Overførsel af penge mellem virksomheder?
Fra : Michael

Dato : 24-08-01 12:08

Vi er tre personer, der sammen har et I/S som vi ikke benytter mere. Firmaet
har et overskud på xxx kr, alt skyldig moms er betalt, og der er ingen
aktiver.

De samme personer driver et ApS, og vil nu gerne benytte de penge der står i
I/S'et. Er det lovligt at overføre pengene fra I/S'et til ApS'et eventuelt
ved at lave en faktura fra ApS til I/S på xxx kr?

Eller er det kun muligt at få pengene ud af I/S'et ved at hæve dem og betale
frivillig B-skat af dem?

--
Michael

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 24-08-01 14:30

"Michael" skrev:

> Vi er tre personer, der sammen har et I/S som vi ikke benytter mere.
Firmaet
> har et overskud på xxx kr, alt skyldig moms er betalt, og der er ingen
> aktiver.

Dvs. i heller ikke har penge i kassen/banken? :) - og hvis i ikke bruger det
hvorfor så ikke lukke det?

> De samme personer driver et ApS, og vil nu gerne benytte de penge der står
> I/S'et. Er det lovligt at overføre pengene fra I/S'et til ApS'et eventuelt
> ved at lave en faktura fra ApS til I/S på xxx kr?

Der skal kun udstedes en faktura hvis der går ydelser/varer den modsatte
vej. Som jeg forstår det er der ikke længere aktivitet i I/S'et? Men hvis
ApS'et udfører noget konsulentarbejde eller andet kan der udstedes en
faktura.

> Eller er det kun muligt at få pengene ud af I/S'et ved at hæve dem og
betale
> frivillig B-skat af dem?

Udfra din formulering vil jeg tro i gør brug af virksomhedsordningen.
Såfremt i gør det er det rigtigt at i beskattes at det i hæver. Såfremt i
ikke gør brug af virksomhedsordningen beskattes i af virksomhedens overskud
uanset hvor meget i hæver. I den situation kan i jo bare hæve hvad i vil og
låne pengene til jeres ApS.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Da jeg ved udarbejdelsen af dette svar kun har haft adgang til begrænsede
oplysninger og ikke har kendskab til de sammenhænge besvarelsen indgår i,

Fra : Michael

Dato : 24-08-01 16:12

> Dvs. i heller ikke har penge i kassen/banken? :) - og hvis i ikke bruger
det
> hvorfor så ikke lukke det?

Ja, ok så er der et aktiv: kassebeholdningen på xxx kr.
Planen er også at lukke det. Men hvis vi hæver pengene og låner dem til
ApS'et, så ryger halvdelen af xxx kr. til skattevæsnet.
Ingen af virksomhederne har eksisteret mere end et halvt år, så det er vel
lige meget om vi kører I/S'et efter virksomhedsordningen eller ikke, hvis vi
lukker det i år?

> [...]
> vej. Som jeg forstår det er der ikke længere aktivitet i I/S'et? Men hvis
> ApS'et udfører noget konsulentarbejde eller andet kan der udstedes en

Det var netop det sidste jeg havde tænk mig. Det burde der ikke være
problemer med, eller?

--
Michael

Fra : Erik G Christensen

Dato : 24-08-01 17:24

Michael wrote:
klip

> Det var netop det sidste jeg havde tænk mig. Det burde der ikke være
> problemer med, eller?

Det du beskriver er målrettet omgåelse af skattelovgivning.

Og det havde du vel ikke forestillet dig, at du kunne få råd om her ?

Når I/S er inaktiv, kan det ikke påtage sig en "tabs"givende opgave,
der fjerner overskuddet ?

Hvorfor er det ikke overført til aps ved dannelsen ?
Hvad rådgivning har I egentlig fået ved etablering af aps ?

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Michael

Dato : 24-08-01 19:55

> Det du beskriver er målrettet omgåelse af skattelovgivning.
Det var netop det jeg var i tvivl om, derfor spurgte jeg.

> Og det havde du vel ikke forestillet dig, at du kunne få råd om her ?
Hvorfor ikke?
Jeg ønsker ikke råd om, *hvordan* jeg omgår skattelovgivningen, men bare
være sikker på at at jeg gør det rigtige.

Ved denne diskussion er jeg da blevet så meget klogere, at jeg kan se, at
det nemmeste er at betragte overskuddet af I/S'et som personlig indtægt, og
glemme at overføre det til ApS'et.

> Når I/S er inaktiv, kan det ikke påtage sig en "tabs"givende opgave,
> der fjerner overskuddet ?
I/S'et er vel i realiteten først inaktivt når overskuddet er fjernet, og
derefter bliver det lukket?

--
Michael

Fra : Knud Berggreen

Dato : 24-08-01 19:40

In <3b866f2b$0$247$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, on 08/24/2001
at 05:11 PM, "Michael" <ms@[nospam]3-pac.dk> said:

> [...]

>Ingen af virksomhederne har eksisteret mere end et halvt år, så det er
>vel lige meget om vi kører I/S'et efter virksomhedsordningen eller ikke,

Hvis I/S'et kun har kørt et halvt år, så er overskudet vel optjent i år og
er så også skattepligtig i år? Om det er virksomhedsordningen eller ej har
vel kun betydning for hvor stor skatteprocent der vil være tale om for der
skal da under alle omstændigheder betales skat af overskudet.

/Knud

--
Skrækeksempler på splittede, sammensatte ord: http://www.fiduso.dk/skraekeksempler.htm
Og det andre sider på sitet er også ganske tankevækkende....