Beskæring af birk
Fra : Arne Lorenzen

Dato : 20-08-01 19:44

Vores birketræ står nok for tæt på huset.
Kan birk tåle at blive skåret ned?
Har dog lidt på fornemmelsen at den ikke tåler det særligt godt.
Den er vel en 7 meter høj, med en stammediameter på en 10-15 cm
forneden, altså ikke så gammel endnu - måske 10 år.

Venlig hilsen - Arne

Fra : S. Børresen

Dato : 20-08-01 20:15

Nogenlunde det samme gjorde min, den skar jeg af sidste år, og den lever
fint endnu.
Har ladet mig fortælle at man ikke skal skære grenen af helt inde ved
stammen, men gå ca. 1 m. ud, og skære der

Søren

Fra : Anja Hammer Dubland

Dato : 21-08-01 20:24

"S. Børresen" wrote:

> [...]
> Har ladet mig fortælle at man ikke skal skære grenen af helt inde ved
> stammen, men gå ca. 1 m. ud, og skære der

Jeg har beskåret vår bjørk mye nærmere inne på stammen enn det, ca 10-15 cm.
Men du må skjære på vinteren. Ellers vil bjørken "blø" og om du er uheldiig
dø av det. Det kan og gå sopp/mugg i skjærestedet.
Skal du skjære en stor gren, anbefales det at du overstryger snittstedet med
podevoks eller lignende.
--
Anja

Fra : mig

Dato : 22-08-01 11:13

Har skåret en række træer ned fra ca. 5 m til 2 m. Og træerne har siden
aldrig været så flotte! Der kom masser af nye skud nedefra, hvor stammen
før var bar. Altså en række tætte træer.

Arne Lorenzen <aclo@mail.dk> skrev i artiklen