Forskelle på Linux M$
Fra : Dorf

Dato : 23-08-01 12:36

Daw NG

Jeg er igang med at skrive en opgave om indførelse af Open Source
kontra en M$ løsning i en virksomhed.

Af forskelle er der at M$ koster penge (at købe+licens) og Open Source
er gratis at "købe" og bruge. Fx Linux.

Er der andre forskelle? (Jo, jeg ved godt at Linux er bedre en M$ men
det går nok ikke som argument alene).

MVH
Dorf
May the source be with you

Fra : Claus Alboege

Dato : 23-08-01 12:50

Dorf> Daw NG
Dorf> Jeg er igang med at skrive en opgave om indførelse af Open Source
Dorf> kontra en M$ løsning i en virksomhed.

Dorf> Af forskelle er der at M$ koster penge (at købe+licens) og Open Source
Dorf> er gratis at "købe" og bruge. Fx Linux.

Dorf> Er der andre forskelle? (Jo, jeg ved godt at Linux er bedre en M$ men
Dorf> det går nok ikke som argument alene).

Hvad mener du med at "Linux er bedre en M$"?

--
Mvh Claus Albøge

"Don't summarize. Don't abbreviate. Don't interpret."
      -- D. J. Bernstein

Fra : Dorf

Dato : 23-08-01 13:01

>Hvad mener du med at "Linux er bedre en M$"?
Mange i denne gruppe vil mene det (jeg vil gerne h+APg-re om forskellene
udfra dem m+AOU- man s+AOU- tage stilling), og dern+AOY-st koster det mindre,
hvilket var mit eget argument.

Fra : Claus Alboege

Dato : 23-08-01 13:14

Dorf> vil mene det (jeg vil gerne h+APg-re om forskellene udfra dem m+AOU-
Dorf> man s+AOU- tage stilling), og dern+AOY-st koster det mindre, hvilket
Dorf> var mit eget argument.

Koster mindre? I licencer ja, men hvad med omskoling af brugerne (og
administratore)?

Fra : Kent Friis

Dato : 23-08-01 19:47

Den 23 Aug 2001 14:14:25 +0200 skrev Claus Alboege:

> [...]
> Dorf> var mit eget argument.
>
>Koster mindre? I licencer ja, men hvad med omskoling af brugerne (og

Som jeg læser det, stod der ikke noget om hvad virksomheden kører i
forvejen.

Så udfra den betragtning kan jeg sagtens tillade mig at påstå at det
er billige at omskole 200 Solaris-brugere til Linux end til MS...

Mvh
Kent
--
If you think about it, Windows 2000 is actually the OS that
startet as "Microsoft OS/2 NT 3.0"

Fra : Claus Alboege

Dato : 23-08-01 20:23

Kent> Den 23 Aug 2001 14:14:25 +0200 skrev Claus Alboege:

> [...]

Kent> Som jeg læser det, stod der ikke noget om hvad virksomheden kører i
Kent> forvejen.

Kent> Så udfra den betragtning kan jeg sagtens tillade mig at påstå at det
Kent> er billige at omskole 200 Solaris-brugere til Linux end til MS...

Ja, derfor må det også være vigtigt af få defineret, hvilken type
"virksomhed" det drejer sig om, og hvilke krav de har.

--
Regards Claus Alboege

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 23-08-01 14:13

dorf@edb.dk (Dorf) skrev i <5cq9otondsdtq3br10mmq7d9st0mel23r1@4ax.com>:

> [...]
>er gratis at "købe" og bruge. Fx Linux.
>
>Er der andre forskelle? (Jo, jeg ved godt at Linux er bedre en M$ men

Meget stor opgave, du der har fået. Begge dele er basis for afvikling af
opgaver på en computer men det er mindst lige så indviklet som at
sammenligne en benzindrevet bil med en dieseldrevet bil.

Ud over indkøbsprisen, så tænk også over:

Vedligeholdelse af systemerne

Udveksling af data med andre virksomheder

Kundernes kendskab til EDB

Virksomhedens medarbejderes kendskab til EDB (kursus priser...)

Sikkerhedsproblemer

Lagring af dokumenter (fil-formater) i kort/lang tid

bare for at nævne nogle få.

Tilhængere af Linux findes f.eks. her:

http://www.sslug.dk

Fra : Dorf

Dato : 23-08-01 13:27

> [...]
>Sikkerhedsproblemer
>Lagring af dokumenter (fil-formater) i kort/lang tid
Ja, det var lige sådan noget jeg ledte efter, tak.

/dorf
May the source be with you

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 23-08-01 13:51

Hej nkj@manbw.dk (Niels Kristian Jensen)

> [...]
>Sikkerhedsproblemer
>Lagring af dokumenter (fil-formater) i kort/lang tid

Tilgængelighed af applikationer og deres integration til andre
produkter.

Problemstillingen er ikke triviel. Der findes masser af programmer,
der måske er kritiske for en organisation, som ikke tilbydes på et
givent operativsystem.

Det i sig selv kan være argument til at vælge noget andet.

Derudover er jeg enig i at verden ikke er sort/hvid. Der er fordele og
ulemper ved både Windows og unix og for så vidt closed og open source.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 23-08-01 13:27

"Dorf" <dorf@edb.dk> wrote in message
> Af forskelle er der at M$ koster penge (at købe+licens) og Open Source
> er gratis at "købe" og bruge. Fx Linux.

Jeg går ud fra at du mener "Microsoft".

Som jeg ser det, er prisen den mindste forskel. Sådan er der nok også mange
virksomheder der ser på det, da licenpriserne godt nok kan løbe op, men er
langt fra den eneste udgift.
Man kigger ikke længere så meget på indkøbtpriser, men på de totale
udgifter. Dvs. hvad koster det i lønninger at få skidtet til at køre? Hvad
med forskel i hardwarekrav, og hvad med vedligeholdelse?

Man siger hele tiden at Linux og Gnu er "free software", men mange glemmer
at det ikke er "free" som i "gratis", men "free" i betydningen "fri".

Fra http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html :
``Free software'' is a matter of liberty, not price. To understand the
concept, you should think of ``free'' as in ``free speech,'' not as in
``free beer.''

(Der var vist en engang på slashdot der sagde noget i stil med "Now I've
install Linux. So where is the free beer I hear so much about?")

> (Jo, jeg ved godt at Linux er bedre en M$ men
> det går nok ikke som argument alene).

Hvad der er bedst afhænger af mange ting. Man kan ikke sige at Linux
generelt er bedre end Windows, eller at opensource-programmer er bedre end
Microsoft-programmer.

Der er i øvrigt lige et par ting vi må have på plads.
Linux er et operativ-system.
Microsoft er et firma.
De to ting kan ikke sammenlignes. Det er som at sammenligne "blå" og "hård".

Men man kan samenligne Windows og Linux.
Man kan sammenligne Microsoft og Gnu.
Man kan sammenligne "open source" og "close source".
Man kan sammenligne priser
Man kan sammenligne distribution

Der er mange modsætninger, men verden er ikke sort og hvid.
Vi kan fx. sammenlinge Windows og Linux.

Windows laves af relativt få mennesker, nemlig udviklere hyret af Microsoft.
Linux laves af hver der har noget at bidrage med, selv om det vist stadig er
kun Linus der bestemmer hvad der kommer i den OFFICIELLE Linux.

Windows koster penge.
Linux er gratis.

Kildekoden til Windows er dyb hemmelig, du må ikke engang selv skabe den
vha. reverse-engineering.
Kildekoden til Linux kan du næsten ikke undgå at gå med.

Du må modificere Linux alt det du vil. Bare du ikke ændrer på licensen.
Windows må du absolut ikke pille ved, du må kun konfigurere den! (I
princippet må du vist ikke engang ændre teksten på startknappen.)

Når du anskaffer windows skal du enten ned i en butik og købe den, eller få
en CD tilsendt.
Linux kan du downloade når som helst, så tit du har lyst.

Windows: Mister du din "produkt nøgle" (serie-nummer) er du på den.
Linux: Mister hvad? Du installerer bare...

Det var hvad jeg lige kunne finde af hårde facts, hvor de to er direkte
modsætninger.
Men der findes også produkter som koster penge, men er open source.
Og der findes kommercielle produkter du kan downloade alt det du vil.
Og gratis programmer der kræver serie-nummer, osv...

Men én ting er facts, en anden ting er, hvad de betyder i praksis.

Fx. det, at Linux er open source betyder, at der er mange flere mennesker
til at debugge.
Der er et bestemt eksempel jeg elsker at hive frem, men jeg har desværre
ingen kilde jeg kan nævne. :)
Men jeg fandt lige en side, som nævner samme eksempel:

http://www.os2hq.com/archives/linmemo1.htm
"One advantage of parallel debugging is that bugs and their fixes are found
/ propagated much faster than in traditional processes. For example, when
the TearDrop IP attack was first posted to the web, less than 24 hours
passed before the Linux community had a working fix available for download."

TearDrop kunne, så vidt jeg ved, skade enhver server. Dvs. ALLE producenter
måtte komme med en løsning. Så vidt jeg husker gik der over en uge, før der
var en løsning til andet end Linux.

Jeg gider ikke mere lige nu, men der er sikkert mange andre der kan tage
tråden op herfra. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Henrik Boegh

Dato : 23-08-01 15:40

Dorf vreettee in meeseaagjee <5cq9otondsdtq3br10mmq7d9st0mel23r1@4ax.com>:

[...]

> Er der andre forskelle? (Jo, jeg ved godt at Linux er bedre en M$ men
> det går nok ikke som argument alene).

Linux er ikke bedre end Windows - det er anderledes. Desuden skal man også
passe på at smide Windows i een kategori, da der er betragtelig forskel på
Windows2000/NT og Windows95/98/ME.

Linux er godt til nørder (og i servermiljøer fordi disse som regel er
styret af nørder :)).
Det er det fordi nørder er lige som automekanikere. De kan godt lide at
pille og vil have mest muligt ud af så lidt som muligt. De har desuden
viden og værktøj til at få det.
Hvis en mekaniker fik en Windows-bil ville han ikke kunne komme ned i
motorrummet og så ville han hurtigt vælge den fra.
Tilgengæld er Linux ikke godt til Fr. Olsen da hun ikke kan få et
aftenskolekursus i Linux eller et PC-kørekort i Linux.
Det er heller ikke godt for en lille virksomhed som ikke beskæftiger sig
med IT, men som har brug for en lille server så kontorpersonalet kan dele
printere og kundedatabaser.
De har brug for et operativsystem som de hurtigt kan blive sat ind i, og
som de kan få hjælp til hos den lokale edb-biks hvis skidtet bryder ned.
Det kan man heller ikke med Linux.

Kunne jeg i øvrigt få dig til at kigge på
http://usenet.dk/netikette/linje.html#encoding

--
` Med Venlig Hilsen | Regards
` H e n r i k B ø g h ^ http://henrik.boegh.net/

Fra : Dorf

Dato : 23-08-01 19:58

>Kunne jeg i øvrigt få dig til at kigge på
>http://usenet.dk/netikette/linje.html#encoding

"Problemet med at benytte Quoted Printables (herefter QP) er at der er
nogle nyhedslæsere (herunder den udbredte Free Agent), der ikke
forstår det."

Ja, jeg kender godt til problemet, men har forsøgt at løse problemet
før uden held.

/dorf
May the source be with you

Fra : +@cybercity.dk

Dato : 23-08-01 20:37

At Thu, 23 Aug 2001 20:58:01 +0200, Dorf <dorf@edb.dk> claimed:

> [...]
>forstår det."
>
>Ja, jeg kender godt til problemet, men har forsøgt at løse problemet

litt lurking eller et raskt spörgsmål på

alt.usenet.offline-reader.forte-agent
?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-08-01 22:10

On Thu, 23 Aug 2001 20:58:01 +0200, dorf wrote:

> Ja, jeg kender godt til problemet, men har forsøgt at løse
> problemet før uden held.

Jeg tror ikke det er mere indviklet end at du skal sætte din
newsreader til at bruge iso-8859-1 i stedet for utf-8...

Mvh.

--
"Nej, kungar kan inte värpa. Dom är pojkar." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Dorf

Dato : 29-08-01 13:23

>Tilgengæld er Linux ikke godt til Fr. Olsen da hun ikke kan få et
>aftenskolekursus i Linux eller et PC-kørekort i Linux.
Man kan faktisk få et pc kørekort til Linux. StarOffice bruges også se
fx på fuga.dk og http://www.ddf.dk/nyhedsbrev/pck/autotestoversigt.htm

/dorf
May the source be with you

Fra : Henrik Boegh

Dato : 29-08-01 16:49

Dorf <mailto:dorf@edb.dk> wrote in dk.edb.system.unix:

[...]

> Man kan faktisk få et pc kørekort til Linux. StarOffice bruges også se
> fx på fuga.dk og http://www.ddf.dk/nyhedsbrev/pck/autotestoversigt.htm

Jeg kan ikke finde muligheden for at tage PC Kørekort i Linux på DDF endnu,
selv om jeg godt kan læse hvad de har skrevet. Og vi har da paseret feb.
2001 - ikke?
Jeg har i øvrigt lige droppet dem en mail for at høre hvad det bliver til.

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Preben Traerup

Dato : 24-08-01 08:26

In article <5cq9otondsdtq3br10mmq7d9st0mel23r1@4ax.com>, Dorf
<dorf@edb.dk> wrote:
> [...]
> er gratis at "købe" og bruge. Fx Linux.
>
> Er der andre forskelle? (Jo, jeg ved godt at Linux er bedre en M$ men

Du kan ikke få et entydigt svar får du svaret på, hvad du skal have løst af opgaver i din virksomhed.

Er det softwareudvikling er linux genial (til det vi laver her i butikken),
der findes en herlig masse stærke værktøjer,
derudover kan du stort set gøre lige hvad du har lyst til mht konfig af dit OS - altså det at
du kan bygge en kerne lige efter dit eget hoved.
Endeligt er det forholdsvist let at flytte linux kode til andre HW platform under unix.

Er det til administration er det sikkert M$ du skal have fat i, ellers bliver det et helvede at udveksle
data med andre. M$ kan ikke snakke med andre end M$ produkter.

Her hvor jeg arbejder er Linux den primære platform og selvom linux er fantastisk åben mht
support af M$ systemer (samba osv), så er det et helvede at man ikke fra linux kan læse
og udveksle dokumenter med M$ systemer.
(til gengæld kan vi morer os over Melissa, code red og hvad der ellers findes af søde små
trælsiteter til M$)

Uanset hvad din opgave ender med, så pas på ikke at lave den klassiske fejl:
Det er almindeligt accepteret at en mekaniker ikke skal bruge samme værktøj
som sekretæren ude på kontoret,
men det er uforståeligt at en SWudvikler ikke kan bruge det samme værktøj som sekretæren
nede i receptionen, det er jo bare computerer.

Derfor skal du definerer, hvad du vil have løst før du skal skrive noget om den ene platform
fremfor den anden.