2 PC med ProAcces fra TDC
Fra : maximus

Dato : 01-09-01 14:33

Jeg skulle hjælpe med at sætte et lille netværk op med 2 pc og adsl
ProAccess fra TDC.
Mit problem er at jeg ikke kan få pc2 til at komme på Internettet.
Jeg har sat maskinerne op på følgende måde:

PC1 har 2 netkort.
Første kort går ned til adsl modem.
Anden kort går hen til en 10 mbit hub
Der er sat Internetdeling på det første kort.
OS er Win2000Pro DK

PC2 har 1 netkort.
Det er forbundet til hub
MS Internet Eexplorer er sat op til at få forbindelse via LAN.
OS er WinME DK

Netværket virker godt nok, jeg kan sagtens se begge pc'er i arbejdsgruppen
og jeg kan også sagtens dele filer o.s.v. Men pc'en inde på kontoret kan
ikke komme på nettet. Jeg aner ikke min levende råd.

Hvis der mangler nogle oplysninger så fang mig på icq.121114919 eller
bp@oncable.dk

På forhånd tak!!!

Fra : LKG

Dato : 01-09-01 15:45

Hej "maximus"
Jeg har netexpress fra TDC og 2 pcere. Købte en hub med 5 porte. Satte et
"lige" kabel fra routeren til uplinkporten på hubben (man kan vist godt
bruge et krydset kabel, men så skal det til en "alm port" i hubben. Herefter
2 almindelige patchkabler fra hubben ud til netkortene. Herefter kan jeg gå
på nettet fra begge maskiner, også samtidigt uden brug af deling af modem
o.s.v.

lene@gerion.dk

Fra : Christian Mygind

Dato : 01-09-01 19:48

"LKG" <lenekg@nypost.dk> skrev i en meddelelse
> Hej "maximus"
> Jeg har netexpress fra TDC og 2 pcere.

Pro@ccess-routeren (5711) har indbygget hub.

/Chr

Fra : Christian Mygind

Dato : 01-09-01 19:51

"maximus" <b_p@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skulle hjælpe med at sætte et lille netværk op med 2 pc og adsl
> ProAccess fra TDC.
[cut]

Din Pro@ccess-router har indbygget hub.
Sæt både maskine 1 & maskine 2 direkte i routeren - så er de nettet sammen
og kan begge komme på nettet. Du behøver ikke internetdelingssoftware i dit
tilfælde.

/Chr

Fra : maximus

Dato : 02-09-01 10:50

Der er blevet udleveret en fast ip-adresse, så den ene af pc'erne skal vel
bruge denne. Og så vidt jeg fik at vide af TDC support så er det ikke en
router, men kun et modem.
Så med mindre jeg har misforstået noget, så kan jeg ikke sætte begge pc'er
i modemmet. Der er godt nok to porte i modemmet, den ene er 10mbit den
anden er ATM, men så har jeg vel stadigvæk problemmet med den statiske ip.

Men jeg vil selvfølig prøve

MVH

Maximus

Fra : Christian Mygind

Dato : 02-09-01 13:35

> [...]
> i modemmet. Der er godt nok to porte i modemmet, den ene er 10mbit den
> anden er ATM, men så har jeg vel stadigvæk problemmet med den statiske ip.

Nej - du har ikke misforstået det - det er mig, der troede, at du havde et
andet produkt.
Jeg troede, at du havde Pro@ med router - du synes at have ethernet-udgaven
(uden ATM-router) -og så kan jeg bedre se dit problem.
Hvis du vil på med mere end én maskine kan jeg ikke forstå, hvorfor du ikke
har valgt af få en Pro@ccess med router - så behøver du ikke dele
forbindelsen med en maskine, der skal være tændt, for at få maskine 2 på.
Jeg ville i dit tilfælde kontakte Zillion og bede om en router.

I dit nuværende tilfælde synes hardware-delen af problemet at være ok.
Hvis du ikke kan få ICS til at fungere (og det er du ikke den eneste i
landet, der har problemer med!) kan du prøve dig frem med en softrouter
eller en proxy-løsning.
http://www.dh.dk/winproxy/ er slet ikke så ring (den kan dog ikke route alle
porte) eller http://www.analogx.com/ der er gratis. Så kører Win2k-maskine
det lille proxy-program, og denne maskines IP-adresse (på kort 2 - det, der
er forbundet til hubben) sættes som gateway på WinME-maskinen.
Hvis du ikke skal have flere maskiner på end de 2 kan du iøvrigt spare (den
omend beskedne) strømudgift til Hub'en, idet forbindelsen kan klares med et
CrossOver-Cable.

/Chr, Aarhus

Fra : maximus

Dato : 02-09-01 17:22

-snip-
Hvis du vil på med mere end én maskine kan jeg ikke forstå, hvorfor du
ikke har valgt af få en Pro@ccess med router
-snip-

Det er ikke mig der har bestilt adsl, det er en blomsterbutik jeg har lovet
at hjælpe med opsætningen af LAN og Internettet.

-snip-
Hvis du ikke kan få ICS til at fungere (og det er du ikke den eneste i
landet, der har problemer med!)
-snipt-

Hvad er det lige ICS står for?

-snip-
http://www.dh.dk/winproxy/ er slet ikke så ring (den kan dog ikke route
alle porte) eller http://www.analogx.com/ der er gratis.
-snip-

Jeg prøver en af dem.

-snip-
Win2k-maskine det lille proxy-program, og denne maskines IP-adresse (på
kort 2 - det, der er forbundet til hubben) sættes som gateway på
WinME-maskinen.
-snip-

Det vil jeg også prøve.

Jeg havde også selv overvejet at prøve med en proxy-program, men jeg mener
ikke at det kan være rigtigt, da begge maskiner kører med MS produkter. Det
er godt nok hver sin slags af OS. Men det er jo selvfølig også Micro$oft

MVH

Maximus

Fra : Christian Mygind

Dato : 02-09-01 18:45

"maximus" <b_p@ofir.dk> skrev i en meddelelse
[cut]
> Hvad er det lige ICS står for?

Det står for "Internet Connection Sharing" - den funktion i Windows 98SE (og
senere) der skulle forestille at kunne dele en internetforbindelse.
Bjarne Duelund har gjort en side om emnet
(http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/) der efterhånden er legendarisk
på Usenet.

Hvis der bare skal browses og/eller mailes igennem maskine 1 kan en proxy
sagtens gøre det - problemet med proxy opstår først ved kørsel af
applikationer, der vil have direkte "hul igennem" til porte i
TCP/IP-protokollen, som f.eks. multiplayerspil og programmer, der stiller
lidt større krav til f.eks. sikkerhedsgodkendelse.

/Chr