HTML 4.01 er lidt for smart.
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 30-08-01 18:19

Jeg har lige valideret en af mine sider. Nu ser jeg til min gru, at de har
fundet på at droppe formateringer som align="center" og border="0". Det er
jo okay at pille den slags ud, men hvad er ækvivalenten for align="center" i
CSS? Jeg er på herrens mark, da jeg gerne vil have en tabel centreret i
skærmen!

Indtil-videre-siden kan ses her:
http://www.sjl.dk/ny/tagwall/

For en god ordens skyld skal det nævnes at andre ting også fåkker op, men
det er kun align="center" som volder problemer lige nu.

/Søren

Fra : Martin Poulsen

Dato : 30-08-01 18:52

"Søren Jacob Lauritsen" <devnull@nospam.sjl.dk> wrote:

> [...]
> CSS? Jeg er på herrens mark, da jeg gerne vil have en tabel centreret i

Jeg får ingen fejl på ovennævnte adresse:

--
Martin Poulsen

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 30-08-01 20:20

Martin Poulsen wrote
> Jeg får ingen fejl på ovennævnte adresse:

Nej der er heller ingen fejl, for den følger jo HTML 4.01, men den tillader
jo netop ikke align="center", som jeg gerne ville bruge. Så det var derfor
jeg ledte efter ækvivalenten i CSS.

/Søren

Fra : Martin Poulsen

Dato : 30-08-01 21:56

> [...]

tillader
> jo netop ikke align="center", som jeg gerne ville bruge. Så det var derfor

Jeg forstår det stadig ikke. ;)

Jeg har nu kørt din side igennem W3C's validator, med både HTML
4.01 Strict og Transitional, og resultatet er stadig "No errors found!", og
dertil kommer, at du bl.a. bruger border="0" og align="center" i din kode.

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A//www.sjl.dk/ny/tagwall/&ss=1&docty
pe=HTML+4.01+Strict

Kig bl.a. i linie 21 (linket knækker sikkert, kopier det ind i din browser
istedet for).

--
Martin Poulsen

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 31-08-01 15:34

Martin Poulsen wrote...
> [...]
og
> dertil kommer, at du bl.a. bruger border="0" og align="center" i din kode.

Yep det er også rigtigt, men du kan åbenbart godt bruge align="center" i en

Jeg har nu fundet ud af, at det så heller ikke er noget problem, hvis jeg
benytter mig af "transitional". Dette fører så til et nyt spørgsmål, hvad er
forskellen på transitional og strict?

/Søren

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 02-09-01 06:51

D. Fri, 31 Aug 2001 16:34:23 +0200 syntes "Søren Jacob Lauritsen"
<devnull@nospam.sjl.dk> at dk.edb.internet.webdesign.html skulle vide at
<9mo7bm$j0v$2@sunsite.dk>.

>Jeg har nu fundet ud af, at det så heller ikke er noget problem, hvis jeg
>benytter mig af "transitional". Dette fører så til et nyt spørgsmål, hvad er
>forskellen på transitional og strict?

Med strict skal dokumentet opfylde den pågældende HTML-version eksakt, mens
amn ved transitional godt må benytte tags og attributter der er udfaset.

Transitional benyttes af hensyn til ældre browsere, så selvom nogle måske
opfatter strict som mere blæret, eller mere korrekt, skal man lige tænke to
gange før man bruger det, for man resikere let at siden ikke virker eller
ser rædselsfuld ud hos ca. 10% [1] af de besøgende.

[1] http://www.zip.dk/cgi-bin/zipstat/maanedstats.cgi?maaned=8&aar=2001

--
Mvh. Simon Mikkelsen, ingeniørstuderende

www.zipstat.dk Gratis, reklamefri tæller/statistik til enhver hjemmeside
-Se bla. hvor dine besøgende kommer fra, og brug den usynlige tællerkode.

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 02-09-01 10:59

Simon Mikkelsen wrote
> [...]
> gange før man bruger det, for man resikere let at siden ikke virker eller
> ser rædselsfuld ud hos ca. 10% [1] af de besøgende.

Jo tak! Jeg så lige min nye "strict" side i Netscape 4.7 og tak skæbne, det
ligner "jeg-ved-ikke-hvad". Så jeg tror jeg holder mig til "transitional".

/Søren

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-08-01 19:10

Fra : Mickey

Dato : 30-08-01 19:38

er den nu helt korrekt ? - mener du ikke <div align="center"> ?
- jeg tror også den ryger i validatorens sure mine...

i css:

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/coderedworm.html

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 31-08-01 11:58

Når der ikke forekommer specialtegn er det ligegyldigt om der angives
"". Dette kræves kun når der forekommer specialtegn. Derudover har du
selvfølgelig ret i at det skulle være et = og ikke -.

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 30-08-01 20:22

Jens Peter Karlsen wrote

"Error: there is no attribute "ALIGN" for this element (in this HTML
version)".

Så den virker ikke.

/Søren

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 30-08-01 21:59

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 30-08-01 19:46

Søren Jacob Lauritsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> For en god ordens skyld skal det nævnes at andre ting også fåkker op, men
> det er kun align="center" som volder problemer lige nu.

Jeg mener også der findes en lidt mere korrekt måde, som dog ikke virker i
IE5 (og derfor reelt ikke er en option) - men det er ihvertfald noget a la
dette:

Har ikke nået at teste det sidste af - så ret mig venligst hvis jeg har
skrevet noget forkert

Mvh
Jonas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 30-08-01 20:24

Jonas Astrup wrote

Det virker sørme! :) Fedt nok!

/Søren

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 30-08-01 21:18

Søren Jacob Lauritsen wrote
> Det virker sørme! :) Fedt nok!

Der var jeg lidt for hurtig. Det virker ej i Netscape eller Opera. Suk!

/Søren

Fra : Andreas Haugstrup - ~

Dato : 30-08-01 21:59

Søren Jacob Lauritsen skrev i meddelelsen <9mm73h$5sh$1@sunsite.dk>...
>Søren Jacob Lauritsen wrote
>Der var jeg lidt for hurtig. Det virker ej i Netscape eller Opera. Suk!

Prøv en kombo af Jonas' forslag:

Jeg har ikke testet det, så...

Andreas
----
http://solitude.dk

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 31-08-01 15:25

Andreas Haugstrup wrote
> Jeg har ikke testet det, så...

Men jeg kan oplyse dig om, at det virker fint.

Dog synes jeg det er en besværlig måde at komme omkring problemet på. Men
sådan er det jo, når enkelte browsere ikke vil følge standarden.

/Søren

Fra : Andreas Haugstrup - ~

Dato : 31-08-01 16:04

Søren Jacob Lauritsen skrev i meddelelsen <9mo7bm$j0v$1@sunsite.dk>...
>Andreas Haugstrup wrote
>Men jeg kan oplyse dig om, at det virker fint.

Det lyder da godt.

>Dog synes jeg det er en besværlig måde at komme omkring problemet på. Men
>sådan er det jo, når enkelte browsere ikke vil følge standarden.

Jah, men der er desværre mange der bruger IE5. Vi må bare håbe at de har
fjernet insektet i version 6.

Andreas
----
http://solitude.dk