Slåpe (Prunus spinosa?)
Fra : Anja Hammer Dubland

Dato : 25-08-01 19:51

Jeg luere på om Slåpe er vanlig i Danmark? Og om det ev. kan bli
eksportert til norge? Muligens som frø???

--
Anja

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 25-08-01 20:39

"Anja Hammer Dubland" <anja@ttv.no> skrev i en meddelelse
> Jeg luere på om Slåpe er vanlig i Danmark? Og om det ev. kan bli
> eksportert til norge? Muligens som frø???

Hej Anja.
Vi kalder busken "slåen". Det er temmelig almindelig i Danmark.
I Norge findes den kun i Sørlandet, og vist kun langs kysten. Der er enkelte
voksesteder også i Bergen-området. Det kunne tyde på, at klimaet nordpå i
Norge ikke passer den.
Hvor bor du?

Hilsen,
Poul Erik Jørgensen

Fra : Anja Hammer Dubland

Dato : 26-08-01 10:20

"Poul Erik Jørgensen" wrote:

> [...]
> voksesteder også i Bergen-området. Det kunne tyde på, at klimaet nordpå i

Jeg bor i sør Telemark. Klimaet burde ikke være et problem, siden det er ganske
mildt her selv om vinteren. (Sist vinter var en anstendig unntak, som alle de
gamle hadde ne mening om. "Måske den vineteren i '49 var kaldere? Joh, jeg tror
det"...)

--
Anja