Hvordan fjerner jeg grub
Fra : Michael Jensen

Dato : 22-08-01 21:05

Hejsa

Jeg kører win2000 på hda1 og jeg booter derfor gennem LILO på den
partition. Men nu er problemet at på en eller anden måde har GRUB fået
sig placeret der, så når jeg prøver at boote win så går den til GRUB.
Hvis jeg så vælger win i grup(hda1) så kommer jeg bare til GRUB igen
eller GRUP loading stage 2...

Hvor dan får jeg fjernet GRUP fra mit windows drev? Drevet er NFTS.
Jeg ved ikke lige hvordan jeg kommer ud i dos under windows2000 da den jo
ikke indholder dos. Skal jeg have fat i en dos bootddiskette over nettet
og så prøve fdisk /mbr den vej?

Fra : Kent Friis

Dato : 22-08-01 21:15

Den Wed, 22 Aug 2001 22:05:06 +0200 skrev Michael Jensen:
>Hejsa
>
>Hvor dan får jeg fjernet GRUP fra mit windows drev? Drevet er NFTS.
>Jeg ved ikke lige hvordan jeg kommer ud i dos under windows2000 da den jo
>ikke indholder dos.

Start -> kør -> "cmd.exe"

Det er kun ikonet der er fjernet.

>Skal jeg have fat i en dos bootddiskette over nettet
>og så prøve fdisk /mbr den vej?

Prøv hellere om du kan gøre det fra w2k først - det er ikke sikkert at
alle versioner af fdisk skriver den samme mbr.

Mvh
Kent
--
unsigned long main = 0xC8C70FF0;

Fra : Michael Jensen

Dato : 22-08-01 21:37

In article <9m13s4$g3e$1@sunsite.dk>, "Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk>
wrote:

> Start -> kør -> "cmd.exe"

Øhh, lige nu er finten at jeg slet ikke kan komme ind i w2k....

> Prøv hellere om du kan gøre det fra w2k først - det er ikke sikkert at
> alle versioner af fdisk skriver den samme mbr.

Ved du evt. hvor jeg kan finde en fdisk der kan lave en w2k mbr
ordentligt. Jeg har lige prøvet med en gammel win98 og derefter kunne den
ikke finde noget operativsystem, så jeg har lige installeret Linux en
gang til igen Jeg tror efterhånden at jeg er ved at være god ti ldet.

Så vidt jeg kan regne ud så er problemet at GRUB har lagt sig på hda1 og
det er jo ikke der der bootes fra i første omgang. Når der så bliver
bootet til hda1 så tager GRUB over der og kører i ring. Hvis jeg prøver
hda1 i GRUB så begynder den at skrive:
GRUB loading stage 2
GRUB loading stage 2

Mine w2k bootdisketter bliver afvist så jeg må lige prøve at lave nogle
nye i mellemtiden

--
Med venlig hilsen Michael

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 22-08-01 23:04

> [...]
> ikke indholder dos. Skal jeg have fat i en dos bootddiskette over nettet

www.sysinternals.com kan du kvit og frit downloade et lille program, så
du kan få adgang til en NTFS partition i dos. Jeg ved ikke hvordan du kan
fjerne GRUB, men nu kan du da få adgang til Win2000 partitionen. Det er da
en start.

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen