OSS undervejs.
Fra : Alex Holst

Dato : 30-08-01 09:13

http://a.area51.dk/sikkerhed/

Jeg har linket til de afsnit jeg har haft tid til at skrive. Hvis du har
lyst til at skrive om nogle af dem jeg ikke har linket til, eller hvis du
har forslag til aendringer i det jeg har skrevet vil jeg gerne hoere om det.

Hvis du har forslag til andre omraader i punkt 3 og 4 vil jeg ogsaa gerne
hoere om dem. Punkt 5, 6 og 7 kommer bagefter.

Jeg lyver lidt i starten af indholdsfortegnelsen, da jeg endnu ikke har en
liste over aendringer i bunden af dokumentet.

Fra : Kim Nielsen

Dato : 30-08-01 12:55

Alex Holst wrote:

> http://a.area51.dk/sikkerhed/

Alle tideres initiativ :) og jeg vil meget gerne bidrage til:

Afsnittet om hacker/cracker peger på et firewall anker.

Hvad skal der være under programudvikling som ikke allerede står på
whitefang? eller burde står i en alt.comp.programming faq?

/Kim

Fra : Alex Holst

Dato : 30-08-01 13:08

Kim Nielsen <knielsen@proventum-solutions.net> wrote:
> Afsnittet om hacker/cracker peger på et firewall anker.

Oops. Tak.

> Hvad skal der være under programudvikling som ikke allerede står på
> whitefang? eller burde står i en alt.comp.programming faq?

Det har jeg ikke taget stilling til endnu. Punkt 7 er blot for at jeg ikke
glemmer det maaske vil vaere passende at tale om udvikling af programmer,
men det er ganske muligt, at det blot bliver en kort snak med links til
whitefang.com og dwheeler.com.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 02-09-01 01:52

Alex Holst wrote in <news:slrn9ortd0.2u8f.a@C-Tower.Area51.DK>:

> http://a.area51.dk/sikkerhed/

Fremragende initiativ/arbejde. :)

Må jeg forelå et punkt til ordforklaring: "Hvad er kryptering?"

Jeg kan tænke mig til at kryptering vil være en naturlig del af
"hvordan beskytter jeg email", do "filer" og "VPN", men ville det ikke
hjælpe til en mere grundlæggende forståelse hvis det havde sit eget
punkt?

--
Niels Callesøe - nørd light @work
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 02-09-01 08:17

"Niels Callesøe" <usenet.20.niels2000@spamgourmet.com> wrote in
<Xns91101D38BEFF3k5j6h4jk3@193.88.15.201>:

> [...]
>"hvordan beskytter jeg email", do "filer" og "VPN", men ville det ikke
>hjælpe til en mere grundlæggende forståelse hvis det havde sit eget

Også moralsk støtte herfra!

Nogle af sikkerheds-FAQ'ens svar kan måske blive dubletter af svar på
netværk-FAQ'en, der som bekendt findes på:

http://net-faq.dk

Ordet "kryptering" giver f.eks. 9 hits på ovennævnte side, URL'en er her:

<http://www.net-faq.dk/cgi-
bin/faqsearch.pl?q=kryptering&mode=or&n=10&i=1&l=komplet>

Måske er det værd at overveje hvordan dubletter kan håndteres?

Mvh. NKJensen

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 02-09-01 10:03

news2000@e-box.dk (Niels Kristian Jensen) writes:

> Måske er det værd at overveje hvordan dubletter kan håndteres?

Der blev foreslaaet paa et tidspunkt at de kunne slaaes sammen. Det er
maaske en god ide fordi net-OSSen ogsaa definerer nogle almene
net-begreber som er nyttige at kende hvis man skal forstaa sikkerhed
(netvaerksprotokoller o.s.v.)

Fra : Alex Holst

Dato : 02-09-01 11:17

Thomas Jespersen <thomas@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
> maaske en god ide fordi net-OSSen ogsaa definerer nogle almene
> net-begreber som er nyttige at kende hvis man skal forstaa sikkerhed

Det er ikke noedvendigt at slaa de to sammen for at faa den fulde effekt.
Min observering er, at net-faq's URI er stabile og intet forhindrer mig i at
linke til den, og det har jeg allerede gjort i et par punkter. Jeg foeler at
den forholdvis korte indholdsfortegnelse goer det mere sandsynligt at folk
simpelthen laeser fra en ende af.

Naar punkt 3, 4 og 5 er faerdigt (i dag maaske?) vil jeg gaa siderne igennem
igen, og linke til relevante punkter paa net-faq. Jeg har ligeledes planer
om at holde fil og anker navne stabile, saa intet skulle forhindre at
net-faq linker til OSS'en for denne gruppe hvis der er omraader som ikke er
naturligt daekket hos net-faq.

Antallet af dubletter bliver ganske faa.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 02-09-01 13:37

Hej a@area51.dk (Alex Holst)

> [...]
>den forholdvis korte indholdsfortegnelse goer det mere sandsynligt at folk

De to FAQ's indgangsvinkler er forskellige, og jeg synes din metode er
udmærket, fordi den opfordrer til mere sammenhængende og større svar
end net-faq.

Der vil være et overlap på nogle områder, men der ser jeg det blot som
en fordel at de to FAQ's linker til hinanden.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Alex Holst

Dato : 02-09-01 11:18

Niels Callesøe <usenet.20.niels2000@spamgourmet.com> wrote:

> Fremragende initiativ/arbejde. :)
>
> Må jeg forelå et punkt til ordforklaring: "Hvad er kryptering?"

Bestemt. Det er undervejs. Tak for det.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 02-09-01 11:28

a@area51.dk (Alex Holst) wrote in <news:slrn9p41r8.j0m.a@C-
Tower.Area51.DK>:

> Bestemt. Det er undervejs. Tak for det.

Fortrinligt. Selv tak. :)

Hvis der er behov for det, melder jeg mig gerne til at skrive et par
ord om emnet. Det skal dog siges at jeg ikke er ekspert indenfor
feltet, kun almindeligt oplyst/interesseret, så måske mere kyndige
skulle høres først?

--
Niels Callesøe - nørd light

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 02-09-01 13:35

Hej a@area51.dk (Alex Holst)

>http://a.area51.dk/sikkerhed/

Jeg synes som andre også det er et glimrende initiativ. Jeg ved ikke
hvor meget jeg kan bidrage med, men hvis jeg falder over noget, skal
jeg nok sige til.

Jeg vil foreslå noget om:

Sikkerhedspolitik, hvad skal den indeholde, logning, orientering af
brugerne, hvad må logs benyttes til osv.

Design og opsætning af centraliserede AV-systemer.

Måske lidt om design af firewalling i lidt større miljøer. Hvordan
designes sikre tjenester, mail, web, opslag mod databaser via
transaktionsservere osv.

Bekskrivelse af kendte angreb. Smurf, Fraggle, diverse DoS, man in the
middle, piggybagging, session hijacking osv ..

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Alex Holst

Dato : 02-09-01 14:23

Lars Kim Lund <larskim@mail.com> wrote:
> Jeg synes som andre også det er et glimrende initiativ. Jeg ved ikke
> hvor meget jeg kan bidrage med, men hvis jeg falder over noget, skal
> jeg nok sige til.
>
> Jeg vil foreslå noget om:
[masser af gode ideer]

Tak, det er skrevet i min notatbog. Nogle af disse emner hoerer under server
afsnittet hvor andre maaske fortjener at blive listet i ordforklaringen. Jeg
retter ting til i mit hoved, og opdaterer indholdsfortegnelsen saa folk kan
se hvad jeg taenker.