Datoer i Access
Fra : Morten Blinksbjerg N~

Dato : 03-09-01 19:04

Hej,

Hvilke muligheder har man i Access for, at hente data udfra
den nuværende månede og år.

Jeg har en tabel, hvor jeg skal hente alt hvor feltet Forfaldsdato
indeholder datoen for den femte i den nuværende måneden. Fx. 05-09-01
eller 05-10-01. Hvordan gør jeg det?

Jeg kan ikke finde nogen dato funktioner...

--
Morten Blinksbjerg Nielsen
http://www.mbn.dk/

Fra : Jesper Gødvad

Dato : 03-09-01 21:36

> [...]
> eller 05-10-01. Hvordan gør jeg det?
>
> Jeg kan ikke finde nogen dato funktioner...

Prøv day()

mvh. jesper

Fra : Morten Blinksbjerg N~

Dato : 03-09-01 21:33

> Prøv day()

Nu har jeg ikke lige access her hjemme, men skal jeg lave
noget lignende:

[...] WHERE Forfaldsdato = 05-day()-01

Kan du kommer med et eksempel?

(Hvad så med året? - year())

Fra : Jesper Gødvad

Dato : 04-09-01 00:29

"Morten Blinksbjerg Nielsen" <usenet@mbn.dk> wrote in message

> Nu har jeg ikke lige access her hjemme, men skal jeg lave
> noget lignende:
>
> [...] WHERE Forfaldsdato = 05-day()-01
>
> Kan du kommer med et eksempel?

SELECT * FROM skyldnere WHERE day(betalingsdato)=10

> (Hvad så med året? - year())

Ja, og den sidste hedder naturligvis month()

Du kan måske også få brug for format(), datediff () og datepart(), men læs
om dem i manualen - de fungerer på samme måde som day().

mvh. jesper