OS/2 Warp 4 og en ADSL Router fra Worldonl~
Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 03-09-01 14:18

Hej I OS/2 Guruer

Jeg har en "gammel" OS/2 Warp 4 installeret på en IBM PC med et netkort i.
Da jeg har adgang til internettet via en ADSL Router fra Worldonline (Tror
jeg nok, jeg kan ikke huske de, da det er via min udlejer.) vil jeg gerne
vide hvordan jeg sætter det op. Jeg har forsøgt igår (Søndag 2/9-2001) at få
det op at spille, uden held
Maskinen hænger efter jeg har indtastet neden stående oplysninger midt i
opstarten.
PC´en starter fint op uden adresser med netkortet, og jeg har de rette
drivere installeret.

Jeg har følgende oplysninger:

IP-adresse
Gatway (Router addresse)
Subnet adresse
Host navn
Nameserver adressen kender jeg ikke (er det fejlen?)

Jeg har en Sun Blade 100 Workstation, med Solaris 8 oppe at køre med disse
oplysninger.
Hvis I kan sende nole skærmdumps, eller nøjagtige beskrivelser af
opsætningen, vil jeg blive meget glad.

Kent

Fra : Allan

Dato : 03-09-01 15:35

On Mon, 3 Sep 2001 13:18:18 UTC, "Kent Wormsdorf" <kpw@nextnordic.dk> wrote:

> [...]
> det op at spille, uden held
> Maskinen hænger efter jeg har indtastet neden stående oplysninger midt i

Det må du godt beskrive list mere præcist.

> PC´en starter fint op uden adresser med netkortet, og jeg har de rette
> [...]

Så må vi jo krydse fingre for, at oplysningerne er rigtige

> Nameserver adressen kender jeg ikke (er det fejlen?)

Umiddelbart vil jeg ikke tro, at maskinen skulle hænge af den grund; men du kan
i hvert fald ikke komme på Internet uden disse oplysninger.
Navneserverne til Tiscali er:
212.54.64.170
212.54.64.171

> Jeg har en Sun Blade 100 Workstation, med Solaris 8 oppe at køre med disse
> oplysninger.

Øh, forhåbentligt ikke samtidigt ? Jeg mener, du har vel givet dem hver sin
IP-adresse ?

> Hvis I kan sende nole skærmdumps, eller nøjagtige beskrivelser af
> opsætningen, vil jeg blive meget glad.

Jeg har ikke længere en Warp 4 med den originale ipstak; men det er i hvert fald en
god ide lige at få smidt nyeste ipstak på den, hvis du ikke har gjort det.

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 03-09-01 21:15

Allan wrote:

> [...]
>
> --
> Allan.
>
> It is better to close your mouth, and look like a fool,
Hej Allan

Jeg prøver ved lejlighed de IP-adresser på Tiscali.

Nej Sun Blade 100 maskinen har ikke sammme adresser som OS/2 maskinen
(Bare rolig ..)

Kent

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 04-09-01 09:28

Hej igen Allan

Øhh... Jeg opdagede på min Sun Blade, at jeg havde de rigtige nameserver
adresser.
Pinligt.... pinligt....

Kent
Allan <allan2@warpspeed.dyndns.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:YEdw17zDmnZd-pn2-LhqfT13jchJz@localhost...

Fra : Allan

Dato : 04-09-01 20:25

On Tue, 4 Sep 2001 08:28:16 UTC, "Kent Wormsdorf" <kpw@nextnordic.dk> wrote:

> Hej igen Allan
>
> Øhh... Jeg opdagede på min Sun Blade, at jeg havde de rigtige nameserver
> adresser.
> Pinligt.... pinligt....

Nøø, vi laver alle fejl; men skal det forstås sådan, at din Warp4 du virker som
den skal ?

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 03-09-01 17:41

Hej Kent,

It was on Mon, 3 Sep 2001 15:18:18 +0200,
and "Kent Wormsdorf" <kpw@nextnordic.dk> wrote:
>Jeg har en "gammel" OS/2 Warp 4 installeret på en IBM PC med et netkort i.
>Da jeg har adgang til internettet via en ADSL Router fra Worldonline...
På <URL: http://www.wasab.dk/morten/tcpip1.bmp > og
af de første par sider i min TCP/IP-opsætning.

Derudover har jeg kommandoen 'route add default 192.168.1.1 1' i et af
mine start-up scripts, den sørger for trafikken udadtil.

Jeg kører op mod en næsten default installation fra WOL, dvs. med
192.168-adresser.

Hvis du stadig har problemer, må du fortælle hvilke fejlmeddelelser du
får undervejs, eller hvor den stopper ved boot.

Morten Frederiksen
---
"42? 7 and a half million years and all you can come up with is 42?!"
--
Det Blå Hjørne <URL: http://www.dbh.dk/ >, Om Virum-Sorgenfri Håndbold

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 03-09-01 21:23

Morten Frederiksen wrote:

> [...]
>
> Morten Frederiksen
> ---
> "42? 7 and a half million years and all you can come up with is 42?!"
Hej Morten Frederiksen

Tak for din hjælp, men kan du ikke lave BMP filerne om til eks. JPG,
eller GIF, da de åbenbart er defekte? (har chekket)

Kent

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 04-09-01 16:55

Hej Kent,

Kent Wormsdorf <kpw@nextnordic.dk> wrote on Mon, 03 Sep 2001 21:22:58 +0100
in dk.edb.os2:
>Tak for din hjælp, men kan du ikke lave BMP filerne om til eks. JPG,
>eller GIF, da de åbenbart er defekte? (har chekket)
Det er nu konverteret til JPG, <URL:
http://www.wasab.dk/morten/tcpip1.jpg > og <URL:
http://www.wasab.dk/morten/tcpip2.jpg >.

De oprindelige var i OS/2 format, det skulle jo normalt ikke være noget
problem i denne gruppe, men du havde jo lige netop et problem - det er
ikke altid man lige får tænkt det hele igennem...

Morten Frederiksen
---
Ah, come on, just this one last little feature.
--
Det Blå Hjørne <URL: http://www.dbh.dk/ >, Om Virum-Sorgenfri Håndbold

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 04-09-01 21:21

Morten Frederiksen wrote:

> [...]
>
> Morten Frederiksen
> ---
> Ah, come on, just this one last little feature.
Hej Morten

Tak for dine skærmdumps, men jeg vil lige chekke den ndisos2 driver, der
følger med til netkortet inden jeg foretager mig noget.

Er der nogen der kender til "Prime Ethernet LAN Adapter" og dens
funktion under OS/2 Warp 4?
Netkortet skulle være NE2000 kombatibel og jeg har haft det til at
fungere med Solaris 7's NE2000 kombatible driver på en anden PC.

Kent

Fra : Thomas Lersey

Dato : 03-09-01 22:20

Hvis du ikke har ændret i den leverede konfiguration af ADSL Routeren, så er den
indbyggede DHCP server i routeren stadig aktiv. Så du behøver kun at konfigurere
din OS/2 som DHCP klient via TCPCFG programmet.
Kan du pinge din loop back adresse (127.0.0.1) og routerens ip adresse efter du
er startet ?
Har du husket at konfigurere TCP/IP under mpts ?

Min mptn\bin\setup.cmd har følgende udseende, idet jeg har to netkort
installeret og det fungerer fint med Worldonline:

[C:\mptn\bin]type setup.cmd
route -fh
arp -f
ifconfig lo 127.0.0.1
ifconfig lan0 192.168.1.3 netmask 255.255.255.0 metric 1 mtu 1500
ifconfig lan1 172.16.0.254 netmask 255.255.255.0 metric 1 mtu 1500
ifconfig lan1 alias 172.16.3.254 netmask 255.255.255.0 metric 1 mtu 1500
REM ifconfig lan2 metric 1 mtu 1500
REM ifconfig lan3 metric 1 mtu 1500
REM ifconfig lan4 metric 1 mtu 1500
REM ifconfig lan5 metric 1 mtu 1500
REM ifconfig lan6 metric 1 mtu 1500
REM ifconfig lan7 metric 1 mtu 1500
route add default 192.168.1.1 -hopcount 1
ipgate on

/Thomas