Ang. Redhat
Fra : Mette Hvam

Dato : 02-09-01 22:58

Til rette vedkommende!

Jeg er ved at lave en mindre teknisk opgave, hvor jeg skal sammenligne
Windows 2000 med Linux Redhat i forhold til en mindre virksomheds
kravspecifikationer. Men jeg ved ikke nok om de to systemers fordele og
ulemper.

Er der en sød bruger, der kan hjælpe mig lidt. :)

Fra : Steen Suder

Dato : 03-09-01 07:08

Mette Hvam wrote:

> Til rette vedkommende!
>
> Jeg er ved at lave en mindre teknisk opgave, hvor jeg skal sammenligne

I hvilken sammenhæng?

> Windows 2000 med Linux Redhat i forhold til en mindre virksomheds

RedHat Linux, hvilken version? Windows 2000, hvilken version?

> kravspecifikationer. Men jeg ved ikke nok om de to systemers fordele og

Hvilke krav stilles der? Det er væsentligt at vide hvad der forventes,
hvad systemet skal kunne, for at kunne påpege for og bagdele.

> ulemper.

Så er det jo lidt svært; så skal man jo til at researche

> Er der en sød bruger, der kan hjælpe mig lidt. :)

Givetvis, men så må du skrive noget mere uddybende om hvad det er du
vil.

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 03-09-01 08:25

"Mette Hvam" <avalola@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> ulemper.
>
> Er der en sød bruger, der kan hjælpe mig lidt. :)

Puuuha, det var en svær sag.
Har du nogensinde selv arbejdet med nogen af systemerne?
Du risikerer nemt at ende mellem Windows og Linux fanatikere med et sådan
spørgsmål.
Med risiko for at starte en mail-storm giver jeg hermed mit bidrag.
Jeg arbejder selv med Win2000, men bruger Red Hat Linux i fritiden på min
hjemmecomputer.

I forhold til en mindre virksomhed vurderer jeg følgende:

Win2000
- koster en del penge
- ligeså gør det ekstra software et firma skal bruge såsom f.eks. MS Office
og andre værktøjer
- der er altid en leverandør at hænge såfremt noget fejler
- har brugsmæssigt sin oprindelse i den gamle DOS verden

Red Hat Linux
- koster som sådan ingen penge, kan download kvit og frit fra Internettet,
men kan også købes downloaded og brændt på CD
- indeholder en masse applikationer som langt hen af vejen kan det samme som
Windows ditto, OpenOffice kan som sådan det samme som MS Office
- det er ikke rigtig nogen fast leverandør at hænge hvis noget går galt, men
der er i de fleste tilfælde hjælp at hente på Internettet fra andre brugere
- har brugsmæssigt sin oprindelse i den gamle UNIX verden

mvh
Torben Schou Jensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-09-01 12:20

Mette Hvam wrote:

> [...]
> ulemper.
>
> Er der en sød bruger, der kan hjælpe mig lidt. :)

Det altafgørende er om den pågældendes virksomhed har nogen krav til
opførsel som binder en til en given platform.

Et oplagt eksempel er Exchange som Linux ikke kan. Hvis det bare er
post, web osv osv osv, så kan Linux det samme som Windows.

Har du lyst til at opremse nogen nøglepunkter i kravspecifikationen?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : frank damgaard

Dato : 04-09-01 01:28

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Det altafgørende er om den pågældendes virksomhed har nogen krav til
> opførsel som binder en til en given platform.

netop.

De stakkels ansatte er skolet til MS-Office og Windoze,
så det bliver for besværligt at skifte. Så firmaet er "låst" til MS.

eller, der anvendes software XY der kun virker med bestemte
windoze versioner, så man er igen låst til MS.

osv.
--
mvh Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda/