Er normalisering et levn fra dengang disk ~
Fra : Kim V

Dato : 25-08-01 15:49

Hej

Normalisering i bund ?

et simpel CPR registeret kunne består af en tabel med felterne.
CPR_nr Fornavn Efternavn

Skal det laves rigtigt?!? skal det der så være tre tabeller. En table med
CPR_nr og to fremmed nøgler, en tabel med lovlige efternavne og en tabel med
lovlige fornavne.

Det forkommer mig nytteløst, da diskpriserne for langt tid siden er faldet.

Yderliger burde alle bokstaver i tabellerne, skulle erstattes med
fremmenøglen fra bokstav tabellen. Så skulle der kun ændres et sted, hvis EU
beslutter at ændre i alfabetet!?!?!

Er normalisering et levn fra dengang disk plads kostet 50Kr. per Mbit ???

Fra : Troels Arvin

Dato : 25-08-01 16:07

On Sat, 25 Aug 2001 16:48:42 +0200, "Kim V" <nomail@nospam.com> wrote:

> Er normalisering et levn fra dengang disk plads kostet 50Kr. per Mbit

Som jeg ser normalisering, så handler det om at hindre redundans. Og
redundans er fesent, fordi det kræver opdatring flere steder end ét, og
fordi redundans ofte giver mulighed for divergerende data.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-08-01 16:42

In article <9m8f2a$seq$1@sunsite.dk>, "Troels Arvin" <troels@arvin.dk>
wrote:

> Som jeg ser normalisering, så handler det om at hindre redundans. Og
> redundans er fesent, fordi det kræver opdatring flere steder end ét, og
> fordi redundans ofte giver mulighed for divergerende data.

Normalisering garanterer også mod tab af information; det sikre nemlig, at
alle felter er entydigt relateret til en nøgle. Hvis alle felter ikke
entydigt var relateret til en nøgle, ville man have situationer, hvor man
skulle læse sekventielt igennem tabeller. Ifølge Codd er der kun en måde,
hvorpå man kan få adgang til data: Tabel -> Kolonne -> Primær nøgle. Se
Codd's 2 regel: Codd, E. F. (1985): "Is your DBMS really relational".
Computerworld 14. oktober 1985.

En normaliseret database garanterer atomitet. Felter kan ikke nedbrydes
yderligere
--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

Fra : Jesper Gødvad

Dato : 26-08-01 15:10

"Kim V" <nomail@nospam.com> wrote in message
> Hej
>
> Normalisering i bund ?

Man kan ikke "normalisere i bund"

> [...]
> CPR_nr og to fremmed nøgler, en tabel med lovlige efternavne og en tabel

Nej. Der er ikke krav om at for+efternavne placeres i særskildte tabeller.
Begge dele er fuldt ud afhængige af den primære nøgle i dette tilfælde.

> [...]
> beslutter at ændre i alfabetet!?!?!
>
> Er normalisering et levn fra dengang disk plads kostet 50Kr. per Mbit ???

Normalisering har intet med prisen på diskplads at gøre. Det vigtige er ikke
at du normaliserer databasen til 5. normalform, men i stedet at du er klar
over hvorfor du ikke gør det.

Betragt det som en vigtig teori og et værktøj du kan bruge hvis du er ny til
databaseopbygning. Det er ganske anvendeligt.

mvh. jesper

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 03-09-01 14:30

Kim V wrote:

> [...]
> CPR_nr og to fremmed nøgler, en tabel med lovlige efternavne og en tabel med

Misforståelse af, hvad normalisering går du på.

> [...]
> beslutter at ændre i alfabetet!?!?!
>
> Er normalisering et levn fra dengang disk plads kostet 50Kr. per Mbit ???

Interessant tanke, eftersom relationelle databaser og normalisering af
disse er *mere* pladskrævende end de hierakiske og netværksdatabaser, de
erstattede.

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry. Go to
kristian-damm.jensen@cgey.dk | http://www.thehungersite.com