En gaade...
Fra : Frank Ronnie Hansen

Dato : 24-08-01 20:46

Hej gruppe

Jeg er ikke den store programmør, men jeg sidder nu og da og hygger
mig med at løse gåder ved hjælp af Pascal 7.0.

Jeg læste for nylig nedenstående gåde, og jeg har da også løst den ved
hjælp af papir og blyant, (og ikke mindst vidskelæder).

Men det er ikke lykkedes mig at løse den med Pascal 7.0 - er der nogen
her i gruppen som kan fortælle mig hvorledes det kan gøres?

Her er gåden:

5 mænd bor i 5 forskellige huse i 5 forskellige farver, de ryger 5
forskellige cigaretmærker og drikker 5 forskellige drikke. De holder 5
forskellige slags husdyr.

1. Nordmanden bor i det første hus
2. Englænderen bor i det røde hus
3. Det grønne hus ligger til venstre for det hvide hus
4. Danskeren drikker the
5. Ham som ryger Rothmans bor ved siden af ham som har katte

6. Ham som bor i det gule hus ryger Dunhill
7. Tyskeren ryger Marlboro
8. Ham som bor i huset i midten drikker mælk
9. Ham som ryger Rothmans har en nabo, der drikker vand
10. Ham som ryger PallMall holder fugle

11. Svenskeren opdrætter hunde
12. Normanden bor ved siden af det blå hus
13. Ham som har heste bor ved siden af det gule hus
14. Ham som ryger Philip Morris drikker øl
15. I det grønne hus drikkes der kaffe

Hvilken landsmand har en fisk?

-Venlig hilsen
Frank

Fra : Rasmus Klitgaard-Nie~

Dato : 25-08-01 10:28

Frank Ronnie Hansen wrote:

> [...]
>
> Men det er ikke lykkedes mig at løse den med Pascal 7.0 - er der nogen
> her i gruppen som kan fortælle mig hvorledes det kan gøres?

Jeps.. Du bruger Prolog istedet for :) (logisk programmering er skabt
til sådanne gåder)

--
>o ********* PINKY! aka. Rasmus Klitgaard-Nielsen *********
<()> **** Mad Programmer - Commodore Freak - ABP regular ****
^^ "Can't sing. Can't dance. Can handle a sword a little."
-- Victor's resume (Terry Pratchett, Moving Pictures)

Fra : Thomas Riedel

Dato : 25-08-01 10:35

Hej Frank

Ja det var ikke helt enkelt, men her er hovedprogrammet:

type

tperson = (nor, eng, dan, sve, tys);
tfarve = (rod, hvid, gul, blaa, gron);
tcigaret = (roth, dunh,marl,pall,phil);
tdrik= (the, vand, maelk,ol, kaffe);
tdyr = (kat, fugl, hund,hest, fisk);

const
person : array [1..5] of tperson = (nor, eng, dan, sve, tys);
farve : array [1..5] of tfarve= (rod, hvid, gul, blaa, gron);
cigaret : array [1..5] of tcigaret = (roth, dunh,marl,pall,phil);
drik : array [1..5] of tdrik= (the, maelk, vand,ol, kaffe);
dyr : array [1..5] of tdyr = (kat, fugl, hund,hest, fisk);

function pos(item : variant; var arr) : integer;
var i : integer;
begin
result := 0;
for i := 1 to 5 do
if tarr(arr)[i] = integer(item) then
begin
result := i;
exit;
end;
write('Ikke fundet');
writeln;
halt;
end;

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
repeat
//1. Nordmanden bor i det første hus
if (pos(nor, person) = 1) and
//2. Englænderen bor i det røde hus
(pos(eng, person ) = pos(rod, farve)) and
//3. Det grønne hus ligger til venstre for det hvide hus
(pos(gron, farve) < pos(hvid, farve)) and
//4. Danskeren drikker the
(pos(the, drik) = pos(dan, person)) and
//5. Ham som ryger Rothmans bor ved siden af ham som har katte
(abs(pos(roth, cigaret)-pos(kat, dyr)) = 1) and
//6. Ham som bor i det gule hus ryger Dunhill
(pos(gul, farve) = pos(dunh, cigaret)) and
//7. Tyskeren ryger Marlboro
(pos(tys, person) = pos(marl, cigaret)) and
//8. Ham som bor i huset i midten drikker mælk
(pos(maelk, drik) = 3) and
//9. Ham som ryger Rothmans har en nabo, der drikker vand
(abs(pos(roth, cigaret) - pos(vand, drik)) = 1) and
//10. Ham som ryger PallMall holder fugle
(pos(pall, cigaret) = pos(fugl, dyr)) and
//11. Svenskeren opdrætter hunde
(pos(sve, person) = pos(hund, dyr)) and
//12. Normanden bor ved siden af det blå hus
(abs(pos(nor, person)-pos(blaa, farve)) = 1) and
//13. Ham som har heste bor ved siden af det gule hus
(abs(pos(hest, dyr)-pos(gul,farve)) =1) and
//14. Ham som ryger Philip Morris drikker øl
(pos(phil, cigaret) = pos(ol, drik)) and
//15. I det grønne hus drikkes der kaffe}
(pos(gron, farve) = pos(kaffe, drik)) then
exit
else
nextp;
until false;
end;

proceduren NextP danner en ny permutation, og er lidt kryptisk.
Du kan få hele programmet hvis mailer mig direkte.

jeg får en løsning der ser således ud:

1 2 3 4 5
nor dan eng tys sve
gul blå rød gro hvi
dun rot pal mar phil
van the mæl kaf øl
kat hest fugl fisk hund

Jeg har ikke tjekket om der er flere løsninger

--
Thomas Riedel, LogiHouse

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-08-01 10:41

Hej

Hvad er regnetiden på dit program ?
Den kan under alle omstændigheder forbedres ved at du foretager de enkelte
validitetscheck på et så tidligt tidspunkt som muligtm dvs ikke nødvendigvis
inderst i permutationsløkken, men undervejs.

Hilsen
Uffe

Fra : Thomas Riedel

Dato : 25-08-01 17:03

Hej Uffe

Du har helt ret, der kan laves talrige optimeringer.
Det tog også flere minutter for den at finde den rigtige løsning
Hilsen
Thomas Riedel
LogiHouse

--
Thomas Riedel, LogiHouse

Fra : Frank Ronnie Hansen

Dato : 27-08-01 14:36

Thomas Riedel skrev

[snip]
>Ja det var ikke helt enkelt, men her er hovedprogrammet:

Mange tak for hjælpen - det var en gåde som overskrider mine
beskedne programmeringsevner.

Venlig hilsen
Frank