At få en halvgammel W95 på
Fra : Jørgen Emborg

Dato : 19-08-01 11:22

Jeg har for et stykke tid siden fået ADSL fra TDC. Nu har jeg fået en
Tulip PC med w95 til huse som jeg meget gerne skulle have på nettet til min
kærestes email.
Der sidder ifølge systemkontrolpanelet et netkort i som hedder AMD
PCNET Family ethernetkort. Så langt så godt. Når jeg tilslutter den ADSL
boksen lyser den også (ADSL-boksen) ganske rigtigt grønt som tegn på at der
er et netkort.
Men - jeg beder om hjælp! jeg har prøvet alt også at køre den CD jeg fik
med fra TDC. Og der har jeg så et problem fordi den melder scriptfejl fra
start og jeg kan kun komme 3-4 menuer på CD´en ind - så fryser den.
Jeg er ikke så velbevandret i Windows da den anden computer jeg har er
en Mac. Den kender jeg ud og ind og det tog derfor kun et halvt minut at få
den på,
Er det et forkert kort? Eller mangler jeg en driver? Jeg har
selvfølgelig prøvet kontrolpanelet netværk og gjort hvad jeg fandt logisk
der...
PC´en er vist en pentium 100 med kun 24 mb Ram. Kan det overhovedet lade
sig gøre?
MVH Jørgen Emborg

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 19-08-01 14:39

Hej Jørgen

"Jørgen Emborg" <emborg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3b7f935b$0$341$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> er et netkort.
> Men - jeg beder om hjælp! jeg har prøvet alt også at køre den CD jeg fik

Mon ikke du skulle droppe CD'en, den er sikkert ikke til Win95.
Installer TCP/IP med dynamisk tildeling af IP adresse.
Se om du kan pinge routeren, hvis ikke, se om den kan pinge sig selv.

Meld tilbage hvis der er flere problemer.

> PC´en er vist en pentium 100 med kun 24 mb Ram. Kan det overhovedet lade
> sig gøre?

Det er ikke noget problem.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Jørgen Emborg

Dato : 19-08-01 16:23

Hej Bjarne - tak for svaret, men jeg er ikke helt klar over følgende:

> Installer TCP/IP med dynamisk tildeling af IP adresse.
- I netværkspanelet er der nu følgende emner; Opkaldskort og TCP/IP. Jeg har
peget på TCP/IP og set på egenskaber. Den står på hent automatisk en IP
adresse. Er der andet jeg skal gøre?

> Se om du kan pinge routeren, hvis ikke, se om den kan pinge sig selv.
Jeg har ingen router - eller har jeg? Jeg har de to bokse som TDC satte op.
To Siemensæsker hvor der står XPpresslink på. Der er kun een adsl port på.
Det ene er et skillefilter fordi jeg også har ISDN Er den anden så en
router?

I så fald: aner jeg ikke hvad du mener med at pinge routeren?

> Meld tilbage hvis der er flere problemer.

!!!!

MVH Jørgen Emborg

Fra : Kim Greve

Dato : 19-08-01 17:13

"Jørgen Emborg" <emborg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3b7fd9cf$0$97049$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> To Siemensæsker hvor der står XPpresslink på. Der er kun een adsl port på.
> Det ene er et skillefilter fordi jeg også har ISDN Er den anden så en

Der bruges skillefilter på både ISDN og PSTN.

Den lille æske, er dit skillefilter og den store æske er dit modem. Du siger at du ikke har en router?, har du en NetExpress 1 ADSL forbindelse? (ved NetExpress 2 ADSL følger der en router med ( en lille sort boks) ). Hvis det er tilfældet skal du bruge et ATM netkort.

> I så fald: aner jeg ikke hvad du mener med at pinge routeren?

Hvis du har en 2601 router, kan du i en dosprompt (kommandolinje) skrive PING 192.168.1.1

--
Kim Greve

Fra : Bo

Dato : 19-08-01 18:49

"Kim Greve" <i_dont_want@private.emails> skrev i en meddelelse
> [...]

NetExpress 2 ADSL følger der en router med ( en lille sort boks) ). Hvis det
er tilfældet skal du bruge et ATM netkort.

Det kunne også tænkes at være en bredbånds løsning, i så fald har jeg med
held konfigureret gateway på den ene af vores her. (De DNS adresser der står
i Quickstart guiden fra TDC)

Bo

Fra : Jørgen Emborg

Dato : 19-08-01 19:28

> Det kunne også tænkes at være en bredbånds løsning, i så fald har jeg med
> held konfigureret gateway på den ene af vores her. (De DNS adresser der står
> i Quickstart guiden fra TDC)
Det er TDC bredbånd. Det med DNS adresserne har vist noget på sig . Når
jeg åbner OE står der ihvertfald dnserror nede i statuslinjen.
Quickstartguiden fra TDC har jeg lidt problemer med. Mener du den man får
med på CD så kan PC´en ikke rigtigt finde ud af den. Den siger der er
scriptfejl og jeg kan kun komme tre-fire menuer ind i CD´en så vil den ikke
længere. Har du ikke de DNS adresser?
MVH Jørgen Emborg

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 19-08-01 19:41

"Jørgen Emborg" <emborg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3b800535$0$97074$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det er TDC bredbånd.

Hvor mange dynamiske IP adresser har du købt ?

> Det med DNS adresserne har vist noget på sig.

Det får den vel tildelt automatik vha. DHCP, sammen med IP adressen.
Eller har du købt statiske adresser ?

Fra : Bo

Dato : 19-08-01 22:15

"Bjarne Duelund" <_X_duelund@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor mange dynamiske IP adresser har du købt ?

Det er standard pakken med 2 dynamiske adresser

> Det får den vel tildelt automatik vha. DHCP, sammen med IP adressen.
> Eller har du købt statiske adresser ?

Den får tildelt IP-adresse fra DHCP automatisk, men jeg ved ikke om det med
at det er nødvendigt at opsætte gateway er en rest fra dengang jeg havde
ICS.
PS Der køres ME på begge

Bo

Fra : Bo

Dato : 19-08-01 22:10

> [...]
> med på CD så kan PC´en ikke rigtigt finde ud af den. Den siger der er
> scriptfejl og jeg kan kun komme tre-fire menuer ind i CD´en så vil den

Quickstart guiden er ikke fra CD. Jeg har kun sat det op efter den lille
folder der var med. Primær DNS er 194.239.134.83 og Sekundær er
193.162.153.164
Du skal bare huske at de skal stå under gateway fanebladet.
Mit problem opstod, da jeg forsøgte at sætte PC nr. 2 til BB via en HUB, og
jeg har standard pakken med 2 "dynamiske" IP-adresser.

Håber at det hjælper

Bo

Fra : Bo

Dato : 20-08-01 18:57

"Bo" <misterprofile@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Quickstart guiden er ikke fra CD. Jeg har kun sat det op efter den lille
> folder der var med. Primær DNS er 194.239.134.83 og Sekundær er

Jeg må desværre meddele at jeg huskede forkert. Har lige kontroleret
opsætningen, og jeg har opdaget at den IP-adresse jeg får tildelt PC 1
bruger jeg som gateway på PC 2, bare som (xxx.xxx.xxx.1) Altså at de sidste
3 tal bliver ændret til 1.

Beklager hvis jeg har vildledt for meget.

Med venlig Hilsen
Bo

Fra : Jørgen Emborg

Dato : 22-08-01 10:44

Jeg beklager men der er intet der virker! Jeg har gjort som I beskrevet
her i tråden en og flere gange. Der kommer stadig dns error når jeg åbner
explorer.
Jeg tror ikke jeg gider mere. Det er heller ikke så vigtigt med den PC
her.
Om et stykke tid skal jeg forsøge at få en helt moderne win98 compaq på
adsl´en herhjemme. Er det lige så svært eller kan verdens mest udbredte
styresystem ikke finde ud af en lille smule selv? Til sammenligning krævede
det 5 klik ( - og kun klik! - ingen tal ) alt i alt at få min Mac på adsl.
Teknikeren fra TDC var ved at tabe næse og mund da han så hvor hurtigt det
gik. Under et halvt minut..
Er det det samme cirkus på en Win98 maskine? Der er netkort i den.

Mvh Jørgen Emborg

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 24-08-01 17:24

Hej Jørgen

"Jørgen Emborg" <emborg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3b837efa$0$237$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Teknikeren fra TDC var ved at tabe næse og mund da han så hvor hurtigt det

Hvis det kan gøres på en MAC med kun 5 klik må det betyde at den får tildelt
IP adresse, DNS osv automatisk. Så kan det også lade sig gøre på en PC med Win9x på
under 5 klik, hvis man klikker de rigtige steder.

Fra : Ole Thomsen

Dato : 24-08-01 18:39

"Bjarne Duelund" <_X_duelund@danbbs.dk> wrote

> [...]
Win9x på
> under 5 klik, hvis man klikker de rigtige steder.

Jeg var meget tæt på at skrive det samme, men syntes
egentlig manden skulle have lov til at beholde sin stolthed
over Mac's fortrinligheder (som den jo vitterlig også har
mange af).

Ole Thomsen