Kære Gundersen, så vidt jeg kan høre har du enten ikke en skid forstand på
2takt forbrændings motore, eller også er du ude på at forvire vor ven hr.
Jabbe. Som nævnt i en tidligere tråd er det ikke for at køle cylinderen ned,
at man bruger benzin som driv midel. Benzin har bare en fantastisk evne til
at brænde når man tilsætter en lille gnist. Til Jabbe hvis du giver din
motor mere benzin end den skal bruge/kan forbrænde, så vil du opdage at den
vi har en tendens til at 4takte,(lyder som en plæneklipper), og dermed tabe
kræfter, det er vi ikke intereseret i, vel. Hvis du giver den for lidt
benzin, vil den ved fuld gas, eller før, have en tendens til at sætte ud, og
komme igen når du slipper gassen, eller også kan den kun køre når man bruger
chokeren. Begge dele er ikke "godt" for motoren, og kan bevirke at stemplet
sætter sig. Den luft /benzin blanding der giver den bedste eksplosion /
forbrænding, hedder benzin / luft 1 / 14 . Så hvis du sætter en større
cylinder på, så kan motoren suge mere luft ind, så bliver blandingen for
mager. Derfor er du nød til at tilsætte mere benzin, så blandingen bliver
optimal igen. Det er egentligt meget enkelt, men det kan være lidt tricky at
få det justeret rigtigt, især hvis man ikke lige er en motor haj. Og det der
pis med at køle motoren med benzin det er vist noget man bruger på motore
med turbo, men det er en helt anden snak som ikke har noget med knallerter
at gøre. Hvis din knallert sætter sig kan det måske også være fordi den ikke
kan komme af med udstødnings gassen, måske.
mvh Rasmus
Gundersen <Gundersen@e-box.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B87B4B1.220B2413@e-box.dk...
> Hej
>
> Benzinen køler jo inden i motoren, men jo, man bruger jo ellers luft eller
væske
> til at køle med! Men det er jo på ydersiden, hvor benzinen køler
indenvendtigt!
>
> Mvh Emil
>
>
>
> Gert Vest wrote:
>
> > Det er rigtigt at benzin køler, men det er altså ikke derfor det kommer
i
> > motoren. For at køle har man kølesystemer, luft eller vand.
> > Man dyser så man får den bedste blanding luft og benzin, der er motoren
mest
> > effektiv. Kig på tændrøret det skal have en pæn brun farve. For fed
blanding
> > og tændrøret bliver sort, for mager blanding og tændrøret bliver meget
> > lysebrunt. Ingen af delene er godt for motoren og motoren desuden meget
> > uøkonomisk, også med mager blanding. Så når de sidste HK skal hentes ud
af
> > en motor, så er det finjusteringen der.
> >
> > GV
> >
> > Gundersen <Gundersen@e-box.dk> skrev i en
news:3B86C4E7.265DE663@e-box.dk...
> > > Hej Jabbe
> > >
> > >
> > > > Er det rigtigt at der skal tilsættes mere benzin end den kan
forbrænde
> > for
> > > > at køle cylindern mere ned når en scooter er tunet???
> > >
> > > Ja!
> > > Det skal man!
> > >
> > > Når man tuner en Scooter/knalleret med støre cylinder (ccm), skal den
have
> > > mere benzin!
> > > Benzin køler - Så mere benzin køler bedre!
> > > En støre cylinder kræver mere køling! og derfor mere benzin!
> > > Derfor kræver det somregl at man omdysser sin karburator!
> > >
> > > Mvh Emil
> > >
> > > --
> > >
www.ScooterZone.dk
> > > Aprilia RS125 @ Uden plader
> > > Yamaha Neo's @ Polini Corsa!
> > >
> > >
>
> --
>
www.ScooterZone.dk
> Aprilia RS125 @ Uden plader
> Yamaha Neo's @ Polini Corsa!
>
>