HD performance gennem samba 2
Fra : Peter Gade Jensen

Dato : 23-01-01 15:25

Jeg bliver sq nødt til at stille mit spørgsmål en gang til.
Jeg har 2 harddiske siddende på en ATA66 controller som bliver brugt til
storage af filer for netværket gennem samba. Det er det eneste som diskene
bliver brugt til. Altså ikke noget med at diskene bliver brugt af systemet
af derfor lagger i performance!
Problemet er den at den ene HD kun leverer med 300-500kb/s over netværket,
mens den sagtens kan levere fuld ydelse lokalt på maskinen! Den anden HD
lever med 2-3mb/s over netværket?? Og det er det jeg ikke kan forstå? For
den anden HD har osse leveret med samme hastigheder over netværket, men
efter vi satte den anden i har den ikke kunnet?
Vi har prøvet et repartionere,flytte rundt på diskene, umounte den nye,
sætte dem på hver deres kabel, men lige lidt hjalp det?? Og jeg påpeger lige
en ekstra gang at det KUN er over netværket den har problemer, ikke lokalt!!

på forhånd tak
Peter Gade

Fra : Peter Gade Jensen

Dato : 23-01-01 17:59

Efter at jeg har kigget lidt mere på det har jeg fundet ud af at problemet
kun opstår i forbindelse med download af filer fra disken på filserveren og
ikke ved upload! Problemet er ligeledes under FTP downloads, men IKKE ved
HTTP downloads fra disken.. Så jeg forstår det simpelthen ikke???
Men kan uploade fuld speed til disken, men kun hente med 300-500kb/s over
samba/ftp
men man kan hente med cirka 2,5mb/s over http?????

Det giver absolut ingen mening????

mvh
Peter Gade

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 23-01-01 19:18

> [...]
> samba/ftp
> men man kan hente med cirka 2,5mb/s over http?????

Hardware problemer er så elimineret og fejlen må antages at være isoleret
til ftp og samba protokollerne.
Har du terpet både samba-loggen og sysloggen?
ftp-klienten har en parameter til at sætte noget større blokstørrelse, som
skulle kunne øge hastigheden på hurtige netværk. Hvad sker der hvis du
sætter den op?

Nogen der kan se fællesnævneren her?

Tjek også disse her ud:
http://www.google.com/search?q=tuning+samba+linux+performance&hl=da&lr=

http://www.google.com/search?q=tuning+ftp+linux+performance+-nt&hl=da&safe=o
ff&lr=

--
Tonny

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 23-01-01 19:49

> Tjek også disse her ud:
> [...]

Øv, er der nogen der kan lære mig at benytte links til søgeresultater ...
Beklager den uorden jeg har lavet, men den kvikke læser kan nok se
søgekriterierne samt måske hvilken maskine.

--
Tonny

Fra : Peter Gade Jensen

Dato : 23-01-01 21:40

"Tonny Sejr Kromann" <tonny@io.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ftp-klienten har en parameter til at sætte noget større blokstørrelse, som
> skulle kunne øge hastigheden på hurtige netværk. Hvad sker der hvis du

Problemet er jo at da den nu langsomme disk sad i serveren alene var der
ikke noget problem? Der leverede den det den skulle! Så jeg forstår INTET af
det her!!! :/ Men jeg tager den anden disk ud i morgen og ser om det
hjælper!!

mvh
Peter Gade

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 23-01-01 22:28

> [...]
af
> det her!!! :/ Men jeg tager den anden disk ud i morgen og ser om det

Ja ellers må du arbejde udfra situationen som den ser ud.
Alternativt, og det hader jeg, kan du hvis det ikke er til at finde hoved og
hale i en systematisk fejlfinding, starte helt forfra.
Hvis man derefter havner i det samme problem igen, så .....
Med forfra mener jeg fdisk, bios opsætning osv.
Men det er jo ikke til megen hjælp.

--
Tonny

Fra : Peter Gade Jensen

Dato : 24-01-01 04:44

> [...]
> Hvis man derefter havner i det samme problem igen, så .....
> Med forfra mener jeg fdisk, bios opsætning osv.

Den langsomme disk er lige blevet repartioneret,reformatted,flyttet osv...
hjalp ikke... Måske skulle jeg prøve at lave nogle mindre partitioner.. bare
et lille problem at der ligger 20 gb på den og hvor skal man lige gør af
dem, det tager en evighed at flytte og sidst jeg gjorde det mistede jeg en
masse data fordi den anden disk havde en eller anden fejl?? øv.....
men jeg rykker den anden ud i morgen!! Så får vi at se!!

mvh
Peter Gade

Fra : Peter Gade Jensen

Dato : 24-01-01 21:01

"Peter Gade Jensen" <rhazn@hillbilly.dk> skrev i en meddelelse
> men jeg rykker den anden ud i morgen!! Så får vi at se!!

Hjalp sq ikke??
Lad os se logisk på det!!
1) Det er ikke hardware-fejl da disken fungerer fint lokalt.
2) Det er ikke en implicit netværksfejl da den fungerer fint over HTTP.
3) Ikke driverfejl,(PDC20262 - promise ata66 kernel 2.4.0-test12) da (2) jo
så ikke ville gælde!

Men hvad kan der så være galt??? Det her giver ingen mening???

mvh
Peter Gade

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 25-01-01 07:51

"Peter Gade Jensen" <rhazn@hillbilly.dk> wrote in message

> [...]
jo
> så ikke ville gælde!
>
> Men hvad kan der så være galt??? Det her giver ingen mening???

Noget IRQ-pjat .. når disk nr. 2 og netkortet kører på samme tid, slåsser de
om en eller anden ressource.

Flyt din disk over som slave på primær controller (Ved godt, at det ikke
lige er det man ser oftest anbefalet - med dma66 betyder det nu ikke noget
imho), eller adskil ressourcer for netkort og sekundær controller.

Hvis dit netkort sidder i en af de "nederste" PCI-slots, så ryk det op til
et af de to øverste, det er som regel her der er flest faciliteter (bus
matering etc) og tidligst tildeling af ressoucer = bedre konfiguration af
netkortet.

Det er i hvert tilfælde hvad min fantasi lige rækker til lige nu

mvh Steffen

Fra : Peter Gade Jensen

Dato : 25-01-01 18:11

"Steffen Poulsen" <steffenpoulsen@[RemoveThis]usa.net> skrev i en meddelelse
> Noget IRQ-pjat .. når disk nr. 2 og netkortet kører på samme tid, slåsser
de
> om en eller anden ressource.
controlleren får tildelt irq 11 som USB controlleren osse får! Men USB
bliver overhovedet ikke brugt som kan ses her.

[root@Server:/proc]# cat interrupts
CPU0
0: 8903210 XT-PIC timer
1: 12703 XT-PIC keyboard
2: 0 XT-PIC cascade
9: 5723720 XT-PIC acpi, eth0
10: 3001483 XT-PIC lanai
11: 502803 XT-PIC ide2
12: 1299 XT-PIC PS/2 Mouse
14: 82012 XT-PIC ide0
15: 451361 XT-PIC ide1
NMI: 0
ERR: 0
[root@Server:/proc]#

> Flyt din disk over som slave på primær controller (Ved godt, at det ikke
> lige er det man ser oftest anbefalet - med dma66 betyder det nu ikke noget
> imho), eller adskil ressourcer for netkort og sekundær controller.

Problemet med den primære controller er at BIOS'en er lidt for gammel og
derfor kun kan se 20 af de 45gb, men jeg ved ikke om det kun er et problem
når man partionere disken? Den er jo partioneret nu!!

> [...]
> et af de to øverste, det er som regel her der er flest faciliteter (bus
> matering etc) og tidligst tildeling af ressoucer = bedre konfiguration af

Vil jeg lige prøve, men på den anden side ville det så ikke osse gælde for
den anden disk at den osse skulle performere dårligt??

mvh
Peter Gade

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-01-01 11:06

Peter Gade Jensen wrote:

> men man kan hente med cirka 2,5mb/s over http?????
>
> Det giver absolut ingen mening????

Hvad ligger der ellers på den disk udover den fil du henter?

/usr? Swappartition?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Peter Gade Jensen

Dato : 24-01-01 12:37

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> Hvad ligger der ellers på den disk udover den fil du henter?

Ikke andet!!

mvh
Peter Gade