editor til Mac
Fra : Marc Eley

Dato : 19-08-01 22:33

Med risiko for at sætte en heftig elske/hade-debat igang: er der nogen der
har fundet en nogenlunde (kode)-editor til Mac?

Noget ala Homesite/Quanta?

Jeg har prøvet omkring 10 forskellige og intet har nået ovennævnte til
sokkeholderne.

(Lad være med at foreslå BBedit - jeg får rødglødende øjne og hugtænder, når
jeg hører dette produkt nævnt ;) )

--
/marc eley

http://www.grandissue.com

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 19-08-01 22:38

Marc Eley wrote:

> [...]
> sokkeholderne.
>
> (Lad være med at foreslå BBedit - jeg får rødglødende øjne og hugtænder, når

Jeg vil helt klart foreslå BBEdit - spøg til side ... men den er nu god.
Hvilken slags skal det være? WYSIWYG eller teksteditor?

Mvh Mark

--
The box said 'Requires Windows 95, or better.' So I bought a Macintosh.

Fra : Marc Eley

Dato : 19-08-01 22:44

in article 3B8031BD.DAA193BC@tv.dk, Mark S. Rasmussen at mark@tv.dk wrote on
19/08/01 11:38 PM:

> Jeg vil helt klart foreslå BBEdit - spøg til side ... men den er nu god.
> Hvilken slags skal det være? WYSIWYG eller teksteditor?

KUN TEKST ;)

--
/marc eley

http://www.grandissue.com

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 19-08-01 22:47

> KUN TEKST ;)

Jeg har ikke selv prøvet det men jeg ved der findes et program ved navn WebEdit
(www.versiontracker.com). En ven af mig er ved at lave et program som hedder
iSpider som indtil videre ser ret godt ud, jeg kan kontakte dig når det bliver
udgivet.

Mvh Mark

--
The box said 'Requires Windows 95, or better.' So I bought a Macintosh.

Fra : Marc Eley

Dato : 19-08-01 23:01

in article 3B8033C4.C8C73A67@tv.dk, Mark S. Rasmussen at mark@tv.dk wrote on
19/08/01 11:46 PM:

> Jeg har ikke selv prøvet det men jeg ved der findes et program ved navn
> WebEdit
Det ser ud som om det er en del af et CMS-system, -noget browserbaseret
editingtool.

> En ven af mig er ved at lave et program som hedder
> iSpider som indtil videre ser ret godt ud, jeg kan kontakte dig når det bliver
> udgivet.

Det lyder spændende. Har han noget site oppe og køre omkring projektet?
Du må meget gerne skrive på: eley@grandissue.com

--
/marc eley

http://www.grandissue.com

Fra : Neumann, Thomas

Dato : 19-08-01 22:52

GoLive !

Den har også hard-code editor!

Og en masse andet fed gejl!

Thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-08-01 06:39

Marc Eley <eley@eisenstein.dk> wrote:

> in article 3B8031BD.DAA193BC@tv.dk, Mark S. Rasmussen at mark@tv.dk wrote
> on 19/08/01 11:38 PM:

> KUN TEKST ;)

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forstå dit indlæg ? Du vil åbenbart
kun have en ren tekst editor til Mac - okay - BBEdit er the ultimate
master. Ændrer ikke dine koder, kan åbne det meste, fylder ikke ret
meget, kan en masse fikse features og er fuldt kompatibel med fx.
GoLive.

Jeg bruger de 2 til alle mine sites og er fuldt tilfreds.

Du må have været meget uheldig med den BBEdit du har benyttet, hvilken
version var det ?

Der findes sikkert en masse andre tekst editorer til Mac - jeg kender
dem ikke, men hvis du vil have 2 programmer, der ikke fårker din Mac op,
så er BBEdit og GoLive mit bedste bud.

-- Cordiali saluti Jesper "Ingen er både ærlig og fjendeløs" - Carl Erik
Soya mailto:jesper@gylling.net http://www.gylling.net/

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 20-08-01 20:56

In article <1eyfgye.wjds481165hg4N%jesper@gylling.net> ,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> [...]

Kender dem ikke, men jeg bruger selv PageSpinner fra
http://www.optima-system.com/

Mvh
Jens

Fra : J.C. Voss

Dato : 19-08-01 23:14

Marc Eley <eley@eisenstein.dk> wrote:

> Jeg har prøvet omkring 10 forskellige og intet har nået ovennævnte til
> sokkeholderne.

Har du prøvet PageSpinner? Jeg er ganske godt tilfreds med den.
<http://www.optima-system.com/pagespinner/>. Det koster $29.95.

--
Jonas @ 11°56° ------------------------------
'Det var mig der inspirerede | Remember Occam's razor? |

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-08-01 02:33

Hei Marc

Marc Eley wrote:

> [...]
>
> Noget ala Homesite/Quanta?
>
> Jeg har prøvet omkring 10 forskellige og intet har nået ovennævnte til

Jeg har en enkelt gang haft fingrene i ovennævnte programmer, og det er da
noget af det værste, jeg endnu har haft inde på min Win95! - Endnu værre end
FrontPage!

- Og hvad med om du så kom med nogle navne og versioner istedet for blot at
komme med et intetsigende udsagn?

> (Lad være med at foreslå BBedit - jeg får rødglødende øjne og hugtænder, når
> jeg hører dette produkt nævnt ;) )

BBEdit BBEdit BBEdit..... Skal jeg fortsætte? - En sådan udtalelse viser
tydeligt, at du ingen eller liden kendskab har til, hvad BBEdit kan bruges til.
Har du siddet med en gl. ver. 2 eller 3? - BBEdit er faktisk nu på ver. 6.1.1.
- Men det kræver jo selvfølgelig, at du véd hvordan programmet og dets plug-ins
fungerer, og at du i det hele taget _har_ de plugs, der skal bruges.

Men nok om det.... Har du prøvet 'CreativePage', 'PageSpinner', 'Unicorn
Editor', 'Tex-Edit Plus', 'pepper', 'Jedit', 'AlphaTcl' osv.. - Og har du
prøvet Claris HomePage, - eller den nye FileMaker 5.5 med WebCompagnon 5.5?
(Den fås for øvrigt også til PC).

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Marc Eley

Dato : 20-08-01 10:04

in article 3B8068D4.EF540DFA@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 20/08/01 3:33 AM:

> Jeg har en enkelt gang haft fingrene i ovennævnte programmer, og det er da
> noget af det værste, jeg endnu har haft inde på min Win95! - Endnu værre end
> FrontPage!

Hvordan kan du sammenligne Homesite/Quanta med Frontpage?? Det er mig en
gåde...

> [...]
> plug-ins fungerer, og at du i det hele taget _har_ de plugs, der skal bruges.

Jeg sidder med en v5 og jeg vidste ikke at de benyttede sig af plugins.

Hvad er det for en slags plugsins vi snakker om og hvorfor skulle et simpelt
kode program skulle benytte sig af plugins? Vi taler om et udvidet
tekstbehandlingsprogram.

> [...]
> prøvet Claris HomePage, - eller den nye FileMaker 5.5 med WebCompagnon 5.5?

Tak for listen. Jeg har prøvet 3 af dem, men vil da kigge på og prøve de
andre.

--
/marc eley

http://www.grandissue.com

Fra : René Sindberg

Dato : 20-08-01 11:11

Hej!.

Til webeditor kan også anbefales Freeway 3.1 www.softpress.com den er ganske
fortrinlig når nu alle de html editorer skal nævnes..

Meget nem at gå til, 30dages demo ligger vistnok på deres site, den er nem
hvis der skal ændres i sitet/billeder/knapper du arbejder kun med 1
dokument, når sitet er klar genererer den så sitet i en folder til upload
som forøvrigt også kan ske direkte inde fra programmet.

/René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-08-01 17:12

Hej Marc

Marc Eley wrote:

> Hvordan kan du sammenligne Homesite/Quanta med Frontpage?? Det er mig en
> gåde...

OK, jeg skulle nok have udtrykt det lidt klarere... Jeg synes H/Q var usandsynligt
besværligt at bruge. Jeg vil sammenligne det lidt med Quark Express - altså at man
skal kende stort set alt 110% for at kunne bruge programmet uden at lave ged i det.

> Jeg sidder med en v5 og jeg vidste ikke at de benyttede sig af plugins.

Hvis du kun har selve programmet og ikke resten af 'pakken', så forstår jeg godt,
du er lidt mystificeret. Jeg har selv en 5.1, og i den ligger der en mappe 'BBEdit
Plug-Ins', hvor der er 14 stk. udvidelser/plug-ins til forskellige formål.

Når du åbner BBEdit skulle der meget gerne komme en 'floatin toolbar' frem med
udelukkende HTML værktøjer. Hvis du så samtidig går op under 'Tools' og vælger
'Tools List', så får du en liste frem med alle de plug-ins, der er installeret.
Både BareBones selv og andre programmører laver forskellige plug-ins til BBEdit og
BBEdit Lite. Du kan endda være heldig, at en del af de plugs, der ellers kun kan
bruges i BBEdit også virker helt eller delvist i BBEdit Lite

> Hvad er det for en slags plugsins vi snakker om og hvorfor skulle et simpelt
> kode program skulle benytte sig af plugins? Vi taler om et udvidet
> tekstbehandlingsprogram.

Der kan fx. være tale om plug-ins til autokorrektion, - add-remove line endings,
add-remove tags, add-remove color tags, convert between endings, add-remove styles
osv. osv.

> Tak for listen. Jeg har prøvet 3 af dem, men vil da kigge på og prøve de
> andre.

Du kan prøve at søge på www.versiontracker.com med søgeordet 'text editor', så får
du en lang liste frem. Nogle er ret avancerede, - andre meget simple. Fx. er et
program som 'Unicorn' faktisk ret avanceret. Den kan meget af det, som BBEdit kan.

Hvis jeg fx. får en tekst, der skal konverteres er det enten BBEdit eller Unicorn,
jeg bruger. De to tilsammen kan faktisk åbne alt! - tror jeg.... Jeg har ihvertfald
endnu ikke været ude for at få en tekstfil eller et program, jeg ikke har kunnet
åbne med en af disse to. - Og så er den nyeste BBEdit 6.1.1 faktisk også OS X
kompatibelt - også i Lite versionen.

Fra : Jakob Bock

Dato : 20-08-01 12:04

Hej Erik

> [...]
> plug-ins
> fungerer, og at du i det hele taget _har_ de plugs, der skal bruges.

Hvad er det lige for plugins man _skal_ bruge? Jeg har brugt BBEdit i en del
år efterhånden unden at installere ekstra plugins, og jeg mangler ikke noget
som BBEdits indbyggede funktionalitet ikke kan klare.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-08-01 17:37

Hej Jakob

Jeg siger ikke, man _skal_ bruge de plug-ins, men der er jo masser af muligheder
med plug-ins. Se svaret til Marc om samme spørgsmål.

Fra : Jakob Bock

Dato : 20-08-01 12:01

Hej Marc

> (Lad være med at foreslå BBedit - jeg får rødglødende øjne og hugtænder, når
> jeg hører dette produkt nævnt ;) )

Det kunne være interessant at høre hvorfor du har det sådan med dette
program (selvfølgelig fordi jeg selv mener at det er den suverænt bedste
teksteditor til Mac OS). Hvilke features er det lige du efterlyser?
Programmet kører nemlig upåklageligt, er gennemtænkt og gennemført og
tilbyder en masse uundværlige features -- ikke mindst for webdesignere.

Selv bruger jeg programmet intensivt til at skrive/checke HTML-kode og
PHP-scripts (den seneste version har syntaksfarvning af PHP 3)*. De
indbyggede regular expression funktioner er også uundværlige f.eks. når man
får store rodede Word-filer der skal gøres klar til at lægges over i en
database.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 20-08-01 18:43

> [...]

> Noget ala Homesite/Quanta?
>
> Jeg har prøvet omkring 10 forskellige og intet har nået ovennævnte til

Selv til en mac: http://www.vim.org/macs.html
Ultimativt og kan endda bruges ens på alle platforme, så er der
selvfølgelig indlæringkurven, men bagefter...

> (Lad være med at foreslå BBedit - jeg får rødglødende øjne og hugtænder, når
> jeg hører dette produkt nævnt ;) )

Meget kedelig editor.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 26-08-01 15:12

> [...]

> sokkeholderne.
>
> (Lad være med at foreslå BBedit - jeg får rødglødende øjne og hugtænder, når

Jeg skal nok lade være med at foreslå den gamle version af BBEdit Lite
af hensyn til dig. Men den nye BBEdit Lite 6.1.1 er forbedret. Du kan
taste Cmd-B i en eller anden funktion for at se hvor langt funktionen
rækker (med paranteser og krølleparanteser).

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast