Harddiske sige mærkelig lyde:-/
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 02-09-01 18:18

Hejsa

Jeg har igennem længere tid(> 6mdr) kørt med to 45Gb's 75GXP'ere fra IBM i
en RAID på en Promise FastTrek controller, nu kommer der imidlertidigt nogle
sære lyde fra en af diskene(nok den nyeste af dem, lidt svært at høre). Det
lyder mest som TICK-TICK-TICK-TICK-TICK.....og så går der lang tid inden det
kommer igen.......jeg har oplevet det 3-4 gange nu og jeg har en del data på
de diske som jeg da gerne ville gemme så jeg vil lige høre om andre oplever
samme fænomen og hvad jeg eventuelt kan gøre ud over at kaste dem i hovedet
på min forhandler igen....?

Jeg har hørt nogle rygter om at deres 45Gb's diske skulle være fejlbefængte,
er der hold i disse rygter?

MVH
Thomas

Fra : Christian Mygind

Dato : 02-09-01 18:51

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> [cut]TICK-TICK-TICK-TICK-TICK.[cut]
>
> Jeg har hørt nogle rygter om at deres 45Gb's diske skulle være
fejlbefængte,
> er der hold i disse rygter?

Yep. Rygtet taler sandt. Det sker forholdsmæssigt ofte med denne disk.
Min (identiske) disk gjorde det samme efter 2 måneders brug. Jeg backede den
svedende up og sendte den til rep./ombytning.
Problemet er (efter hvad jeg har kunne snuse mig frem til på nettet) en
dårligt konstrueret disk, der laver fejl og giver sig selv "bad sectors"
uden at de egentligt er døde. Et utilityprogram på ibm.com kan "reclaime"
disse ved, hvad der ligner, en low-level formattering. Ibm har desuden et
disk utility program, der kan checke fejlen. Du mister under alle
omstændigheder dataen - så du må hellere backe den op nu.

Det var et billigt drev. Jeg fortryder nu, at jeg sparede pengene - og køber
ikke IBM-drev igen!

/Chr

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 02-09-01 22:40

Det KAN være fordi at du har strammet skruerne til HD for hårdt.

Mv. Flemming Nielsen

Fra : Martin Johansson

Dato : 03-09-01 00:42

Du kan jo prøve at sammenligne med de lyde IBM har på deres side, så kan du
måske høre hvad der er galt.
Ihvertfald giver de lydene på den side en kuldegysninger. *Brrrr*
<http://ssddom01.storage.ibm.com/hddt/knowtree.nsf/05a3f9e8f23c90d9862565b00
0531171/4b1a62a50f405d0d86256756006e340c?OpenDocument>

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 03-09-01 07:18

"Martin Johansson" <martin.johansson@12move.dk> wrote in message
> [...]
<http://ssddom01.storage.ibm.com/hddt/knowtree.nsf/05a3f9e8f23c90d9862565b00
> 0531171/4b1a62a50f405d0d86256756006e340c?OpenDocument>

Nej, de lyder er også grumme. desværre lyder ingen som min:-/

Men tak for hjælpen alligevel! jeg må i gang med at brænde alle 90Gb ud på
CD'er så.......suk....

MVH
Thomas

Fra : SA

Dato : 03-09-01 07:23

Jeg har haft 3 stk, godt nok 30GB udgaven, der er stået af.
Få taget backup hurtigst muligt, og returner diskene til ombytning. Det er
dog ikke sikkert, at du kan få 75GXP'ere, men istedet 60GXP'ere - men det
skal du nu ikke være ked af.!

SA