FreeBSD vs. Linux.
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 26-08-01 21:45

Er det rigtig forstået at FreeBSD ikke er en Linuxdistribution?

Hvis ja, hvad er så forskellen? Er den markant eller kan man køre de samme
programmer?

Er FreeBSD nemt at gå til? Jeg har sparsom erfaring med Linux fra tidligere
tider.

/Søren

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-08-01 21:54

"Søren Jacob Lauritsen" <devnull@nospam.sjl.dk> writes:

> Er det rigtig forstået at FreeBSD ikke er en Linuxdistribution?

Korrekt. FreeBSD bruger en kerne og standardtools der stammer fra den
unix, der blev udviklet på Berkeley.

> Hvis ja, hvad er så forskellen? Er den markant eller kan man køre de samme
> programmer?

Det er ikke GNU-tools og en ret ren 4.4BSD. Diverse komandoer (grep,
find, ls, ...) er ikke så bloated som de ækvivalente GNU-komandoer,
som linuxdistributionerne anvender.

Det er min erfaring af manualsiderne i FreeBSD er bedre end
GNU-manualsider.

Folk siger at FreeBSD (og *BSD generelt) har fået mere tæsk og derfor
er mere velegnet under stor belastning. Men hvad der kommer bedst ud i
en benchmark kommer meget an på testen.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 27-08-01 15:09

Peter Makholm wrote
> Korrekt. FreeBSD bruger en kerne og standardtools der stammer fra den
> unix, der blev udviklet på Berkeley.

Betyder det så at FreeBSD er en "ægte" unix? I modsætning til f.eks. Linux.

/Søren

Fra : Rasmus Meldgaard

Dato : 27-08-01 15:29

"Søren Jacob Lauritsen" <devnull@nospam.sjl.dk> writes:

> Peter Makholm wrote
>
> Betyder det så at FreeBSD er en "ægte" unix? I modsætning til f.eks. Linux.

Ja.

Rasmus Meldgaard
rasmusm@diku.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 27-08-01 18:17

"Søren Jacob Lauritsen" <devnull@nospam.sjl.dk> writes:

> Betyder det så at FreeBSD er en "ægte" unix? I modsætning til f.eks. Linux.

Ægte unix i betydningen at det er udviklet ud fra noget kode der
stammer fra AT&T, ja.

Ægte unix i betydningen at de er blevet godkendt af Unix-trademark
indehaverne som værende en unix, nej.

Reelt set betyder ingen af tingene dog noget.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Michael Hjorth

Dato : 29-08-01 22:49

Peter Makholm wrote:

> Ægte unix i betydningen at det er udviklet ud fra noget kode der
> stammer fra AT&T, ja.
>
> Ægte unix i betydningen at de er blevet godkendt af Unix-trademark
> indehaverne som værende en unix, nej.

Hvis du vil have en godkendt unix og den ikke må koste noget kan du jo
f.eks. forsøge med SUN-solaris.

Michael.

Fra : frank damgaard

Dato : 03-09-01 07:04

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Ægte unix i betydningen at det er udviklet ud fra noget kode der
> stammer fra AT&T, ja.

ja og Nej, på grund af licensproblemer blev *BSD renset for AT&T kode
i starten af 90'erne. Derfor stormede Linux frem på det tidspunkt,
medens BSD386/386/freeBSD gik lidt i stå da der skulle renses ud.
Men FreeBSD stammer fra BSD (BSD4.3Reno/386BSd og BSD4.4)

http://www.UNIX-systems.org/what_is_unix.html

http://minnie.cs.adfa.oz.au/BSD-info/bsdtimeline.gif
http://minnie.cs.adfa.oz.au/PUPS/Images/unixtimeline.gif
ftp://ftp.FreeBSD.org/pub/FreeBSD/FreeBSD-current/src/share/misc/bsd-family-tree
http://www.UNIX-systems.org/what_is_unix/history_timeline.html

> Ægte unix i betydningen at de er blevet godkendt af Unix-trademark
> indehaverne som værende en unix, nej.

Ja, ægte unix er kun hvis man har betalt XXXXXXX kroner til en test
og blevet godkendt af X/Open, så man må anvende Unix-trademark.
Så vidt jeg ved er linux ikke blevet dette, og ej heller FreeBSD.

> Reelt set betyder ingen af tingene dog noget.

JA :)

Det er blot lidt varmærke pjatteri.
Det væsentlig er hvilke standarder (bibliotekstkald og systemkald,..)
som overholdes. Linux blev bygget op om Posix, hvorimod BSD er BSD.
(og der er/var nogle forskelle, men normalt oversætter de fleste
BSD programmer også på linux, med passende brug af include filer,
og hvis nok også omvendt)
--
mvh Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda/

Fra : Isak Lyberth

Dato : 27-08-01 20:45

Med sparsom viden kan det godt lade sig gøre at installere FreeBSD, men der
er meget langt fra FreeBSD til for eksempel SuSE eller især Mandrake linux
som jo er utrolig nemme at installere. Når systemet er installeret kommer
det an på hvordan du styrer din boks, hvilken der er lettest at bruge: Hvis
du manuelt konfigurere din boks er FreeBSD i kraft af sin bedre
dokumentation lettere at gå til, men hvis du bruger grafiske værktøjjer er
det nok lettest med SuSE Linux eller en af de andre.
MHT manuel konfiguration synes jeg nu at OpenBSD er væsentlig bedre end
FreeBSD (OpenBSD er også meget simplere at installere da den ikke er så
omfattende som FreeBSD, og OpenBSD giver mig stadig det der skal bruges til
en normal dag)

Hilsen
Isak

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 27-08-01 22:03

In article <9mbn70$cau$1@sunsite.dk>,
Søren Jacob Lauritsen claimed the following:
> Er det rigtig forstået at FreeBSD ikke er en Linuxdistribution?

Ja, FreeBSD er unix. Linuxdistributionerne er inspireret af unix.

> Hvis ja, hvad er så forskellen? Er den markant eller kan man køre de samme
> programmer?

Der er noget licensmæssigt, derudover noget med hvordan tingene bliver lavet
f.eks. tilføjelser til kernen osv osv..

Generelt kan freeBSD også køre de programmer der findes til linux, især hvis
man installerer Linux Binary Compability. Men der går normalt lidt tid fra
et program er kommet til linux, før der er blevet lavet en "ren" port til
freeBSD.

> Er FreeBSD nemt at gå til? Jeg har sparsom erfaring med Linux fra tidligere
> tider.

Jeg synes freeBSD er lettere at gå til, end de linuxdistributioner der er på
markedet. Primært fordi at en standard RedHat/Mandrake/Suse/Corel/whatever
installerer 5-600 programmer og services, som man aldrig får brug for,
samtidigt med at de ikke altid installere normale programmer (jeg lavede en
standard Mandrake installation, den kendte ikke til traceroute)

Endvidere deler en del linuxdistributioner det "smarte" RPM system, til når
man skal installere nye programmer. Jeg synes det er noget juks, måske fordi
de GUIs jeg har prøvet at rode med RPM i altid crashede.. i freeBSD er det
totalt nemt at installere nyt, hvis man vil gøre det fra sourcen går man blot
ind i /ports biblioteket, og finder hvad man skal bruge, f.eks.
/ports/www/mozilla når man står i biblioteket skriver man blot "make install
clean" og den begynder at downloade sourcen, kompilere, og downloader
automatisk eventuelle dependencies. Bagefter rydder den pænt op efter sig
selv.

I øvrigt er det en _dårlig_ idé at kompilere Mozilla, det det er forholdvis
stort, der kan man i stedet blot bruge pkg_add til at installere den binære
version med.

Hvis du endeligt skal køre noget linux, så kig på Debian.

--
Anders Vind Ebbesen
www.ebbesen.org | anders@ebbesen.org

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 28-08-01 19:03

Anders> Endvidere deler en del linuxdistributioner det "smarte" RPM
Anders> system, til når man skal installere nye programmer. Jeg synes
Anders> det er noget juks, måske fordi de GUIs jeg har prøvet at rode
Anders> med RPM i altid crashede.. i freeBSD er det totalt nemt at
Anders> installere nyt, hvis man vil gøre det fra sourcen går man
Anders> blot ind i /ports biblioteket, og finder hvad man skal bruge,
Anders> f.eks. /ports/www/mozilla når man står i biblioteket skriver
Anders> man blot "make install clean" og den begynder at downloade
Anders> sourcen, kompilere, og downloader automatisk eventuelle
Anders> dependencies. Bagefter rydder den pænt op efter sig selv.

Enig... Ports systemet er vildt fedt til freebsd

Anders> I øvrigt er det en _dårlig_ idé at kompilere Mozilla, det det
Anders> er forholdvis stort, der kan man i stedet blot bruge pkg_add
Anders> til at installere den binære version med.

Hehe... mozilla tager da kun en times tid eller lign at kompilere

Anders> Hvis du endeligt skal køre noget linux, så kig på Debian.

Enig...

Ville gerne kunne køre FreeBSD på den bærbare (Dell Latitude CPi A400)
men den kunne ikke snuppe mit PCMCIA netkort, crashede når det blev
sat i, eller hvis det sad i, så crashede (Frøs) den under install-boot
proceduren :-/ (Har et billigt Longshine 10/100 Mbit netkort... Linux
bruger vistnok modulet 8390)

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Mads Hugo Pedersen

Dato : 30-08-01 08:51

On 28 Aug 2001, Thomas Rasmussen stated:

> [...]
> Anders> til at installere den binære version med.
>
> Hehe... mozilla tager da kun en times tid eller lign at kompilere

Det var da længe!

> [...]
> sat i, eller hvis det sad i, så crashede (Frøs) den under install-boot
> proceduren :-/ (Har et billigt Longshine 10/100 Mbit netkort... Linux

Prøv med FreeBSD 4.4 (den kommer formodentlig d. 6. sep), der er lavet
meget om mht. pccard. Hvis ikke du kan vente til d. 6 sep, har jeg nogle
snapshot iso'er.

/M@ds
--
An expert is a man who has made all the mistakes,
which can be made, in a very narrow field.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-08-01 20:08

Mads> Prøv med FreeBSD 4.4 (den kommer formodentlig d. 6. sep), der
Mads> er lavet meget om mht. pccard. Hvis ikke du kan vente til d. 6
Mads> sep, har jeg nogle snapshot iso'er.

OK... Det vil jeg overveje til den tid... Pt. køre progeny nu fint på
den

/Thomas