danske karakter - på hvilke måde er det be~
Fra : Steffen

Dato : 20-08-01 21:11

Hvor vigtigt er det at danske karakter omskrives

at å = å

osv.

hvis jeg har denne linie i min head-line ,gør den så ikke det
samme............

charset=windows-1252">

Fra : simon e. sørensen

Dato : 20-08-01 21:34

On Mon, 20 Aug 2001 20:10:39 GMT, s@mikkelsen.mail.dk (Steffen) wrote:

>Hvor vigtigt er det at danske karakter omskrives
>
>at å = &aring;
>
>osv.

Det er ikke spor vigtigt, bare brug de danske karakterer. Se
http://www.usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign/diverse.html#Tegn
for mere information.

--
simon e. sørensen (simon@jipe.dk)

Fra : Christian Hansen

Dato : 20-08-01 21:35

simon e. sørensen wrote:

> Det er ikke spor vigtigt, bare brug de danske karakterer. Se
> [...]

Og så hedder det enten bogstaver eller tegn. Karakter er noget man får i
skolen og noget ganske få mennesker er i besidelse af ( egenskab)

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 20-08-01 21:38

Steffen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvor vigtigt er det at danske karakter omskrives

Svjv er det ikke nødvendigt hvis du bruger det rigtige tegnsæt.

> charset=windows-1252">

Du bør istedet anvende ISO 8859-1 tegnsættet:

Sådan her i XHTML:
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Sådan her i HTML:
charset=iso-8859-1">

Mvh
Jonas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Morten Tovborg

Dato : 21-08-01 08:42

"Jonas Astrup - html.dk" wrote:

> Du bør istedet anvende ISO 8859-1 tegnsættet:
> [snip]

> Sådan her i HTML:
> charset=iso-8859-1">

Er der nogen der ved hvordan man undlader at Dreamweaver 'oversætter'
æøå, hvis man skiver dem i wysiwyg mode?

Morten

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-08-01 11:52

>Hvor vigtigt er det at danske karakter omskrives
>
>at 堽 å
>
>osv.

Det er ret vigtigt da browstren kan være indstillet til en anden landekode.
end doumentet.

Du maa vaelge imellem at skrive oe, ae og aa eller finde et program,
som kan oversaette æøå, da koderne er vansklige at huske.

proev fx: http://www.webwriter.dk/

Fra : Morten Tovborg

Dato : 21-08-01 13:28

Peter Ole Kvint wrote:

> [...]
>
> Du maa vaelge imellem at skrive oe, ae og aa eller finde et program,
> som kan oversaette æøå, da koderne er vansklige at huske.

Din newsreader er ihvertfald sat op til noget andet end de fleste andres (der
netop bruger charset=ISO-8859-1). Set her fra mig (netscape, win95) er alles æøå
vist rigtigt undtagen i dine mails.

Morten

Fra : Mickey

Dato : 21-08-01 14:39

"Peter Ole Kvint" <NOSPAMing@haabet.dk> skrev i en meddelelse

> som kan oversaette æøå, da koderne er vansklige at huske.

de er da ikke så besværlige...

æ = &aelig;
ø = &oslash;
å = &aring;
- samme til store bogstaver, bare med et stort, AE, O og A

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-08-01 11:57

>Er der nogen der ved hvordan man undlader at Dreamweaver \'oversætter\'
>æøå, hvis man skiver dem i wysiwyg mode?

Nej, da programmet er lavet sådan
at det laver den bedst mulige kode.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-08-01 14:37

On tue, 21 aug 2001 10:57:01, NOSPAMing@haabet.dk (Peter Ole Kvint)
wrote:

>Nej, da programmet er lavet sådan
>at det laver den bedst mulige kode.

Jeg ville ikke ligefrem betegne det som "bedst mulige kode".

(der er vist i øvrigt et webinterface, der skal huske at strippe
backslashes...)

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-08-01 12:11

>Det er ikke spor vigtigt, bare brug de danske karakterer. Se
>http://www.usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign/diverse.html#Tegn
>for mere information.

Hvis man nãrlãser dit link s+ st+s der at de fleste har mulighed for at se AE, OE
og AA rigtigt hvis browsteren er indstilliet rigtigt.

Men hvad f+r dig til at tro at det er tilfãldet?