MySQL / PHP ?
Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 23-08-01 22:54

Jeg er igang med at udarbejde en hjemmeside for en kammerat med en
kunsthandel. På hjemmesiden skal man bl.a. kunne søge på malerier ud fra
nogle valgte kriterier. Fx. skal man kunne vælge interessante kunstnere ud
fra en (multiple)select-box. Malerierne er samlet i en DB (MySQL). Og flere
malerier er lavet af samme kunstner.

Mit spørgsmål er således om der er en nem måde at stoppe samtlige
repræsenterede kunstnere ind i et array(hvor hver kunstner kun er angivet
een gang), og følgeligt udarbejde selectboxens option herfra.
Jeg kunne selvfølgelig lade dataene(malerierne) passere et par indlejrede
for-løkker, og tjekke kunstneren af det pågældende maleri allerede er i
arrayet, og i så fald "forkaste" denne. Men er der ikke en nemmere måde? En
MySQL-funktion, der returnerer et array med samtlige forskellige strenge i
en kolonne??

Jeg arbejder iøvrigt i PHP..

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-08-01 23:07

In article <9m3tvr$pr0$1@eising.k-net.dk>, "Kenneth Brun Nielsen"
<s001372@student.dtu.dk> wrote:

> [...]
> allerede er i arrayet, og i så fald "forkaste" denne. Men er der ikke en
> nemmere måde? En MySQL-funktion, der returnerer et array med samtlige

Hvis vi antager at den kolonne, du har kunstnerne i, hedder artist, får
sql forespørgslen følgende udformning:

select distinct artist from tabelnavn;

--
Hilsen/Sincerely

Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-08-01 23:11

In article <pan.2001.08.24.00.06.52.416.1132@datanom.net>, "Michael
Rasmussen" <mir@datanom.net> wrote:

> Hvis vi antager at den kolonne, du har kunstnerne i, hedder artist, får
> sql forespørgslen følgende udformning:
>
> select distinct artist from tabelnavn;

Glemte lige:

I php skal du så blot benytte