Kajak?
Fra : Bent Nielsen

Dato : 25-08-01 12:04

Hej gruppe.

Jeg har i længere tid gået og tænkt på at købe en kajak til fiskeri i
fjorden (Limfjorden). Jeg har da også været ude på nettet og søge på "kajak"
og fået en masse information om div. kajakker, men er egentlig kun blevet
mere forvirret. Jeg har også læst artikler der har kørt i vores fiskeblade
herhjemme, men der er nogle ting jeg savner omkring oplysninger om
kajakker.

1/ Hvordan er sidder man i sådan en kajak (min ryg er ikke så god, så det
gør ikke noget at man sidder lidt komfortabel i den)?
2/ Jeg ved at der findes forskellige vægte i kajakker. Er de svære at
søsætte, komme i og op igen, også ude ved kysten - når ens ryg ikke er så
god?
3/ Hvor meget øvelse kræver det at kunne sejle en kajak?
4/ Som nybegynder, hvilken kajak ville man anbefale at man køber?
5/ Jeg fluefisker, er der store problemer med at bruge fluestangen når man
sidder i en kajak, uden at man skal bruge for mange kræfter?
6/ Jeg har prøvet at sidde uden på min græsplæne og bruge fluestangen, der
kan man snildt kaste rimeligt langt, men når man sidder i en kajak der er
livlig, bliver det måske en helt anden kastelængde man får ud af det?
7/ Kræver det mange armkræfter at sejle den?/Eller kan man sejle rimeligt
lang med den uden at være toproer?

Det var lidt af de spørgsmål jeg har gået og tumlet med, jeg håber der er
nogen der kan være mig lidt behjælpelig, da jeg synes det må være hyggeligt
at glide stille igennem vandet ude på fjorden en stille sommerdag og bare
nyde naturen og så fiske en gang imellem. Jeg har også en forestilling om at
jeg kan komme let til noget fjordvand, små vige, næs og andre områder der
ikke er så let tilgængelig fra landjorden.

På forhånd tak og knæk og bræk
Bent
bent.nielsen@nvn.dk

Fra : Martin Heller

Dato : 25-08-01 20:40

Bent Nielsen <bent.nielsen@nvn.dk> skrev i en
> 1/ Hvordan er sidder man i sådan en kajak (min ryg er ikke så god, så det
> gør ikke noget at man sidder lidt komfortabel i den)?
der er flere forskellige typer, men tur- og havkajakker, som nok
er de typer du skal vælge iblandt er generelt forkoldsvis behagelige.
Der findes endog kajakker med sæder med ryglæn.

> 2/ Jeg ved at der findes forskellige vægte i kajakker. Er de svære at
> søsætte, komme i og op igen, også ude ved kysten - når ens ryg ikke er så
> god?
nej, med mindre du har meget dårlig ryg.

> 3/ Hvor meget øvelse kræver det at kunne sejle en kajak?
Det er ikke svært at ro en tur- eller en havkajak, men der er
forskellige teknikker, som det er godt at kende.

> 4/ Som nybegynder, hvilken kajak ville man anbefale at man køber?
Det er helt afhængigt af, hvad du ønsker af kajakken. Skal det være lange
eller korte ture? vil du have mulighed for at medbringe store mængder
proviant? må den være tung eller skal den være let? og mange andre ting
skal du tage stilling til først.

> 5/ Jeg fluefisker, er der store problemer med at bruge fluestangen når
man
> sidder i en kajak, uden at man skal bruge for mange kræfter?
Det tror jeg ikke, men har aldrig prøvet.

> [...]
> kan man snildt kaste rimeligt langt, men når man sidder i en kajak der er
> livlig, bliver det måske en helt anden kastelængde man får ud af det?
???

> 7/ Kræver det mange armkræfter at sejle den?/Eller kan man sejle rimeligt
> lang med den uden at være toproer?
Det kan du sagtens, det tager bare lidt længere tid. I min klub er et af
medlemmerne
en mand i 70erne. Han kan sejle rigtig mange km på en dag, men jeg ville
bestemt
ikke karakterisere ham som noget der var i nærheden af en eliteroer.

Jeg ville anbefale dig at tage ned i den nærmeste kajakklub og få en
prøvetime.
Dels vil du der kunne få en ide om, om du rent fysisk er i stand til at ro
kajak,
og du vil få en fornemmelse af, om du tror du kan fiske fra den. De har
sikkert
også en del forskellige kajaktyper, og der er helt sikkert en venlig sjæl,
som
kan hjælpe dig med valg af kajak.

Fra : Claus

Dato : 26-08-01 12:37

Så vidt jeg har forstået, betyder kastelængden ikke noget på havet,
hvis man befinder sig i en båd eller lign.

Claus

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 27-08-01 08:19

Kastelængden betyder noget, når man vil fiske dybt. Et 15 meter kast på 5
meter vand giver ikke meget fiskeri ved bunden.

Johan Gadegaard

Fra : Tom Jensen

Dato : 27-08-01 09:31

"Bent Nielsen" <bent.nielsen@nvn.dk> wrote in message news:<3b878421$0$260$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> 1/ Hvordan er sidder man i sådan en kajak (min ryg er ikke så god, så det
> gør ikke noget at man sidder lidt komfortabel i den)?

Jeg er igang med min første sæson i en hjemmebygget grønlænderkajak.
Var spændt på om ryggen ville genere da jeg har dårlig ryg. Indtil
videre ingen problemer - måske fordi man bevæger sig hele tiden. Ved
ikke hvordan det ville være hvis jeg skulle sidde stille i længere
tid.

Jeg har selv planer om at forsøge mig med fiskeri fra kajakken men vil
først have lavet mig et par "SeaWings" kopier lige som angivet i
artiklen på Webmagasinet Sportsfiskeri se:
http://www.opasia.dk/sportsfiskeri/loest_og_fast/havkajakken1.shtml

Artiklen besvarer vist også nogle af dine øvrige spørgsmål.

Bygningen af kajakken har jeg iøvrigt dokumenteret hvis det kan
interessere, se:
http://hjem.get2net.dk/larch/kajak/Bygning_af_groenlandsk_kajak.htm

Mvh.
Tom Jensen

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 27-08-01 10:58

Bent Nielsen <bent.nielsen@nvn.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b878421$0$260$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> 1/ Hvordan er sidder man i sådan en kajak (min ryg er ikke så god, så det
> gør ikke noget at man sidder lidt komfortabel i den)?

De bedste er som at ro i en lænestol, de dårligste som at ro med en pind der
skærer i ryggen. Så prøv den før du køber

> 2/ Jeg ved at der findes forskellige vægte i kajakker. Er de svære at
> søsætte, komme i og op igen, også ude ved kysten - når ens ryg ikke er så
> god?

Vægten afhænger meget af materriale -- og pris. Fra 12 kg og op til 25 kg.
Min på 25 kg kan jeg nemt få op på taget af en bil.

> 3/ Hvor meget øvelse kræver det at kunne sejle en kajak?

Det er nemt at holde balancen på fladt vand, men sørg for at få instruktion

> 4/ Som nybegynder, hvilken kajak ville man anbefale at man køber?

En havkajak eller en tiki. Eller en meget stabil "klubkajak" Men det
afhænger af brugen
En havkajak har den fordel at der er elastikker til at have stang og pagaj i
når man ikke bruger dem. Men de kan nemt monteres på andre.
Til fiskeri vil jeg anbefale en kajak med stort cockpit, så men kan have
ting liggende der.

Nej, Lav evt et drivanker, se http://home0.inet.tele.dk/13/

> [...]
> kan man snildt kaste rimeligt langt, men når man sidder i en kajak der er
> livlig, bliver det måske en helt anden kastelængde man får ud af det?

i en kajak behøver man ikke lange kast

> 7/ Kræver det mange armkræfter at sejle den?/Eller kan man sejle rimeligt
> lang med den uden at være toproer?

nej, det er ikke hårdt

> [...]
> jeg kan komme let til noget fjordvand, små vige, næs og andre områder der
> ikke er så let tilgængelig fra landjorden.

mvh

Erik Breum Petersen

Fra : Redaktionen - Sports~

Dato : 27-08-01 11:38

Hej

På Webmagasinet Sportsfiskeri under opasia.dk har Bjørn Thomsen skevet
om netop kajakken og ikke mindst hvilke muligheder den giver.
Endvidere er de enkelte materialer, kajaktyper etc. også beskevet.

Venlig hilsen

Redaktionen på
www.sportsfiskeri.opasia.dk

Fra : Bent Nielsen

Dato : 02-09-01 17:04

Hej gruppe

Mange tak for alle de svar jeg har modtaget. Jeg har også modtaget en del
mail, men de omhandler stort set det samme som de svar der er kommet frem
her. Jeg tror jeg vil følge Martin's råd om at søge til en kano og kajak
klub for at få mulighed for at prøve tingene af. Jeg har erfaret at der
tidligere har været et indslag om kajak, nemlig d. 1/8-01, hvor Thomas
anbefaler at man ser på denne side:
http://www.opasia.dk/sportsfiskeri/loest_og_fast/havkajakken1.shtml

Det kan jeg varmt anbefale, den fortæller en masse om netop kajak og
fiskeri.
Når jeg finder ud af hvad jeg vil og kan vedr. kajak, skal jeg nok kontakte
gruppen, og give en kort orientering. Endnu engang tak og knæk og bræk
Bent
bent.nielsen@nvn.dk