Hjælp: hjemmenetværk kan ikke pinge
Fra : Ole Overgaard

Dato : 28-08-01 19:33

Jeg er ved at sætte et hjemmenetværk op mellem en stationær (Win98) og en
laptop (Win-ME) så jeg kan dele drev, printer, internet osv.. Jeg har købt 2
netværksadaptorer (en PCI og en PCMCIA, begge fra EDIMAX). Dertil et
cross-over UTP kabel.

På begge maskiner har jeg installeret driver og TCP/IP, og Windows hævder at
devicene virker.

Mit problem er at jeg ikke kan se nogle af computerne fra den anden. Jeg har
slået shared til, men problemet er nok på de lavere lag: Jeg kan heller ikke
pinge maskinerne.

De er sat op som følger:
Stationær: 192.168.0.1 subnet 255.255.255.0
Laptop: 192.168.0.2 subnet 255.255.255.0

På begge maskiner kan jeg pinge 127.0.0.1 samt deres egen IP-adresse
(henholdvis 192.168.0.1 og 192.168.0.2). Men ping til den anden maskine
timer ud. Der blinked i LED'ene på netværksadaptorerne når jeg pinger, så
der sendes formodentlig pakker frem og tilbage.

Er der nogen der kan hjælpe? Hvordan fejlsøger jeg yderligere? Kan der evt.
være tale om HW fejl? Begge kort og kablet er spritnye.

På forhånd tak
Ole

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 28-08-01 21:30

Hej Ole

"Ole Overgaard" <ole.nospam@removethis.oleovergaard.dk> skrev i en meddelelse news:dsRi7.70$R_4.8479776@news.orangenet.dk...

> [...]
>
> Er der nogen der kan hjælpe? Hvordan fejlsøger jeg yderligere? Kan der evt.
> være tale om HW fejl? Begge kort og kablet er spritnye.

Check kabel.
Hold stikkene op ved siden af hinanden, hvis lederne er placeret ens (check farverne)
er kablet IKKE krydset.

Lån evt. en hub og to kabler

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 28-08-01 23:35

> Check kabel.
> Hold stikkene op ved siden af hinanden, hvis lederne er placeret ens
(check farverne)
> er kablet IKKE krydset.
>
> Lån evt. en hub og to kabler

hejsa
kontroller at du har LINK på begge netkort.
check at begge kort står til samme speed og duplex setting.
prøv at sætte begge kort fast til 10mbit half duplex.

mvh
Martin

Fra : Jakob Madsen

Dato : 31-08-01 14:24

Er der ikke noget med at win-me kræver at man installere noget på win98 for
at man kan køre netværk. Har du gjort det.

Hvad med arejdsgruppe, er navnet det samme....workgroup

Fra : Ole Overgaard

Dato : 31-08-01 19:57

Forløbigt tak for jeres svar. Jeg er mere og mere overbevist om at prblemet
er på et lavt neveau. Jeg vil prøve at låne mig frem til andre netkort,
kabler, hubs mv.

Mht om kablet er krydset så ja, det er det. Det er et fabrikskabel som er
markeret cross over og ledningerne er også i forskellig rækkefølge i
stikkene.

Og jo, Win-ME kan lave en diskette der sætter workgroups op mv på 98. Men så
langt kommer netkommunikationene ikke. Når jeg ikke kan pinge når pakkerne
aldrig frem til Windows.

Suk.
Ole