sshd via inetd ?
Fra : SoulMate

Dato : 23-01-01 23:12

jeg er ikke så klog på inetd
- kan jeg køre sshd som inetd ting ?

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 24-01-01 00:01

Ja.

Det er beskrevet i Linux i skolen: http://www.gnuskole.dk
Gunner.

SoulMate skriver:

> jeg er ikke så klog på inetd
> - kan jeg køre sshd som inetd ting ?

Fra : SoulMate

Dato : 24-01-01 17:00

"Gunner Poulsen" <gp@lyngbjerggaardskolen.dk> skrev i en meddelelse
news:3A6E0D21.E9F757A3@lyngbjerggaardskolen.dk...
> Ja.
>
> Det er beskrevet i Linux i skolen: http://www.gnuskole.dk

virker som om det er lavet til RedHat - de filer de omtaler findes
ikke på mit system... *S*

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 28-01-01 08:53

SoulMate wrote:

> "Gunner Poulsen" <gp@lyngbjerggaardskolen.dk> skrev i en meddelelse

> virker som om det er lavet til RedHat - de filer de omtaler findes
> ikke på mit system... *S*

Det er den også.

Gunner.

Fra : Claus Alboege

Dato : 24-01-01 09:00

SoulMate> jeg er ikke så klog på inetd - kan jeg køre sshd som inetd
SoulMate> ting ?

Hvorfor vil du det?
Inetd er ikke noget gud har skabt!

--
Mvh Claus Albøge

--
% rm -f *;o
% command not found: o

Fra : Peter Makholm

Dato : 24-01-01 09:30

Claus Alboege <tractrix@kom.auc.dk> writes:

> Hvorfor vil du det?

Måske fordi man så kan slette alle root-rettigheder fra sshd, hvilket
kan være ønskeligt af sikkerhedsmæssige grunde. (Ja, jeg ved at
OpenBSD-holdet sikkert ved hvad de gør, men man kan ikke være for
forsigtig når det ikke skader)

Fra : SoulMate

Dato : 24-01-01 16:03

"Claus Alboege" <tractrix@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse

> SoulMate> jeg er ikke så klog på inetd - kan jeg køre sshd som
inetd
> SoulMate> ting ?
>
> Hvorfor vil du det?

evt. fordi jeg ellers skulle ha fundet ud af hvordan jeg får linux'en
til at starte sshd automatisk når den booter ...

> Inetd er ikke noget gud har skabt!

og ? - det betyder altså heller ikke noget for mig om det er Gud eller
en programmør der har lavet det! (og Gud er med stort 'g', ellers er
det bare en udefineret gud)

Fra : Claus Alboege

Dato : 24-01-01 20:26

SoulMate> "Claus Alboege" <tractrix@kom.auc.dk> skrev i en
SoulMate> meddelelse news:2giwvblbcs9.fsf@dacia.kom.auc.dk...

SoulMate> jeg er ikke så klog på inetd - kan jeg køre sshd som inetd
SoulMate> ting ?

SoulMate> evt. fordi jeg ellers skulle ha fundet ud af hvordan jeg
SoulMate> får linux'en til at starte sshd automatisk når den booter

Det ville nok heller ikke vaere saa tosset, at finde ud af det :)
(man update-rc.d (debian) eller man chkconfig (rh))?

SoulMate> og ? - det betyder altså heller ikke noget for mig om det
SoulMate> er Gud eller en programmør der har lavet det!

Inetd har bare lidt problemer med at klare "hoeje" loads. Den lukker
for service i 10 minutter, hvis den modtager "for mange" connections i
loebet at kort tid.
Derudover er ssh ikke ligefrem designet til at koere under inetd
(selvom der findes en -i option til at fortaelle sshd at den koerer
under inetd). Problemet ligger i at sshd skal generere en server key,
foer den kan svare en klient (hver gang), hvilket kan tage op til en
5-10 sekunder - det er de faerreste, der vil vente paa det.

--
Mvh Claus Albøge

--
% rm -f *;o
% command not found: o

Fra : SoulMate

Dato : 24-01-01 20:49

> [...]
>
> Det ville nok heller ikke vaere saa tosset, at finde ud af det :)
> (man update-rc.d (debian) eller man chkconfig (rh))?

hmm, bruger suse - har prøvet den vejledning på gnuskole.dk, den
virker ikke på mit system!

> [...]
> foer den kan svare en klient (hver gang), hvilket kan tage op til en
> 5-10 sekunder - det er de faerreste, der vil vente paa det.

se det var jo en god grund! - det er noget jeg kan bruge til noget
istedet for snak om guder osv... ;)

--
SoulMate