Bogføring af importmoms uden for EU
Fra : Hans-Ole Jensen

Dato : 31-08-01 20:23

Er der nogen som kan fortælle mig den smarteste måde at bogføre importmoms i
et regnskabsprogram.

Jeg har oprettet en "importmoms uden for EU konto" hvorpå importmomsen
"påfyldes" jeg regner så med at tømme den ved momsopgørelsen, men hvad skal
modkontoen hedde.? Der er jo ikke tale om en udgift og den kan heller ikke
føres som indgående moms da den jo ikke bliver betalt.

Det kan godt være det er indlysende, men lige er jeg meget i tvivl.

Hans-Ole

Fra : Lars Gosvig

Dato : 02-09-01 17:23

Alt er jo "indlysende", hvis man ved det. Jeg har forklaret sammenhængen
for MANGE - din forvirring er ikke et enkelt tilfælde..

Jo, du skal modpostere på købsmoms=indgående afgift.

Din importmoms "betaler" du på momsangivelsen ved, at beløbet medtages i
rubrikken for EU-varekøb. Når du så samtidigt medtager importmomsen som
købsmoms "går skyldig og tilgodehavende moms op".

Jeg tillader mig at gå ud fra, at du har fuldt fradrag for moms i din
virksomhed.

Venlig hilsen
Lars