Hvorfor virker imap ikke hos mig?
Fra : Tim Christensen

Dato : 23-08-01 15:09

IMAP det skulle jo bare værre at indstalere pakken og så skulle det køre,
men det virker ikke som det skal.

Jeg kan logge ind på mailboxene fra windows maskinerne.

Jeg kan fint sende mails (via postfix).

Men serveren kan ikke modtage mails udefra.

Jeg har en pro@ccses linje, serveren er sat rigtigt op mht
IP-adressen(192.168.1.2 via alias), det samme er MX records osv. hos min
udbyder (har tjekket med et emailserver i Windows og det virker perfekt).
Web-server(apache) virker perfekt på samme maskine.

Jeg bruger mandrake 8.0 og den medfølgende version af imap (v6 tror jeg).

Mvh

Tim

Fra : Tim Christensen

Dato : 23-08-01 15:44

"Tim Christensen" <icecone@worldonline.dk> wrote in message

> Men serveren kan ikke modtage mails udefra.

Jeg glemte fejlmedelelsen:

Each of the following recipients was rejected by a remote mail server.
The reasons given by the server are included to help you determine why
each recipient was rejected.

Recipient: <navn@domæne.dk>
Reason: <navn@domæne.dk>: Recipient address rejected: Relay access denied

Mvh

Tim

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 23-08-01 16:47

Tim Christensen wrote:

> [...]
>
> Each of the following recipients was rejected by a remote mail server.
> The reasons given by the server are included to help you determine why

Nu kender jeg ikke den imap-server du benytter jeg bruger Cyrus, på
cyrus
er det ikke nok at oprette en postkasse der skal også efterfølgende
åbnes for postadgang, det lugter lidt i den retning. Det kan også være
noget med at imap programmet skal have at vide at postfix er en
acceptabel leverandør af post.

--
-
Poul-Erik Andreasen

Fra : Tim Christensen

Dato : 23-08-01 18:01

"Poul-Erik Andreasen" <poulerik@pea.dk> wrote in message

> Nu kender jeg ikke den imap-server du benytter jeg bruger Cyrus, på
> cyrus

Den hedder vidst bare IMAP http://www.washington.edu/imap/ og er den som
følger med Mandrake 8.0 I FAQen står følgende:

Q: How do I configure the IMAP and POP servers on UNIX?
Q: I built and installed the servers according to the BUILD instructions. It
can't be that easy. Don't I need to write a config file?

A:
For ordinary "vanilla" UNIX systems, this software is plug and play; just
build it, install it, and you're done. If you have a modified system, then
you may want to do additional work; most of this is to a single source code
file (env_unix.c on UNIX systems). Read the file CONFIG for more details.
Yes, it's that easy. There are some additional options, such as SSL or
Kerberos, which require additional. See the relevant questions below.

I SSLUG's linuxbog står der også at det bare var at instalere og så virker
det (forudsat at brugerne er oprettet i Linux).

Så jeg gik ud fra at det var lige ud af landevejen. Men du havde ret i at
problemet delvidst bestod i manglende konfiguration af Postfix. Da jeg ikke
deesperat mangler en SMTP (Jeg kan sagtens bruge TCD's), jeg har nu
deaktiveret postfix (jeg har ikke helt sikker på hvad mailbox_transport og
hvad der præcist skulle indskrives i master.cf, jeg er LINUX newbie) det
hjalp, nu bliver mine mails ikke afvidst.

Men selv om jeg logger ind fra windows(outlook) som brugernavn, modtager jeg
stadigt ikke mails til brugernavn@domæne.dk. selvom det ser ud som jeg
logger godt nok ind på serveren.

Men tak for din hjælp. Jeg er da kommet lidt videre

Fra : Tim Christensen

Dato : 24-08-01 18:19

> Men selv om jeg logger ind fra windows(outlook) som brugernavn, modtager
jeg
> stadigt ikke mails til brugernavn@domæne.dk. selvom det ser ud som jeg
> logger godt nok ind på serveren.

OK, der var jeg lidt dum. Men jeg har fået det til at virke med sendmail.
Jeg vil nok prøve med postfix engang igen.

Mvh

Tim

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 23-08-01 15:44

Tim Christensen wrote:

> [...]
> Web-server(apache) virker perfekt på samme maskine.
>
> Jeg bruger mandrake 8.0 og den medfølgende version af imap (v6 tror jeg).

Det virker umiddelbart som om at dumangler at få aktiveret
mailbox_transport direktivet i din /etc/postfix/main.cf

Din imap skal også være indskrevet i /etc/postfix/master.cf

Hvis alt det er på plads er der en lille irriterende detalje. Af
sikkerhedsmæssige årsager vil Postfix kun køre under en helt dedikeret
bruger. Hvis du f.eks kører postfix som mail, så må Imap ikke også køre
under bruger mail, ja den må ikke engang køre under en bruger der har
group mail.

Hvis det ikke hjælper må du sende et udskrift af din maillog.

--
-
Poul-Erik Andreasen