Hvad erstatter frames?
Fra : S_Thorndahl

Dato : 28-08-01 19:43

Hej allesammen

Jeg ville høre om der er nogen der kan fortælle mig om det idag er normalt
at benytte en tabel til at lave rammer med i stedet for en frame? Hvis ikke,
hvad erstatter så frames?

Jeg glæder mig meget til at høre fra jer :)

Venlig hilsen Sanne

P.S.
Jeg er ny her i gruppen og håber I er venlige at rette mig hvis jeg har
gjort noget forkert?!!

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-08-01 19:54

S_Thorndahl wrote:

> Jeg ville høre om der er nogen der kan fortælle mig om det idag er normalt
> at benytte en tabel til at lave rammer med i stedet for en frame? Hvis ikke,
> hvad erstatter så frames?

Ikke tabeller, derimod SSI (Server Side Includes) sammen med
CSS-positionering. SSI kan blandt andet bruges til at indsætte den samme
menu på et utal af sider og CSS til at positionere de forskellige
elementer på en side. At positionere via tabeller frarådes.

> Jeg er ny her i gruppen og håber I er venlige at rette mig hvis jeg har
> gjort noget forkert?!!

Denne gruppe er beregnet til at diskutere clientside scriptsprog som
javascript og VBScript. Dit spørgsmål hører egentlig hjemme i
dk.edb.internet.webdesign.html, hvortil jeg har sat Follow-Up To (FUT)
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 29-08-01 09:46

Lars Hoffmann wrote:

> Ikke tabeller, derimod SSI (Server Side Includes)

SSI virker for mig ret gammeldags. Jeg ville til hver en tid foretrække
PHP, som kan det samme som SSI + 100 andre ting. PHP er endda umiddelbart
nemmere at bruge end SSI.

Desuden kan man næppe sige, at noget som helst serverside kommer til at
erstatte rammer.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 29-08-01 15:46

Jonas Koch Bentzen wrote:

> SSI virker for mig ret gammeldags. Jeg ville til hver en tid foretrække
> PHP, som kan det samme som SSI + 100 andre ting. PHP er endda umiddelbart
> nemmere at bruge end SSI.

Det er jo ikke funktionaliteten i et serverside scriptsprog jeg snakker
om, men derimod muligheden for at inkludere den samme fil på flere
sider. Om du så indsætter sierne med PHP, SSI, <cfinclude> eller en
fjerde teknik, er vel ret ligegyldigt.

> Desuden kan man næppe sige, at noget som helst serverside kommer til at
> erstatte rammer.

Jo. I 90% af de tilfælde der bruges frames er det for at få en menu, en
overskrift eller lignende frem på flere siderne. Det er netop det SSI
gør, og erstatter dermed funktionaliteten af frames. Den grafiske
opbygning bør idag laves med CSS positionering og ikke med frames, selv
om der naturligvis kan være enkelt kompatibilitets problemer. Derfor kan
man sagtens sige at SSI og CSS er ved at erstatte frames.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-08-01 07:59

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> wrote in message

> Jo. I 90% af de tilfælde der bruges frames er det for at få en menu, en
> overskrift eller lignende frem på flere siderne.

Vi bruger nu frames, for at få menuen frem altid, og få den til at blive
liggende, hvis man skulle være så uheldig, at der skal scrolles.

Jeg har lidt svært ved at se den feature udskiftet med css. Jeg har set
forsøg på det, feks. med 'flydende lag', som hele tiden justeres på plads
efterhånden som man scroller. Men det er noget flims, fordi de hopper op og
ned som en gammel karet (Husker nogen feks. KMDs forrige site?).
Men det kan jo være mig, der er begrænset i min tænkemåde, så hvis der er
nogen tips, så vil jeg gerne høre om det?

/Per

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-08-01 19:27

Per Christoffersen wrote:
> Vi bruger nu frames, for at få menuen frem altid, og få den til at blive
> liggende, hvis man skulle være så uheldig, at der skal scrolles.

Du har fuldstændig ret, hvis man vil have en menu der ikke scroller ned,
så er frames den eneste (rette) vej frem

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-08-01 01:07

Lars Hoffmann <lars@hoffmann.ac> skrev

> Du har fuldstændig ret, hvis man vil have en menu
> der ikke scroller ned, så er frames den eneste
> (rette) vej frem

Korrekt - det kan give nogle gode effekter at bruge frames - og jeg har da
også selv brugt det en del.

Nu bruger jeg mere og mere ssi til at inkludere de samme ting igen og igen,
se www.farumloppemarked.dk som jeg pt. er i gang med - det er udelukkende
lavet med ssi og <div> lagt oven på hinanden med positionering.

--
Allan