link fra movieclip til scene
Fra : Martin

Dato : 22-08-01 18:04

Hvilken kodelinje skal der skrives når en knap i et movieclip skal linke til
en frame i den "overliggende scene". Forstået på den måde, at fra et
movieclip i scene 1 skal der linkes fra movieclipet til en anden frame i
scene 1. Så vidt jeg husker er det noget med parent (?)...

--
Med Venlig Hilsen

- Martin Helbo

Fra : Michael Peo

Dato : 29-08-01 19:26

on (release) {
with (_parent) {
gotoAndPlay (10);
}
}

Ovenstående er det script der ligger på en knap i MCtest.
_parent er således "the parent of MCtest", altså den tidslinie hvorpå MCtest
ligger.

Et niveau op er altså _parent (Relative Targetpath)
2 Niveau'er op ville med en Relative Targetpath se således ud:

on (release) {
with (_parent._parent) {
gotoAndPlay (10);
}
}

På den måde kan du bevæge dig op igennem dine clips. Der er selvfølgeligt
grænser for hvor længe denne metode bliver ved med at være smart. Skal du
f.eks. op igennem en hel masse clips for at nå hovedtidslinien, eller noget
der ligger på denne, så er det smartere at "starte oppe fra" altså i roden
af filmen.. således:

on (release) {
with (_root.MCtest) {
gotoAndPlay (10);
}
}

Ovenstående script vil virke uanset hvorfra det bruges.. også selv om det
ligger hundredevis af niveau'er nede. Det kaldes for en "Absolute
targetpath", modsat den førstnævnte "Relative Targetpath".

Det er smag og behag om du bruger den ene, den anden, eller en blanding af
begge - begge har fordele og ulemper.

mvh.
/peo
www.bandage.dk