Linux og 2 cpu'er!!
Fra : Kenneth Møller

Dato : 03-09-01 08:26

Hej

understytter linux 2 cpu'er???

Hvis 2 cpu'er understøttes, er det OS der admin. det, eller skal
programmerne være skrevet spicialt til det!

Kenneth

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 03-09-01 08:29

On Mon, 3 Sep 2001 09:25:50 +0200, Kenneth Møller wrote:

> understytter linux 2 cpu'er???

Ja.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : Kenneth Møller

Dato : 03-09-01 08:48

ja til at programmet skal være skrevet til 2 cpu

eller ja til at det er Os der Admin det

Kenneth

Michael Lyngbøl <lyngbol@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrn9p6c99.mt5.lyngbol@tigerdyr.wheel.dk...

Fra : Christian Bruun

Dato : 03-09-01 09:06

Hej "Kenneth Møller" <kennethm@post3.tele.dk>!

>ja til at programmet skal være skrevet til 2 cpu
>
>eller ja til at det er Os der Admin det

For at et program skal kunne bruge flere end en cpu skal det være
skrevet til det. Men kører du 2 programmer, vil OS'et sørge for at
begge CPU'er bliver brugt
--
Christian Bruun
ICQ/uin: 61184036

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 03-09-01 11:28

Christian Bruun <christian@kollegiegaarden.dk> writes:

> Hej "Kenneth Møller" <kennethm@post3.tele.dk>!

> For at et program skal kunne bruge flere end en cpu skal det være
> skrevet til det. Men kører du 2 programmer, vil OS'et sørge for at
> begge CPU'er bliver brugt

I nogen tilfælde er der subrutinebiblioteker der kan udnytte begge
CPUer, fx ATLAS til matrixregning.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-09-01 10:40

"Kenneth Møller" wrote:

> Hej
>
> understytter linux 2 cpu'er???

Du skal have SMP kompileret med i kernen.

> Hvis 2 cpu'er understøttes, er det OS der admin. det, eller skal
> programmerne være skrevet spicialt til det!

Programmer skal generelt være skrevet til det for at udnytte det bedst
muligt.

Linux har en kø af programmer der er klar til at køre, og i et givent
øjeblik er der én af disse som har CPU'en, indtil den har brugt sin
tildelte tid. Herefter sættes den bag i køen og den næste kommer til.
Med flere CPU'er, så er der flere programmer der kan være aktive på en
gang, men ellers er teknikken den samme.

Jeg kører selv Linux Mandrake på en 2-cpu PC, og er ganske fint
tilfreds.
http://bigfoot.com/~thunderbear