Anlæggelse af hindbærbed
Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 21-08-01 08:56

Jeg vil til efteråret plante en række hindbær i min have, og jeg har et par
spørgsmål, som I eksperter nok kan besvare. Der skal kun være én række
buske.

1. Hvor stor afstand bør der være mellem de enkelte planter?
2. Er der noget med en særlig plantedybde?
3. Hvornår skal de årgamle grene efter frugtbæringen skæres af?
4. Skal afskårne grene skaffes af vejen eller kan jeg køre dem gennem
kompostkværnen og lægge dem ud andetsteds i haven?
5. Min havejord er let sandmuld ved Aalborg. Er der særlige sorter I vil
anbefale?
6. Er der andet jeg skal være opmærksom på ang. dyrkningen?

Undskyld de mange spørgsmål, men jeg vil gerne være godt forberedt.

mvh
Poul Erik Jørgensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-08-01 11:48

On Tue, 21 Aug 2001 09:56:23 +0200, "Poul Erik Jørgensen"
<JR@aalborghus.dk> wrote:

> [...]
>buske.
>
>1. Hvor stor afstand bør der være mellem de enkelte planter?

40-50 cm vil være meget passende - de breder sig jo efterhånden godt.

>2. Er der noget med en særlig plantedybde?

Som de har stået før. Det kan man ret tydeligt se på planten. Rødderne
skal bredes ud til siderne, ikke graves dybt ned.

>3. Hvornår skal de årgamle grene efter frugtbæringen skæres af?

Så snart bærrene er blevet høstet.

>4. Skal afskårne grene skaffes af vejen eller kan jeg køre dem gennem
>kompostkværnen og lægge dem ud andetsteds i haven?

Det anbefales at fjerne dem helt. Men jeg tror ikke der vil ske noget
ved at bruge dem som flis i den anden ende af haven.

>5. Min havejord er let sandmuld ved Aalborg. Er der særlige sorter I vil
>anbefale?

Ike specielt til din jord.
Men selv kan jeg godt lide 'Glen Moy' og 'Glen Prosen' fordi de er
tornefrie. 'Veten' siges at smage/give bedst.

>6. Er der andet jeg skal være opmærksom på ang. dyrkningen?

Hindbær trives bedst i let sur jord, så lad endelig være med at give
dem kalk.

>Undskyld de mange spørgsmål, men jeg vil gerne være godt forberedt.

Selvfølgelig, det er da ingen grund til at undskylde God
fornøjelse.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 21-08-01 15:43

Hej Mads.
Tak for et grundigt svar. Nu går jeg med større ro i sjælen i gang med
projektet.

mvh
Poul Erik Jørgensen