At omvendes fra RedHat til Progeny Debian
Fra : Allan Olesen

Dato : 19-08-01 12:49

Nu skal det så være slut. Som et skridt på vejen til nørd-titlen har
jeg hentet en Progeny Debian og kastet mig ud i en installation. Jeg
er selvfølgelig allerede stødt på nogle sære forhindringer.

Nedenstående kan dels betragtes som lidt uddeling af erfaringer til
andre RedHat-brugere, der er på vippen til Debian, dels som et nødråb:

1. Dokumentation:
Kan det virkelig passe, at manualen kun kan fås i en papirudgave, der
følger med betalingsversionen?
Efter adskillige år som gratist på første klasse forekommer sådan
noget mig helt uforståeligt - især måske fra manden bag Debian.

2. Mailopsætning:
Man bliver mere eller mindre tvunget ind i at sætte en mailserver op.
Da den hedder Postfix, skal jeg ikke klage. Men jeg synes ikke, at jeg
har kunnet finde noget som helst om en imap- eller pop3-server. Taget
i betragtning, at der er taget rigtig meget hånd om mailopsætningen,
undrer det mig lidt, så jeg har ikke rigtigt ville installere min egen
imap/pop3-server, før jeg er helt sikker på, at der ikke ligger en og
slumrer et sted.

3. .deb-helvedet:
Jeg kommer nok til at indrømme, at jeg har svært ved at forliges med
hele filosofien omkring Debians pakkeformat.

I RedHat installerer jeg en pakke. Når installationen er overstået,
kan jeg så give mig til at konfigurere programmet, og når jeg er
sikker på, at konfigurationen er ok, starter jeg programmet.

I Debian bliver jeg under selve installationen mere eller mindre
tvunget ud i en konfiguration, hvor der her og nu skal besvares nogle
spørgsmål, som jeg ikke altid kender svaret på uden lidt læsning i den
dokumentation, som jeg jo ikke kunne læse på forhånd, eftersom den er
en del af pakken (en såkaldt Catch 22?). Derefter forsøger programmet
(nogle af dem i hvert fald) at starte sig selv, og hvis det fejler, er
hele installationen fejlet.

Den situation står jeg lige nu i. Jeg forsøgte at installere pdnsd og
var ikke lige forberedt på, at den ville starte sig selv. Derfor kom
der en fejl, da named allerede lyttede på port 53, og installationen
fejlede. En senere opdatering af alle pakker med "apt-get upgrade"
fejlede også, hver gang den nåede til pdnsd. Derfor besluttede jeg mig
til at fjerne pdnsd med "apt-get remove pdnsd", men her fik jeg også
fejl, fordi den ikke kunne _lukke_ programmet. Så gav jeg op (prøvede
dog vist også -f først).

Er Debians pakkesystem virkelig så sårbart, at man skal forvente den
slags?

Findes der en "reparationsfunktion", så man kan komme ud af uføret,
når en opdatering har fejlet?

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Jesper Krogh

Dato : 19-08-01 12:57

In article <3b7fa7c9$0$97179$ed0f@dspool01.news.tele.dk>, Allan Olesen wrote:
> [...]
> Efter adskillige år som gratist på første klasse forekommer sådan
> noget mig helt uforståeligt - især måske fra manden bag Debian.

http://www.progeny.com/prodserv/progenystore/Progeny-Debian-Install-Guide.pdf

Så jo, den er også til download.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-08-01 13:08

jesper@linuxpusher.dk (Jesper Krogh) wrote:

>Så jo, den er også til download.

Den ligger også på CD'en, men det er ikke manualen - kun en forkrøblet
version, som kun dækker selve installationen.

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-08-01 13:14

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

Jeg har aldrig set Progeny, men jeg har en del erfaring med Debian og
selvfølgeligt hørt noget om Progeny i sammenhæng med Debian.

> 1. Dokumentation:
> Kan det virkelig passe, at manualen kun kan fås i en papirudgave, der
> følger med betalingsversionen?

Formodentligt er manualen noget af det add-on som de mener de skal
tjene penge på.

> Efter adskillige år som gratist på første klasse forekommer sådan
> noget mig helt uforståeligt - især måske fra manden bag Debian.

Det er vist først med Ian Jackson og Bruce Perens at Debian er blevet
helt så ideologisk defineret som det er nu. Det er Bruce Perens der
skrev DFSG, som blev til open source-definitionen.

> 2. Mailopsætning:
> Man bliver mere eller mindre tvunget ind i at sætte en mailserver op.

Ja, der er mange programmer, der kræver at de kan sende en mail på en
eller anden måde, blandt andet cron.

> Da den hedder Postfix, skal jeg ikke klage. Men jeg synes ikke, at jeg
> har kunnet finde noget som helst om en imap- eller pop3-server.

Der er formodentligt hverken imap eller pop3 som standard. Det er ikke
nødvendigt for et velfungerende unix-system på samme måde som mail er
det.

Installerer du en imap-server er der formodentligt taget lige så meget
hånd om det som med postfix.

> 3. .deb-helvedet:
> Jeg kommer nok til at indrømme, at jeg har svært ved at forliges med
> hele filosofien omkring Debians pakkeformat.

Pakkeformatet skal du nok ikke skyde skylden på. Det er nærmere Debian
policy, der også sagtens skulle kunne implementeres med RPM.

> I RedHat installerer jeg en pakke. Når installationen er overstået,
> kan jeg så give mig til at konfigurere programmet, og når jeg er
> sikker på, at konfigurationen er ok, starter jeg programmet.

Ideen er at når du er færdig med at installerer pakker så er du
færdig. Kun hvis du har meget særlige krav, skal du gøre noget efter
installationen. Har man installeret en debianpakke, så virker det. Man
skal ikke først til at lede en masse dokumentation igennem.

Der er nogle problemer med uovervågede instalation, men det vil blive
afhjulpet når debconf bliver mere moden og når flere pakker begynder
at anvende det.

Så burde man også kunne reconfigurerer pakker ved at skrive
'dpkg-reconfigure <pakke-navn>'.

> Den situation står jeg lige nu i. Jeg forsøgte at installere pdnsd og
> var ikke lige forberedt på, at den ville starte sig selv. Derfor kom
> der en fejl, da named allerede lyttede på port 53, og installationen

Det er en fejl. Hvis pdnsd ikke kan håndterer at andre dns-servere er
installeret bør den klart konflikte med andre dns-servere. Prøv at se
om der allerede er lavet en fejlrapportering om det, ellers bør du
selv fejlrapporterer det.

--
http://peter.makholm.net/

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 20-08-01 02:33

Peter Makholm wrote:

> Det er vist først med Ian Jackson og Bruce Perens at Debian er blevet
> helt så ideologisk defineret som det er nu. Det er Bruce Perens der
> skrev DFSG, som blev til open source-definitionen.

Jeg troede, at Ian Jackson netop var "ian" i debIAN ? (og at hans
kæreste Debbie var resten).

-Claus

Fra : Peter Makholm

Dato : 20-08-01 06:30

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> Jeg troede, at Ian Jackson netop var "ian" i debIAN ? (og at hans
> kæreste Debbie var resten).

Nej, det var Ian Murdock, der nu er hovedmanden bag Progeny Linux.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-08-01 00:06

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

>Installerer du en imap-server er der formodentligt taget lige så meget
>hånd om det som med postfix.

Jeg udtrykte mig nok lidt uklart. Med "taget hånd om" hentyder jeg
ikke til konfigurationen i Postfix-pakken. Der er tale om, at man har
lavet et specielt Progeny-konfigurationsværktøj til "Electronic Mail".

>Pakkeformatet skal du nok ikke skyde skylden på.

Det gør jeg vel heller ikke. Jeg skyder skylden på filosofien bag - og
det er vel det, du kalder "Debian policu".

> [...]
>installationen. Har man installeret en debianpakke, så virker det. Man
>skal ikke først til at lede en masse dokumentation igennem.

Narh. Nogle af de spørgsmål, jeg er blevet stillet af dpkg, mens jeg
havde pistolen for panden, har nu affødt nogle svar fra mig, som nok
havde set anderledes ud, hvis jeg havde haft mulighed for at læse
dokumentationen, så jeg forstod, hvad jeg svarede på.

Derudover foretrækker jeg da også at gå sikkerhedsopsætningen lidt
igennem, før jeg starter en daemon. Derfor skræmmer det mig lidt, at
den bare starter under installationen, før jeg har det på plads.

Men et andet problem er, at man ikke på forhånd kan vide, om man skal
sætte 1 minut eller 3 timer af til installation eller opgradering af
en pakke.

Med rpm er det nemt. Når først rpm har erklæret sig tilfreds med
dependencies, kan den køre til vejs ende. Derefter kan jeg en anden
dag give mig til at pusle med at konfigurere programmet (men
standardkonfigurationen er nu ofte slet ikke så ringe, når man ser
bort fra, at den normalt blæser på internet-sikkerheden.

Med dpkg stopper installationen pludselig, hvorefter man får et sært
spørgsmål smidt i hovedet, og så skal man måske ud på nettet og søge
information, før man tør svare.

> [...]
>at anvende det.
>
>Så burde man også kunne reconfigurerer pakker ved at skrive

Det ville ikke være tosset.

> [...]
>installeret bør den klart konflikte med andre dns-servere. Prøv at se
>om der allerede er lavet en fejlrapportering om det, ellers bør du

Se mit svar til Henrik.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 19-08-01 13:15

Allan Olesen vreettee in meeseaagjee
<3b7fa7c9$0$97179$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

[...]

> 1. Dokumentation:

Pågældende dokumentation kan findes på www.progeny.com som pdf-fil.

[...]

> 2. Mailopsætning:

Med mindre du har valgt en POP3 server under installationen (jeg er ikke
helt kæk på Progenys installationsmenu) har du ikke nogen.
Prøv at lave en 'dpkg -l | grep -i pop3' - det burde give dig et hint.

[...]

> 3. .deb-helvedet:

Debians pakkeformat er faktisk ret godt når man lige har luret det af.
Efter kort tids brug finder du ud af at .rpm-pakke formatet er generationer
bag .deb (hvorfor der skulle være en v2 af .rpm-formatet på vej).

Hvis du har problemer med en pakke som virkelig driller så prøv 'dpkg
--purge <pakkenavn>'. Så skulle evt. rester gerne ryge.

Du skal også være opmærksom på hvilke sources du bruger til apt-get ( kig i
/etc/apt/sources.list ). Progenys eget arkiv er efter min mening ikke
specielt veludbygget og man kan havne i depend-probelemer (pakkerne har et
afhængighedsforhold imellem og disse bør være opfyldt). Der kan være
dummy-pakker i Progenys arkiv for at snøre andre pakker.
Skift i stedet til Debian arkiv (jeg bruger selv testing).

[...]

--
` Med Venlig Hilsen | Regards
` H e n r i k B ø g h

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-08-01 13:22

Henrik Bøgh <h_nospam_@boegh.net> writes:

> Efter kort tids brug finder du ud af at .rpm-pakke formatet er generationer
> bag .deb (hvorfor der skulle være en v2 af .rpm-formatet på vej).

Tænk jeg troede at de allerede var oppe på version 4. Nuværende
Debianpakker præsenterer sig som debian-binary version 2.

-- Allan Olsen på dk.edb.system.unix

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 19-08-01 14:30

Peter Makholm vreettee in meeseaagjee <87zo8ws0iy.fsf@xyzzy.adsl.dk>:

[...]

> Tænk jeg troede at de allerede var oppe på version 4. Nuværende
> Debianpakker præsenterer sig som debian-binary version 2.

OK indrømmet. Der stod vist ny generation af rpm og ikke ny version.

[...]

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-08-01 00:07

Henrik Bøgh <h_nospam_@boegh.net> wrote:

>Pågældende dokumentation kan findes på www.progeny.com som pdf-fil.

Jeg tvivler. Men jeg ville da sætte pris på at blive sat på plads af
et passende link.

>Med mindre du har valgt en POP3 server under installationen (jeg er ikke
>helt kæk på Progenys installationsmenu) har du ikke nogen.
>Prøv at lave en 'dpkg -l | grep -i pop3' - det burde give dig et hint.

Ret tomt. Så jeg står frit.

>Debians pakkeformat er faktisk ret godt når man lige har luret det af.

Jeg har skam luret det af. Det er ikke kvaliteten, jeg angriber. Det
er filosofien bag.

>Hvis du har problemer med en pakke som virkelig driller så prøv 'dpkg
>--purge <pakkenavn>'. Så skulle evt. rester gerne ryge.

Det kunne ikke fjerne pdnsd, selv ikke med en yderligere --force-all
hæftet på.

Jeg fik først en fejlmeddelelse, der sagde, at programmet ikke kunne
lukkes. Klart nok - det var ikke startet. Derefter fik jeg en ny
fejlmeddelelse om, at programmet ikke kunne startes. Mindre klart,
eftersom alle andre programmer, der kunne tænkes at konkurrere om port
53, var stoppet. Så fejlede dpkg.

Jeg fandt dog til sidst ud af, at hvis jeg startede pdnsd med scriptet
i /etc/init.d (tror jeg nok, at stien hedder under Debian), kunne jeg
afinstallere programmet.

Men det undrer mig såre, at et program skal kunne startes, før det kan
afinstalleres. Hvad nu, hvis man netop ønsker at afinstallere det,
fordi man ikke kan finde ud af at løse det problem, der gør, at det
ikke kan starte?

Her tillader jeg mig lige at svare på en del af Peter Makholms indlæg,
så vi holder dette start-afhængighedsproblem nogenlunde samlet:

Jeg går ud fra, at du med "konflikte" hentyder til
konflikt-informationen i .deb-pakken.

Der er vel ikke noget i vejen for at have installeret flere
dns-servere. Det er bare kun en af dem, der må køre ad gangen (i hvert
fald på port 53 tcp/udp). Dermed kan jeg ikke se nogen grund til, at
pakkerne skal konflikte. Eller er der en Debian-filosofi, der siger,
at hvis to programmer ikke kan køre samtidigt, må de heller ikke være
installeret samtidigt?

Stadig kan der vel være 1000 andre grunde til, at et program ikke kan
starte, selv om pakken er installeret korrekt. Det virker lidt
voldsomt, at dpkg af den grund erklærer installationsfejl - og endda
med nøjagtigt samme begrundelse nægter at afinstallere pakken. Så er
man da virkeligt i knibe.

Tilbage til Henrik:
> [...]
>dummy-pakker i Progenys arkiv for at snøre andre pakker.
>Skift i stedet til Debian arkiv (jeg bruger selv testing).

Hvis jeg har forstået det hele korrekt, skulle Progenys
stable-versioner af en del af pakkerne være nyere end Debians
stable-versioner. Det lyder jo umiddelbart besnærende, forudsat at der
er sket en egentlig bedømmelse, og at man ikke bare over en bred kam
har omdøbt Debians unstable- eller test-versioner til Progeny stable.

Men ellers er jeg lidt på Herrens mark med Progeny- kontra
Debian-pakker. Min Progeny har uden ret meget hjælp fra mig sat sig
selv op til at suge pakker fra både Progeny og Debian, og umiddelbart
ser det ud til at fungere fint. Derfor undrer behovet for dummy-pakker
mig lidt. Men det lyder da katastrofalt, hvis en dummy-Progeny-pakke
kan spærre for installation af den rigtige Debian-pakke.

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-08-01 07:08

> [...]

> pakkerne skal konflikte. Eller er der en Debian-filosofi, der siger,
> at hvis to programmer ikke kan køre samtidigt, må de heller ikke være

Det er det jeg siger: Enten skal de erklære en konflikt eller også
skal de kunne installeres sammen. Hvbis du har oplevet anderledes, så
er du stødt ind i en fejl.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-08-01 15:38

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

>Det er det jeg siger:

Det mener jeg ikke.

>Enten skal de erklære en konflikt eller også
>skal de kunne installeres sammen.

Jamen, de kan jo sagtens installeres sammen. De deler ingen filer med
samme sti/navn, men forskelligt indhold.

De kan bare ikke _køre_ samtidigt, fordi de begge vil bruge samme
port. Det er efter min mening noget helt andet, og derfor spørger jeg,
om det i sig selv skal føre til konflikt i Debian.

>Hvbis du har oplevet anderledes, så
>er du stødt ind i en fejl.

Mindst een af os misforstår den anden, og den misforståelse skal vi
vist have ryddet af vejen, før jeg begynder at fejlmelde en pakke.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 21-08-01 16:43

Allan Olesen vreettee in meeseaagjee
<3b82723b$0$326$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

[...]

> De kan bare ikke _køre_ samtidigt, fordi de begge vil bruge samme
> port. Det er efter min mening noget helt andet, og derfor spørger jeg,
> om det i sig selv skal føre til konflikt i Debian.

Det er normal praksis.
Hvad skal folk for eksempel med to MTA'er?
Eller to DNS-servere?

Hvis det er et rigtigt stort problem for dig kan alt vælge kun at hente
pakken med apt-get og så kun pakke den ud med dpkg (jeg kan ikke huske
parametrene.).

[...]

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-08-01 20:35

Henrik Bøgh <h_nospam_@boegh.net> wrote:

>Hvad skal folk for eksempel med to MTA'er?
>Eller to DNS-servere?

Skifte mellem dem for at se, hvilken man synes bedst om at arbejde
med. Lidt bøvlet at skulle afinstallere den ene, hver gang man lige
skal starte den anden.

Derudover lyder det for mig som et problem, at enhver dns-server skal
kende samtlige andre dns-servere, hvor inferiøre de end er, og have
dem i sin konfliktliste. Det lyder som et helvede at holde opdateret
(hvilket naturligvis er pakkepakkemandens problem og ikke mit, men
alligevel...).

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 21-08-01 21:19

Allan Olesen vreettee in meeseaagjee
<3b82b7d4$0$319$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

[...]

> [...]
> dem i sin konfliktliste. Det lyder som et helvede at holde opdateret
> (hvilket naturligvis er pakkepakkemandens problem og ikke mit, men

Hvis jeg husker debians pakkeformat korrekt (Peter Makholm skal såmend nok
rette mig hvis jeg tager fejl) så husker hver enkelt debian pakke ikke de
andre pakker af samme type (f.eks. DNS-servere). Hver enkelt pakke har ud
over navnet også en funktion - f.eks. 'DNS-server'. Hver enkelt
DNS-serverpakke har så denne funktion og hvis en pakke med samme funktion
forsøges installeret samtidig med at en anden pakke med samme funktion
allerede er på systemet opstår konflikten.
Ellers skulle man jo opdatere tidligere pakker bare fordi der kom nye
pakker med samme funktion.
Derudover kan der selvfølgelig være visse specifikke pakker af en anden
funktion som de enkelte pakker kan konflikte med, og her skal der bestemt
laves nye pakker såfremt der er konflikter.