Ekstra netkort i maskine?
Fra : Henning Andersen

Dato : 25-08-01 11:59

Kan man uden videre sætte et ekstra netkort i en maskine og så
forvente at man stadig kan køre internetdeling via WIN98SE.
Jeg spørger fordi jeg har bestilt TDC´s bredbånd og så bibeholde
delingen af nettet uden at skulle købe en switch, men bare få TDC´s
netkort monteret i maskinen der skal kobles til "modemmet"?

--
mvh/best regards
Henning Andersen

Fra : Tue Hellstern

Dato : 25-08-01 12:43

Hej

> Kan man uden videre sætte et ekstra netkort i en maskine og så
> forvente at man stadig kan køre internetdeling via WIN98SE.

Jeg har ADSL fra TDC og to netkort i en maskine, det ne bruges til lokalnet
det andet til internet. Det virker
Hilsen
Tue Hellstern

Fra : Henning Andersen

Dato : 25-08-01 12:54

"Tue Hellstern" <info@f1-support.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

> Jeg har ADSL fra TDC og to netkort i en maskine, det ne bruges
til lokalnet
> det andet til internet. Det virker

Tak for svaret.

Det lyder godt, er der ingen problemer med at installere det ekstra
kort og få det eksisterende netværk til stadig at fungere?
Jeg spørger måske dumt, men jeg aner ikke en brik om opsætning
--
mvh/best regards
Henning Andersen

Fra : Mogens

Dato : 25-08-01 17:24

On Sat, 25 Aug 2001 13:53:32 +0200, "Henning Andersen"
<music_man_dk@hotmail.com> wrote:

>Det lyder godt, er der ingen problemer med at installere det ekstra
>kort og få det eksisterende netværk til stadig at fungere?
>Jeg spørger måske dumt, men jeg aner ikke en brik om opsætning

Hvis du ikke ved noget om opsætning, hvorfor så ikke bruge
250,- på en lille hub ? Et netkort koster fra 150,- så det er
da kun 100,- mere og så slipper du for at skulle slås med en
besværlig konfiguration. Hubben skal bare sættes til og så
kører det. Jeg bruger selv en hub til at dele min internetforbindelse
med familiens 2 andre PC'ere og det virker perfekt. Desuden så
behøver min PC ikke at være tændt for at familien kan bruge
Internettet. Det er man nødt til hvis man deler det via 2 netkort.

Mvh Mogens

Fra : Henning Andersen

Dato : 25-08-01 18:00

"Mogens" <moveng@mailme.dk> skrev i en meddelelse

Howdy Mogens

> Hvis du ikke ved noget om opsætning, hvorfor så ikke bruge
> 250,- på en lille hub

Hvor pokker får man den til 2½hundrede kroner, jeg kan se at TDC
kun har en switch til 700 kr.

? Et netkort koster fra 150,- så det er
> da kun 100,- mere og så slipper du for at skulle slås med en
> besværlig konfiguration. Hubben skal bare sættes til og så
> kører det.

Jow men så kommer det ballade med nye kabler til at koble hubben
sammen med puterne, jeg kører med krydset kabel nu, og det er
dæleme end sandt helvede at få kablerne skiftet i dette hus, der
bliver jo osse noget med at de netkort jeg kører med nu, skal på en
eller anden måde omkonfigureres.

Tjae det lyder jo osse godt

--
mvh/best regards
Henning Andersen

Fra : Mogens

Dato : 25-08-01 19:20

On Sat, 25 Aug 2001 18:59:37 +0200, "Henning Andersen"
<music_man_dk@hotmail.com> wrote:

>Hvor pokker får man den til 2½hundrede kroner, jeg kan se at TDC
>kun har en switch til 700 kr.

Jeg skrev en HUB og ikke en switch. Hvis man bare skal
dele Internet og køre lidt netværk, så er en billig hub lige
så god som en dyr switch. OK, med en dyr switch så er det
interne netværk hurtigere, men til de fleste ting, såsom at
dele printer og flytte en enkelt fil, så betyder den ekstra
hastighed altså ikke så meget igen. Men selvfølgelig, hvis
du tit skal flytte mange hundrede MB data imellem maskinerne,
så er en hub nok for langsom.

Jeg købte selv en hub til ca 250 hos Datacentrum og den
virker da udemærket.

>Jow men så kommer det ballade med nye kabler til at koble hubben
>sammen med puterne, jeg kører med krydset kabel nu, og det er
>dæleme end sandt helvede at få kablerne skiftet i dette hus,

Jeg havde præcis samme problem. Et 30 m krydset kabel fra den
ene ende af huset til den anden. Det var bare slet ikke noget problem
for de fleste hubs har en uplink port som også er krydset. Så sætter
man bare det krydsede kabel her i, og vupti så kører det alligevel.

>der bliver jo osse noget med at de netkort jeg kører med nu, skal på en
>eller anden måde omkonfigureres.

Næ, hvorfor dog det ? Jeg kører med TCP/IP og NetBEUI protokollerne
og det virker uanset om det kører igennem hubben eller direkte imellem
2 PC'ere. Min Hub giver mig bare mulighed for at koble 4 maskiner på
den samme Internetforbindelse.

Mvh Mogens

Fra : Henning Andersen

Dato : 25-08-01 20:54

> Jeg skrev en HUB og ikke en switch.

Med "den", mener jeg da hubben.

> [...]
> hastighed altså ikke så meget igen. Men selvfølgelig, hvis
> du tit skal flytte mange hundrede MB data imellem maskinerne,

Det gør ikke noget, jeg flytter sjældent noget de to pcére imellem.

> Jeg købte selv en hub til ca 250 hos Datacentrum og den
> virker da udemærket.

Jeg vil gerne have navnet/varenummeret/ på hubben, jeg må se om jeg
kan hitte så´n fyr her ude på landet et sted, ellers må jeg have
fat i datacentrum, måske de vil sælge en til mig.

> Jeg havde præcis samme problem. Et 30 m krydset kabel fra den
> ene ende af huset til den anden.

Oh skræk oh ve, nøjagtigt det samme her, konen sagde endda, at jeg
skulle skjule kablet fuldstændigt, så selv om hun kravlede rundt på
alle fire, ville hun ikke se bare det mindste af det blå kabel
nogensteder.

> [...]
sætter
> man bare det krydsede kabel her i, og vupti så kører det

Se den besked kan jeg godt lide )

> [...]
imellem
> 2 PC'ere. Min Hub giver mig bare mulighed for at koble 4 maskiner

Aha, intet med at dø internetdelingen, eller noget andet, som jeg
ikke har forstand på.

Konklution: Jeg køber en hub, sætter sønnens krydsede kabel i
uplink, køber 2 alm kabler, sætter min pc i hubben, og, øhhh sætter
det andet købte kabel mellem hub og bredbåndsmodemsfidusen, ikke
noget med at jeg kan vende nogle af kablerne galt?

> Mvh Mogens

Hvis jeg har ramt plet Mogens, så skylder jeg dig dælme et stykke
sokkerlade efter eget valg.

Henning
Som snart er bredbåndskørende.

Fra : Mogens

Dato : 25-08-01 21:21

On Sat, 25 Aug 2001 21:54:05 +0200, "Henning Andersen"
<music_man_dk@hotmail.com> wrote:

>Med "den", mener jeg da hubben.

OK, men du skrev jo switch og så blev jeg forvirret

>Jeg vil gerne have navnet/varenummeret/ på hubben, jeg må se om jeg
>kan hitte så´n fyr her ude på landet et sted, ellers må jeg have
>fat i datacentrum, måske de vil sælge en til mig.

Desværre står den som udgået på Datacentrums website, men det
var en Edimax ER5395S ( 5 port - 10 Mbit ) hub og jeg gav enten
259 eller 269 for den. Det er ca et halvt år siden.
Prøv evt at kigge hos www.edbpriser.dk
En hvilken som helst lille hub kan bruges, så bare kig efter en
lille billig en. Der er flere til 250-300 kr

> [...]
>skulle skjule kablet fuldstændigt, så selv om hun kravlede rundt på
>alle fire, ville hun ikke se bare det mindste af det blå kabel

Jeg fik samme besked og mit kabel var endda gråt og er næsten
usynligt imod fodpanelerne.

>Se den besked kan jeg godt lide )

En anden mulighed er at købe en lille plastik dims som krydser
tilbage. Sådan en lille klods på 2x3 cm med et stik i hver side.
Den koster vistnok 25 kr i www.kabelbiksen.dk
Så kan du bruge et 0.5m kabel til at sætte i hubben. Det kunne
jo være at man en dag skulle bruge uplink porten til noget andet.

>Aha, intet med at dø internetdelingen, eller noget andet, som jeg
>ikke har forstand på.

Nu kender jeg jo ikke din opsætning, så jeg kan jo ikke give dig
en skriftlig garanti, men jeg havde da ingen problemer med mit
kabel modem og en bekendt har gjort det samme med hans ADSL
modem.

> [...]
>det andet købte kabel mellem hub og bredbåndsmodemsfidusen, ikke
>noget med at jeg kan vende nogle af kablerne galt?

Det lyder rigtigt. Det eneste jeg ikke lige kan huske er om kablet
imellem modem og hub skal være et almindeligt eller et krydset når
det skal i en af de almindelige porte og jeg kan ikke se det på mit
kabel. Forhåbentlig er der en ekspert her i gruppen der kan svare
på det.

>Hvis jeg har ramt plet Mogens, så skylder jeg dig dælme et stykke
>sokkerlade efter eget valg.

OK, så vil jeg helst have et med blød nougat. Mmmmmmm

Mvh Mogens

Fra : Henning Andersen

Dato : 25-08-01 21:33

> [...]
> En hvilken som helst lille hub kan bruges, så bare kig efter en
> lille billig en. Der er flere til 250-300 kr

Det må jeg så prøve.

> [...]
> Så kan du bruge et 0.5m kabel til at sætte i hubben. Det kunne
> jo være at man en dag skulle bruge uplink porten til noget andet.

Det var jo osse en løsning.

> Nu kender jeg jo ikke din opsætning,

Den er lige her, win98se internetdeling via nogle faste ip adresser
så vidt jeg husker, ham der lavede det for mig, satte nogle
192.162.001 eller et andet tal ind.

> OK, så vil jeg helst have et med blød nougat. Mmmmmmm

Det er noteret.

mvh Henning

Fra : Mogens

Dato : 25-08-01 22:14

On Sat, 25 Aug 2001 22:32:38 +0200, "Henning Andersen"
<music_man_dk@hotmail.com> wrote:

>Den er lige her, win98se internetdeling via nogle faste ip adresser
>så vidt jeg husker, ham der lavede det for mig, satte nogle
>192.162.001 eller et andet tal ind.

Hmm, ja så må jeg indrømme at jeg ikke helt kan følge 100% med.
Er det bare til forbindelsen imellem de 2 computere ?

Selv bruger jeg ikke faste IP addresser. Mit kabel modem, eller router
hedder det vist, tildeler selv hver maskine en addresse når de starter
op. PC'erne imellem køres der NetBEUI som er en protokol der ikke
kræver nogen opsætning.
Det vil så sige at jeg stort set ingen opsætning skal lave for at det
kører. IP protokollen er jo som standard sat op til at hente en
addresse. Det gør det også meget nemt at koble en ekstra PC
på netværket hvis der kommer en kammerat forbi.

Mvh Mogens

Fra : Henning Andersen

Dato : 25-08-01 22:25

"Mogens" <moveng@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm, ja så må jeg indrømme at jeg ikke helt kan følge 100% med.
> Er det bare til forbindelsen imellem de 2 computere ?

Det er su vidt jeg husker netkortenes adresse eller hvad det hedder
nej kig lige på dette link, det er lavet nøjagtigt sådan.
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm

Henning

Fra : Mogens

Dato : 25-08-01 23:24

On Sat, 25 Aug 2001 23:25:12 +0200, "Henning Andersen"
<music_man_dk@hotmail.com> wrote:

>Det er su vidt jeg husker netkortenes adresse eller hvad det hedder
>nej kig lige på dette link, det er lavet nøjagtigt sådan.
>http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm

OK, den metode er jeg desværre ikke så meget inde i, da jeg
kun kører Windows 98 som ikke har Internet Sharing.

Men vil det sige at du allerede har ADSL modem og 2 computere
som deler forbindelse på den måde, eller hvad ?

Mvh Mogens

Fra : Henning Andersen

Dato : 26-08-01 07:54

> Men vil det sige at du allerede har ADSL modem og 2 computere
> som deler forbindelse på den måde, eller hvad ?
>
> Mvh Mogens

¨Nej jeg har ISDN pt.
--
mvh/best regards
Henning Andersen

Fra : Mogens

Dato : 26-08-01 10:39

On Sun, 26 Aug 2001 08:54:26 +0200, "Henning Andersen"
<music_man_dk@hotmail.com> wrote:

>¨Nej jeg har ISDN pt.

OK

Nu kender jeg ikke opsætningen af den nye forbindelse du får,
så det jeg vil foreslå er at du venter indtil du har fået dit ADSL
modem og det kører med den ene computer. Når så du ved om
det kører med "Hent automatisk IP addresse" ligesom mit kabel
modem, eller om det kører med en fast IP addresse, så kan du
finde ud af hvordan du bedst deler forbindelsen.
Hvis det bliver en automatisk IP addresse, så ville jeg vælge en
hub og i så fald bliver du nok nødt til at ændre på din opsætning,
men det er en rimelig nem lille ændring der ikke kræver den store
netværks-eksamen.

Mvh Mogens

Fra : Henning Andersen

Dato : 26-08-01 11:21

> men det er en rimelig nem lille ændring der ikke kræver den store
> netværks-eksamen.

Hmmmm lyder _ikke_ lovende ;o(
--
mvh/best regards
Henning Andersen

Fra : Mogens

Dato : 26-08-01 12:00

On Sun, 26 Aug 2001 12:21:27 +0200, "Henning Andersen"
<music_man_dk@hotmail.com> wrote:

>Hmmmm lyder _ikke_ lovende ;o(

Årh, lad nu være med at være såden en sortseer.
Det er altså ikke særlig svært. Jeg er selv en nybegynder og
jeg har gjort det flere gange uden problemer.

Når det nye modem kører og hvis altså det kører med automatisk IP
ligesom mit, så er du da velkommen til at skrive til mig. Så skal jeg
nok lave en lille vejledning med billeder og det hele.

Desuden, hvis du aldrig prøver noget nyt, så lærer du jo heller
ikke noget. Vel ?

Fra : Henning Andersen

Dato : 26-08-01 12:43

> Årh, lad nu være med at være såden en sortseer.
> Det er altså ikke særlig svært. Jeg er selv en nybegynder og
> jeg har gjort det flere gange uden problemer.

Jow.

> [...]
jeg
> nok lave en lille vejledning med billeder og det hele.

Hmmm hvis det så ikke kører, så kan jeg sq ikke skrive til dig.

> Desuden, hvis du aldrig prøver noget nyt, så lærer du jo heller
> ikke noget. Vel ?

Jeg hader teknik, det skal være noget man bliver beskidt af, så er
jeg ikke bange for at prøve noget nyt

--
mvh/best regards
Henning Andersen

Fra : Mogens

Dato : 26-08-01 13:31

On Sun, 26 Aug 2001 13:43:04 +0200, "Henning Andersen"
<music_man_dk@hotmail.com> wrote:

>Hmmm hvis det så ikke kører, så kan jeg sq ikke skrive til dig.

Din Internetforbindelse kommer da vel op at køre uden de
store problemer. Enten får du en tekniker til at installere den,
eller også følger du den brugsanvisning der følger med.
Uanset hvad for en forbindelse det er, så kommer du jo
ikke uden om at der skal laves visse ændringer i opsætningen
af dit netværkskort for at få forbindelse med modemet.

>Jeg hader teknik, det skal være noget man bliver beskidt af, så er
>jeg ikke bange for at prøve noget nyt

OK, så fixer du min bil og jeg ordner dit netværk. Deal ?

Mvh Mogens

Fra : Henning Andersen

Dato : 26-08-01 13:39

> [...]

> ikke uden om at der skal laves visse ændringer i opsætningen
> af dit netværkskort for at få forbindelse med modemet.

Lad os se hva der sker.

> OK, så fixer du min bil og jeg ordner dit netværk. Deal ?

Hmmmm jeg tror vist jeg kan brænde næsen på den deal.

--
mvh/best regards
Henning Andersen

Fra : Lars

Dato : 27-08-01 15:03

On Sat, 25 Aug 2001 22:21:10 +0200, Mogens <moveng@mailme.dk>
wrote:

> [...]
>imellem modem og hub skal være et almindeligt eller et krydset når
>det skal i en af de almindelige porte og jeg kan ikke se det på mit

Hvis det er TDC BB|ADSL så skal det være et krydset kabel når det
bliver sat i en alm. port.

vh
--
Lars,
<http://home3.inet.tele.dk/hgaarde/>

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 25-08-01 21:39

Henning Andersen skrev:

>Jeg vil gerne have navnet/varenummeret/ på hubben, jeg må se om jeg
>kan hitte så´n fyr her ude på landet et sted, ellers må jeg have
>fat i datacentrum, måske de vil sælge en til mig.

4 ports Ethernet Mini HUB EP-1 G/N: 109120 Kr. 199,00
Struer Data den 07.02.2001
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Henning Andersen

Dato : 25-08-01 21:52

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev i en
meddelelse

> 4 ports Ethernet Mini HUB EP-1 G/N: 109120 Kr. 199,00
> Struer Data den 07.02.2001

Tak for det Kaj, der kan jeg nemt komme forbi hjem fra arbejde en
dag, og prisen er skisme "vestjydsk"

--
mvh/best regards
Henning Andersen

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 25-08-01 23:31

Henning Andersen skrev:

>Tak for det Kaj, der kan jeg nemt komme forbi hjem fra arbejde en

Velbekom.

>dag, og prisen er skisme "vestjydsk"

Store tal fylder så meget i regnskabet. Det er ikke godt.