Kæden er blevet længere
Fra : Brian Skaarup

Dato : 27-08-01 19:18

Davs!

Kæden på min kædesav er nu blevet så lang at jeg ikke kan justere
sværdet så den passer længere.
Jeg har købt en ny kæde og den er ca 2 cm kortere end den gamte.

Er det normalt at kæden bliver så meget længere når den bliver lidt
slidt?

Fra : Henning Andersen

Dato : 27-08-01 19:35

"Brian Skaarup" <brian@nocannedmeat.skaarup.org> skrev i en
meddelelse news:u23lotcvptkl7q1qhicbqhm0e7ccvud0cm@4ax.com...

> Er det normalt at kæden bliver så meget længere når den bliver
lidt
> slidt?

Kommer an på meget, mange "lavprissave" er leveret med en
tilsvarende kæde som ikke holder ret længe.
Det kommer også an på f.eks: hvilken kædesavsolie du bruger, om
oliepumpen giver den korrekte mængde olie, om du renser sværdet og
dets smørehuller ofte nok og ligeså hvordan træet er at save i, om
det er hårdt eller blødt træ.
Nu ved jeg ikke hvilket fabrikat kæde du har købt denne gang, men
holder du dig til de kendte mærker såsom Oregon, Sandvik, eller
Stihl får du den kæde der holder bedst, hvis de andre aspekter er i
orden.
--
mvh/best regards
Henning Andersen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-08-01 23:51

Du kan checke smøringen ved at holde sværdspidsen udfor et rent snit og så
gasse op nogen gange, hvis der så ikke sprøjter lidt olie på træet, smører
den ikke som den skal, eller slet ikke. Det skulle vist kunne ses som
blåfarvning på kæde eller sværd, jeg husker ikke hvor. Hvis du saver i
jorden, for tæt på jorden, eller i træ, der er svinet til med jord/sand
f.eks. jernbanesveller, har du ikke kæde og sværd ret længe. Det samme hvis
du sliber og strammer kæde for sjældent.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bakke

Dato : 01-09-01 17:41

Men nu spurgte Brian jo altså om det kunne være rigtigt, at kæden var blevet
2 cm. længere og ikke hvordan man skulle vedligeholde den eller hvilke
mærker, man skulle købe!!!!
Og svaret må ubetinget være : nej !! En motorsavkæde hverken skal eller kan
blive 2 cm. længere af rent slid. Der må være noget andet galt, måske dit
målebånd er lavet af gummi ? Eller måske har den ikke siddet rigtigt på fra
begyndelsen da du målte den ?

Men måske er din sav så regulérbar, at en kæde men et led mere eller mindre
kan opfanges af sværets justeringsmulighed.

MVH

bo

Fra : PAK

Dato : 08-10-01 14:16

Jo en kæde kan faktisk godt blive længere også uden at bruge et målebånd af
gummi.
Men for det meste skyldes det dårlig smøring så kæden bliver varm.

mvh Palle