Router
Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 03-09-01 20:11

Hej

Det kan godt ske at mit spørgsmål lyder banalt, men jeg håber, at i kan
hjælpe mig.

Hvis man sætter en router på ADSL/kabel modem forbindelse tildeler den IP
adresser til de tilsluttede computere. Er de faste? Eller hvordan får man en
software firewall til kun at lukke op for computere på netværket?

Mvh

Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 03-09-01 20:14

Den Mon, 3 Sep 2001 21:11:02 +0200 skrev Peter Elmkvist Snabe:
> [...]
>adresser til de tilsluttede computere. Er de faste? Eller hvordan får man en
>software firewall til kun at lukke op for computere på netværket?

Ved at bruge netværk / netmask.

Eller ved at placere firewall'en sammen med (eller i) routeren.

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows 2000 Data Center is now obsolete!!!

Fra : Filip Larsen

Dato : 03-09-01 22:14

Peter Elmkvist Snabe skrev

> Hvis man sætter en router på ADSL/kabel modem forbindelse tildeler den IP
> adresser til de tilsluttede computere. Er de faste?

De er sandsynligvis tildelt via DHCP, dvs. routeren "udlejer" IP numrene
dynamisk når en host beder om et. Ønsker man fast IP på sine maskiner skal
de være sat op til at bruge fast IP og routeren skal have disse IP numre
ekskluderet fra sin DHCP IP liste (DHCP kan selvfølgelig også slås helt fra
i routeren hvis alle maskiner har fast IP).

> Eller hvordan får man en
> software firewall til kun at lukke op for computere på netværket?

De lokale maskiner kører sandsynligvis med "private" IP numre, dvs.
ikke-route-bare IP numre såsom 192.168.x.x. Hvis det er tilfældet, og din
firewall supporter det, kan du tillade hosts fra dette net at gå igennem.

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>