft et internt kabel, men er ellers glad for mit
kort. Radion kører næsten konstant, og med kabelTV har man ikke behov
for MP3 snask.

Fra : Karsten Olesen

Dato : 05-09-01 08:05

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville hellere haft et internt kabel, men er ellers glad for mit
> kort. Radion kører næsten konstant, og med kabelTV har man ikke behov
> for MP3 snask.

**************

Med så meget andet er man selv herre over,
hvor meget snask man fylder i sin PC.

MVH

Fra : Carsten Niebuhr J

Dato : 06-09-01 14:07

Jeg har et AVER-TV kort (fra 1997). Det har altid virket godt, uden
flimmer/støj såvel under Win95/98/Me. Det er nemt at capture Video/audio
samt still-pic. i en god kvalitet. Med hensyn til billede kvaliteten, ja så
er det faktisk samme/bedre kvalitet end i et fjernsyn selv i fuld skærm.
Selv de dårligste computerskærme har en skærmopløsning der er mere end
doppelt så god som den opløsning tv-udsendelserne sendes i. Aver-TV
garantere bedste kvalitet ved 600*800 men selv ved højere skærmopløsninger
er det UG. Jeg har prøvet Aver-Tv 98 udgaven, og den er lige så god som min
egen, bare med en bedre brugerflade. Lyden forbindes fra Tv-kortet med et
kort loop-kabel til line in på lydkortet. Der er S-VHS tilslutning for video
redigering.

Alt i alt et Tv-tuner kort som jeg kan anbefale varmt til alle pc-freaks.

mvh Carsten Niebuhr Johansen. Fredericia.