SuSE med 32 MB RAM og AMD200?
Fra : Peter G.

Dato : 03-09-01 14:35

Davs

Jeg er blevet nysgerrig på Linux, har surfet lidt omkring og overvejer nu at
købe og installere SuSE 7.2.

Men. Kan den køre nogenlunde ordentligt (med et grafisk brugerflade. Man er
vel en nybegynder) på en AMD K2 200 Mhz (eller hvad de nu kaldte de "nye"
AMD'er i '97) med 32 MB RAM og en systemdedikeret harddisk med plads på 4
GB (min anden harddisk er på 8 GB) eller er det en tabt sag?

På forhånd tak.

--
M.v.h./Kind regards,
Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 03-09-01 15:52

Den Mon, 3 Sep 2001 15:35:25 +0200 skrev Peter G.:
> [...]
>AMD'er i '97) med 32 MB RAM og en systemdedikeret harddisk med plads på 4
>GB (min anden harddisk er på 8 GB) eller er det en tabt sag?

Selvfølgelig kan den det. Det er ikke sikkert du får den store hastighed
ud af KDE eller Gnome, men om ikke andet så kan fvwm2 klare det.

Jeg har for nylig været med til at installere SuSE 7.2 på en 486-33 med
16MB RAM og 540MB HD - YaST var ikke specielt glad for RAM'en (swappede
5-10 minutter hver gang man skiftede "mappe" i "Change/create
configuration". Men efter installationen kørte det perfekt - dog uden
noget grafisk. Med ca. 50% fri plads på harddisken

Mvh
Kent
--
If you think about it, Windows 2000 is actually the OS that
startet as "Microsoft OS/2 NT 3.0"

Fra : Mickey

Dato : 03-09-01 16:11

"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> configuration". Men efter installationen kørte det perfekt - dog uden
> noget grafisk. Med ca. 50% fri plads på harddisken

lyder som en underlig installation...
- min swappede ikke (i hvert fald ikke ret længe) under forberedelsen til
installationen, godt nok var maskinen hurtigere (66mhz, 486dx2) men der var
også kun 16 ram - jeg tror ikke hdd størrelsen har noget at sige i denne
sammenhæng.

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/coderedworm.html

Fra : Kent Friis

Dato : 03-09-01 18:31

Den Mon, 3 Sep 2001 17:10:45 +0200 skrev Mickey:
> [...]
>også kun 16 ram - jeg tror ikke hdd størrelsen har noget at sige i denne

Også SuSE 7.2? YaST's RAM-forbrug er steget en del på det sidste.

Mvh
Kent
--
IE is the only thing capable of making Netscape look good
- D. Spider in comp.os.linux.advocacy

Fra : Mickey

Dato : 03-09-01 18:49

> Også SuSE 7.2? YaST's RAM-forbrug er steget en del på det sidste.

det var så suse 7.0 - og så meget er det forhåbentlig ikke steget ;)

Fra : Kent Friis

Dato : 03-09-01 18:58

Den Mon, 3 Sep 2001 19:49:22 +0200 skrev Mickey:
>"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> skrev i en meddelelse

>det var så suse 7.0 - og så meget er det forhåbentlig ikke steget ;)

Jo.

I SuSE 7.2 checker YaST dependencies hver gang man skifter mappe, og
det får den til at swappe (udover at den lige skal læse en masse på
CD'en).

Mvh
Kent
--
Exception 0E in module IFSMGR.VXD
Press control-alt-delete to reboot

Fra : Mickey

Dato : 03-09-01 19:58

> I SuSE 7.2 checker YaST dependencies hver gang man skifter mappe, og
> det får den til at swappe (udover at den lige skal læse en masse på
> CD'en).

yikes hvor ubehageligt!
- er der nogen fornuftig gund til det ?

Fra : Kent Friis

Dato : 03-09-01 20:13

Den Mon, 3 Sep 2001 20:57:31 +0200 skrev Mickey:
>"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> skrev i en meddelelse

>yikes hvor ubehageligt!
> - er der nogen fornuftig gund til det ?

Det synes jeg ikke.

Man skulle næsten tro at de har en konkurrence med YaST2 om hvem der
kan spilde flest CPU-cycler...

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows 2000 Data Center is now obsolete!!!

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-09-01 22:26

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) writes:

> [...]
> configuration". Men efter installationen kørte det perfekt - dog uden
> noget grafisk. Med ca. 50% fri plads på harddisken

Alt det grafiske sluger meget RAM. Er det ikke en "tekstmode" man kan
bruge istedet?

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mickey

Dato : 03-09-01 17:16

"Thorbjoern Ravn Andersen" <ravn@adams.astervej16.dk> skrev i en meddelelse

> Alt det grafiske sluger meget RAM. Er det ikke en "tekstmode" man kan
> bruge istedet?

er du blind ? - manden skriver "uden noget grafisk" ;)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-09-01 23:31

"Mickey" <news002@susie.dk> writes:

> "Thorbjoern Ravn Andersen" <ravn@adams.astervej16.dk> skrev i en meddelelse

> er du blind ? - manden skriver "uden noget grafisk" ;)

Nej. Der spørges til _installation_!

Suse's standardinstallation er i forbindelse med introduktionen af
YAST2 skiftet til at være grafisk. Hvis han har brugt denne, istedet
for tekstinstallationen som ligger paa CD2, saa er det ikke underligt
at det tog lang tid.

Uanset hvilken installation der er valgt, kan man godt undlade at
installere grafiske ting, og dette kan godt køre fornuftigt i 16 Mb.

PS: Jeg har brugt hovedparten af installationerne fra 4.1 til 6.3.
Derfor mente jeg at jeg måske kunne yde et konstruktivt bidrag.

Fra : Kent Friis

Dato : 03-09-01 18:33

Den 04 Sep 2001 00:30:52 +0200 skrev Thorbjoern Ravn Andersen:

> [...]
>
>Uanset hvilken installation der er valgt, kan man godt undlade at
>installere grafiske ting, og dette kan godt køre fornuftigt i 16 Mb.

Det var med YaST1. Jeg tror ikke YaST2 vil være med til under 64MB...

Mvh
Kent

Fra : Mickey

Dato : 03-09-01 18:51

> Det var med YaST1. Jeg tror ikke YaST2 vil være med til under 64MB...

det vil den godt - men det er _absolut_ ikke anbefalelsesværdigt (har prøvet
på min 486dx2)

- og til Thorbjørn, man kan vælge hvilken man vil bruge (i hvert fald i
7.0)